Hva spiser rådyr?

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
De som eide huset før oss (1år siden) pleide kjøpe noe greier og fore rådyr med(de sa det var opptil 10-15 rådyr som kom), de lot det trauet? saken stå igjen så da samlet jeg sammen litt mat..men litt usikker på om de faktisk spiser det[:-]

Ser de sirkulerer rundt der av og til og mye fotspor rundt trauet..

La ut 1 brød som jeg delte opp, grønnsaks pose, delte noen poteter også hadde jeg en pose hasselnøtter og valnøtter..litt usikker på om dette er noe de spiser men[8D] ellers får de jo la det ligge[;)]

Men kjekt å vite til neste gang vi legger ut mat..[:)]

Og spiser de maten om den fryser? Klarer ikke holde den varm i -22[:-]

Epler og nedfallsfrukt iallefall.
Spiser nok det meste vil jeg tro egentlig...

Åååh. Jeg vil også ha egne rådyr.[:o]

Ute i skogen spiser de vel gress, blader/skudd, mose osv.

OG så spiser de blomster og sånt

Skal ikke være kjip nå, men ikke gi dem mat... Det er kjempe koselig når de kommer så innpå deg, men viltnemda må avlive dem til slutt.... De får maten sin andre steder - skogen.

Er et kjempe problem \, for de lærer seg at det er lett å få tak i mat fra husene. Her i Drøbak finner viltnemda mange forgiftede dyr, som har gått løs på planter... Og det noen syns er koselig, er for andre en byrde...

Rådyrene skal være ville, og finne mat på egenhånd[:)]

prøv å få tak i litt høy å fyll opp me, åsså tar du litt epla å dele i bita å brødskalka oppi der, så får dem my godt!

Snill du e [:)]

De vi leide hos før hadde med frukt og grønt (som skulle kastes) fra butikken de jobbet i og la ut til rådyrene.. [:)]

ORIGINAL: langtidssniker

du gjør dyra en bjørne tjenesete.. ikke gjør det, for det er til dyras beste

helt enig.

det kan spre smitte mellom dyra, som ikke er noe ållright for noe..

kan ikke så mye om det. man kan finne ut..

Hmm...de kommer jo opp i hagen og forsyner seg av mat uansett..har hatt både elg og rådyr rett på utsiden av vinduet hvor de spiser gamle epler osv..

Tror ikke de dør av at vi gir de litt mat nå som det er spreng kulde og mye snø[:-]
Er jo helt normalt å mate fugler og ender/svaner osv..[8|]

Skal kjøpe epler kanskje da..men trodde brød var ok jeg[:-] hmm... da spiser de kanskje ikke ertene og gulerøttene jeg la ut[8D] sunt vettu..grov brød og grønnsaker[:D]

En av kundene våre brukte å gi de havregryn og epler.

De selger ikke noe for på f.eks felleskjøpet? Som er litt mer egnet kanskje?[:)]
så kan vi gi noen epler og sånn av og til.. [:)]

Her kommer rådyrene i hagen og spiser eikenøtter, iallfall.
Lite å finne nå med all snøen, men[;)]

ORIGINAL: Caidy

Har foreldre som bor midt i Nordmarka som forer rådyrene.
De har hester og, så rådyrene kommer uansett og spiser med hestene.
De får alt av grönnsak "avfall", tuppen på gulerot etc, og törket bröd.
Eneste er at de må väre kuttet i små biter, for de har ganske liten munn.

Jeg delte opp alt i små biter..grønnsaksposen er i bitte små biter da[8D] spent å se om de kjenner lukta av maten og kommer[:)]

Åhh.., jeg vil også ha rådyr i hagen min [:)]

Her har vi bare elg, men den ser man kun når den står rett foran bilen i vintermørket [>:]

ORIGINAL: Kattekvinnen

Åhh.., jeg vil også ha rådyr i hagen min [:)]

Her har vi bare elg, men den ser man kun når den står rett foran bilen i vintermørket [>:]

Kjempe koselig [:D] har skogen på ene siden av huset og stort åpent jorde på en side så de rusler rundt stadigvekk med de nydelige bebisene sine[:D]

ORIGINAL: MorraTeFreja

Du skal IKKE gi dem poteter i allefall. Husker ikke hvorfor, men min mor har rådyr i hagen og sa de ikke skal ha poteter og brød.
Hun gir dem gulrøtter og epler...

De er vant til frossen mat...[:)]

Poteter er mye stivelse i,så derfor skal man ikke fòre dyr med det.

Men husk at når du først har begynt å fore dem, så må du forsette å legge ut mat helt til det blir grønt ute igjen altså...
Bare så det er sagt...

Back
Topp