Hva synes dere om årstiden/måneden vi har termin på?

Jolanda

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Planla dere termin nå eller har dere prøvd så lenge at det ikke spilte noen rolle? Hvilke måned synes dere er mest ideell? Dere som har barn fra før: Hva synes dere om denne måneden kontra (de) forrige gang(ene)?
 
Var bare sånn det ble, men vi ønsket å få i starten av året(januar-mai) da så mange i familien har bursdag juni-desember. Skal bli koselig med litt mer vinter/vår baby, gleder meg til mer strikkatøy ihvertfall :hilarious: turte ikke å strikke noe særlig sist siden det var sommerbaby.

Første er født i juni, veldig fint det og men husker det var vanskelig med klær i starten for hun var ganske kjølig men ute var det nærmere 30 grader. Gikk første trilleturen med dyne og lue i 25+, føltes litt rart.
Og høygravid på 17.mai og generelt juni med så fint vær var varmt.
 
Eneste måneden jeg egentlig har tenkt at jeg ikke ønsket var desember, men vi prøvde alikavel! Dette er vår første, så nå håper jeg bare spira sitter til termin! :)
 
Har både vår-sommer-høst barn fra før, alle årstidene var fine, men holder kanskje en knapp på aprilbaby som best.
 
Jeg er veldig fornøyd! Gleder meg til å (forhåpentligvis) gå til termin denne ganga og unngå stappfulle fødeavdelinger og jordmødre som ikke har tid til annet enn å dra ungen ut... Hadde en kjip fødsel sist (august) og fødeavdelinga var STAPPA. Var førstegangs og livredd og fikk kun ha jordmor hos meg de siste 10 minuttene før lille kom ut prematurt... Så nå satser jeg på å komme meg til februar og få litt bedre oppfølging :D Syns også det kan være en fordel for lille å ha bursdag tidlig på året og være en av de eldste :)
 
Vi har prøvd i 2 år så spilte liten rolle når på året vi fikk termin:angelic: Men sier meg godt fornøyd med midten av februar:happy:
Har april barn fra før, han kom 2 mnd for tidlig, så håper bare det blir nærmere termin nå ❤️
 
Årstid spiller ingen rolle siden vi er slitere som ikke er priviligerte nok til å velge, men helt topp med februar, da kan man være inne helt i starten til ting stabiliserer seg mht amming osv, og så kommer vår og sommer med fine trilleturer ❤️
 
Ikke planlagt å bli gravid, men når ting ble som de ble, så spiller måned ingen rolle. Har allerede et januarbarn. Og det var en fin mnd å få barn. En stor fordel her jeg bor, er at det er god tid og godt med bemanning på føden. Har født de to andre i fellesferien, og det var et kaos på fødestuen. Mange som fødte samtidig og mange danske vikarer. Og for sånne som meg, som syntes dansk kan være vanskelig å forstå, ha bare opp å høre på hva jordmor sa En annen fordel er at barnet blir eldre når den begynner i bhg. Jeg synes de er så altfor små når de er 1 år.
 
Spilte egentlig ingen rolle. Ønsket helst ikke desember, men hadde det klaffet den pp ville vi selvsagt blitt glade. Tenker februar er en veldig fin tid å få barn på, man får siste rest av vinter, men det begynner å bli lysere. Så går man inn i påske og vår med en liten en ❤️. Tror også det blir bra å slippe sommervarmen som helt nybakt mor, uten at jeg har noen erfaring med det.

Men... Man finner vel positive grunner uansett måned antar jeg. Hver årstid har sin sjarm :)
 
Få har jeg en knallfin unnskyldning for å slippe snømåking!
Har to sommerbarn fra før, så Gleder meg til å slippe stappfull føde avdeling
 
Har en sensommer baby fra før, og tenker det blir digg å få det lysere og varmere etterhvert, heller enn å ha en liten en mens det bare blir mørkere og kjipere.
Gruer meg litt til å være gravid på glatta og snøen i vinter da. Men slipper hvertfall å være høygravid i tropesommer temperaturer.
Er fint at det ikke er så ekstremt press på føden også. Var litt intenst i august.
 
Planla dere termin nå eller har dere prøvd så lenge at det ikke spilte noen rolle? Hvilke måned synes dere er mest ideell? Dere som har barn fra før: Hva synes dere om denne måneden kontra (de) forrige gang(ene)?

