Fikk spm fra et barn i bhg til frøkna om hun var storesøster. De fleste barna der har jo sett at jeg har gått gravid, og jeg hadde med lillebror for å hente noen ganger.
Jeg svarte ja, og jenta godtok svaret og sa ikke noe mer.
Men, hva svarer man om det skulle komme flere spm rundt dette? Jeg kjenner jo ikke disse barna, men sånn generelt sett; vil de da godta at man svarer at han var veldig syk og døde?
Hva om det kommer fler spørsmål etter dette igjen?
Jeg jobber i barnehage og trodde først ''mine'' barn var for små til å tenke så mye over det (2-3åringer).
Ungene er ganske herjete av seg og i uke 13 begynte jeg å gjøre de bevisste på å ikke hoppe på magen osv.
Jeg fødte datteren vår i slutten av uke 19, hadde ikke spesielt stor mage, men vi hadde snakket en del om det. Barna var nysgjerrig på om det var en gutt eller jente, hvor stor babyen var, når den kommer ut osv.
7uker etter fødselen begynte jeg å komme tilbake på jobb og fikk ingen spørsmål den første uken (hadde også vært på besøk hver uke, så de hadde hatt en del tid med meg).
Andre uken i jobb kom spørsmålet: Har du baby i magen?
Jeg måtte jo svare sant og sa nei. Er babyen din hjemme? (svangerskapspermisjoner går rimelig fort unna i hodet til en 3åring
)
Etter dette har vi samtaler omtrent annenhver dag om babyen min. Det var først en gutt som var veldig opptatt av det, samt en annen gutt som har blitt fortalt hva som har skjedd hjemme (kollegaene mine har bare forklart barna at jeg har vært sykemeldt pga vondt i magen).
Som oftest går det fint å snakke med dem. De graver og spør, lurer på hvor ho er henne (hva i alle dager er en kirkegård?!), hva ho heter osv. Jeg har kjøpt meg et smykke med navnet hennes på og det er ''babyen sin'' i følge et av barna, de lurer på hvorfor jeg bruker smykket.
Sist fredag ble det mye spørsmål og det var en tung tur på vei hjem, men samtidig syns jeg det er veldig deilig at de husker. Voksne rundt meg avfeier det litt, føles det ut som. Ja, jeg mistet et barn, jeg gikk igjennom en sorg, men nå er jeg liksom ferdig fordi jeg er 100% tilbake på jobb.
Svar på de spørsmålene du orker å svare på, allier deg gjerne med de ansatte om du orker. Vi har plan i barnehagen for når noen i familien/nær omkrets dør, uansett om det er søsken, foreldre eller besteforeldre. De fleste barn vil i seg etter et eller to spørsmål første gangen og kanskje spørre litt til neste gang, men det varierer litt utifra hvor trygge de er på deg.
Sender deg en ordentlig god klem <3