Hva spiser du som gravid

supermom

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
På brødskiva, før graviditet spiste jeg mye salami å kjøtt men siden det er farlig pgr av toksoplasma å listeria så spiser jeg ikke det lenger...Har gjort det ett par ganger for jeg sliter med å få i meg mat men sitter med ekstremt dårlig samvitighet etterpå.

Takler ikke mer kvitost å brunost så tips til trygt pålegg ?:p

På brødskiva, før graviditet spiste jeg mye salami å kjøtt men siden det er farlig pgr av toksoplasma å listeria så spiser jeg ikke det lenger...Har gjort det ett par ganger for jeg sliter med å få i meg mat men sitter med ekstremt dårlig samvitighet etterpå.

Kokt skinke, leverpostei, smøreost, julesylte, ribberull, lammerull, falukorv:)

Du kan vel igrunnen spise alt pålegg bortsett fra salami og spekemat så bør være nok å velge i.

Spiste masse salami på ostesmørbrød :D er salamien gjennomvarmet til over 70 grader i noen minutter er både listeria og toxoplasma døde :)

ellers gikk det mye i ost i diverse varianter, peanøttsmør,

Jeg spiser alt. Synes ikke det er noe problem å være gravid. Elsker gilde sin pølse som heter siliana. Men har hatt ostesmørbrød et par kvelder. Ellers er det jo bare to ting som ikke kan spises. Spekepølser (og den er jo nesten godkjent å spise så lenge pakken er nyåpnet) og myke oster.
Alt annet er jo helt innafor :)

Spiser mest hvitt kjøtt, slik som fisk og kylling. Takeout litt oftere enn vanlig. Unngår veldig krydrete mat som kebab, blir veldig kvalm. Godt med sterk mat, som chilli cheese, men er mer sensitiv enn før. Mye bacalao, grillet kyllingvinger m/honning og chilli, Grandiosa pizzarull, veldig mye laks og kokt ris bla. Prøver å gå opp i vekt, så godt det lar seg gjøres.

Jeg spiser alt. Synes ikke det er noe problem å være gravid. Elsker gilde sin pølse som heter siliana. Men har hatt ostesmørbrød et par kvelder. Ellers er det jo bare to ting som ikke kan spises. Spekepølser (og den er jo nesten godkjent å spise så lenge pakken er nyåpnet) og myke oster.
Alt annet er jo helt innafor :)

ikke per dagens råd, også siliana salami (og annen salami) er spekepølse og ikke varmebehandlet og skal derfor unngås av gravide så lenge det ikke varmebehandles. Er typ kokt skinke etc man skal spise av nyåpnet pakke. Myke oster er som spekemat, varmebehandlet er greit. Ellers ikke.

(De driver og forsker på om listeria dør av spekeprosessen, men per føre var anbefales fortsatt gravide å ikke spise spekemat)

https://www.matportalen.no/rad_til_...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

her er forresten gilde sin egen advarsel http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/

ikke per dagens råd, også siliana salami (og annen salami) er spekepølse og ikke varmebehandlet og skal derfor unngås av gravide så lenge det ikke varmebehandles. Er typ kokt skinke etc man skal spise av nyåpnet pakke. Myke oster er som spekemat, varmebehandlet er greit. Ellers ikke.

(De driver og forsker på om listeria dør av spekeprosessen, men per føre var anbefales fortsatt gravide å ikke spise spekemat)

https://www.matportalen.no/rad_til_...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

her er forresten gilde sin egen advarsel http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/
Ja var det ikke det jeg skrev?
Ser ikke noe poeng i et jeg også skal repitere at varmebehandlet spekepølse er ok. Det har jo noen over meg allerede gjort.

Spiser mye salami, på ostesmørbrød altså ☺️ Har toastjern. Ellers går det mye i brødskive med ost eller knekkebrød med leverpostei

Skinkeost eller ørret er det eneste jeg får i meg om dagen.

Back
Topp