Ønsket å få et barn tidlig på året, så sånn sett helt etter vår plan. Synes det er fint at det nærmer seg vår og trillevær denne gangen. Sist fikk jeg i august og da nærmer det seg høst og det blir kaldere i været. Fortsatt noen fine mnd igjen med trilleturer før det blir for kaldt da også altså. I familien har vi også mange bursdager i juli/august så er en ganske travel tid. Synes det var praktisk å unngå de månedene. Likte heller ikke å gå høygravid hele sommeren selv om været var kjempedårlig så passer meg bedre sånn sett å være høygravid på vinteren. Ulempen er at jeg jobber i barnehage og sikkert må ha ganske mye nytt yttertøy. :)
 
Litt blandede følelser her.

Er selv født i februar, og det er en nitrist måned og ha bursdag i.

Mulig vi må vente lenge på å få plass i barnehage, men samtidig så slipper man trolig stapp fulle fødestuer, og får dermed forhåpentligvis bedre oppfølging.

Er glad det ikke er desember eller januar, det hadde vært værre..
 
Hvorfor er det nitrist? Har selv bursdag i juli og det hadde ikke vært noen forskjell og ha bursdag høst/vinter. Og da er det jo hvert øyeblikk vår :)

Det er så kaldt at venner heller vil være hjemme foran peisen enn ut på byen å feire meg (ja, jeg er over 30 år.. Hehe)
Det er ofte snøkaos, som gjør alt til ett tiltak uansett. Det er også i vinterferien både jeg og lille mest sannsynlig kommer til å bli født, som under barndommen gjorde at jeg aldri kunne feire dagen på min egentlige bursdag.
 
Når man har forsøkt i to år med diverse vonde opplevelser og skuffelser, så slutter man å tenke på hvilken måned som er bedre enn noen annen. Jeg bare håper at det faktisk blir barn denne gangen. Og da skal jeg være så lykkelig- uansett når det skjer og uansett om det er snø eller sol eller hva det er! :Heartpink:happy:
 
Jeg som er som varm av meg synes det var helt perfekt og være høygravid på vinteren! Gikk bare i behagelige strikkekjoler. Tenkte aldri over at det var skummelt selv om det var glatt :)
Var en bekjent av meg som datt på isen og måtte få baby ut med keisersnitt da morkaka løsna.. fått litt noia for sånt pga det.
Jeg som er som varm av meg synes det var helt perfekt og være høygravid på vinteren! Gikk bare i behagelige strikkekjoler. Tenkte aldri over at det var skummelt selv om det var glatt :)
 
Eldste er født i august, og det syns jeg i grunnen var kjempefint med tanke på selve svangerskapet (og det til tross for at det var hetebølge deluxe den sommeren hun ble født), herlig å kunne gå lettkledd og nyte sola når man er høygravid :) Det var også helt perfekt med tanke på barmehageopptak siden hun fikk plass med en gang hun rundet året :)

Derimot var det mindre stas å være i permisjon gjennom høsten og vinteren, syns det ble lange dager hjemme når været ute var elendig :-/ Sambo, derimot, var superfornøyd siden han fikk hele permisjonen sin i perioden mai til august :)

Yngste er født i midten av mars, og der må jeg si at jeg syntes selve svangerskapet var mye tøffere fordi jeg hanglet med den ene forkjølelsen etter den andre gjennom hele vinteren, og med barn i barnehage fra før ble de tre ukene før termin langt ifra så avslappende som jeg hadde sett for meg siden det er mye sykdom på den tiden av året.

Til gjengjeld hadde jeg en superfin permisjonstid der jeg var hjemme gjennom hele sommeren og høsten helt frem til jul. Så gikk jeg ut i jobb etter nyttår mens sambo fikk permisjon til midten av april. Ulempen da var det økonomiske siden vi ikke fikk barnehageplass før i august, så vi måtte ta noen måneder med delvis ulønnet permisjon begge to for å dekke opp. Til gjengjeld tenker vi at det er mange fordeler senere med å være født tidlig på året, særlig i forbindelse med skolestart, så alt i alt var vi veldig fornøyde med å få barn tidlig på året sist :)

Med tanke på prøving denne gangen, så hoppet vi over prøving i mars og april fordi terminen da ville ha blitt i desember eller rett etter nyttår, men ellers spiller det ingen rolle når på året barnet kommer, vi tar den terminen vi får :)
 
Back
Topp