hva spiser din unge (20mnd /2 år) til forkost og kvelds?

Prøvd grøt? Knekkebrød?

Som oftest spiser han brød, men han blir veldig glad for knekkebrød.

Her sklir det meste ned.

Men hun spiser baconost, prim, leverpostei, osv..ofte smørepålegg siden hun plukker av pålegget og spiser kun det ellers, jeg tar på to brødskiver, klapper dem ihopen og skjærer ofte skorpene også...da kan hun glatt spise begge disse skivene. Bruker også gi med skorpene, men da blir det mere gris siden hun ikke liker skorpene likevel og må spise inntil dem bare.

Bølla her i huset spiser brødskiver til frokost.. I skuddet nå er philadelphiaost med skinke. Han har ingen jeksler, så vi skjærer av skorpene. Til kveldsmat spiser han grøt, av gammel vane.. Hehe! Han er 18 mnd :)

Når min var 20 mndr. spiste han brødskiver til frokost og kvelds. :) Av og til frokostblanding eller knekkebrød. :) 

Til frokost spiser hun alltid brødskiver. Da går det mest i smørepålegg (smøreost el. leverpostei). Til kvelds varierer det litt, for der kan det bli mye tull. Noen ganger spiser hun brød, men som oftest spiser hun yoghurt med havregryn oppi, eller melk ig havregryn. Og hvis jeg ikke får i ho noe, så tyr jeg til knekkebrød.

Nå er min eldre men i den samme alderen spiste hun skive, helst med prim eller makrell i tomat. Det var og er også kjempegodt med diverse frokostblandinger eller bare yoghurt med kornblanding oppi for å mette mer. Jeg så an hvor mye hun hadde spist til middag og la opp kveldsen etter det. (mye middag -> 1 skive til kvelds, lite middag -> 2 skiver til kvelds osv)

Noen ganger lager vi ostesmørbrød også, eller toast, og så er det gjerne havregrynsgrøt i ny og ne også :-) Og så glimter jeg gjerne til med banan og syltetøy en sjelden gang også, kjempestas!

Her går det i brødskiver til alle måltider, vil helst ha kaviar på, ellers blir det protester. I sliter mer med annen mat, middag nekter hun å smake på, spiser litt om det er pommes frites, ris, mais, erter, pølser. Hva med frokostblanding da?

Til frokost spiser hun skiver, og innimellom havrefras med melk. Hun er også glad i omelett, så hvis vi har rester kan hun gjerne spise bare det.
Til kvelds får hun velling - hun er ikke så flink til å drikke iløpet av dagen, så da VET jeg at hun ihvertfall får i seg 300 ml væske hver dag. Tenker at vi går over på skive sånn etterhvert, men foreløpig er den flasken så kos for henne, og så viktig for meg, at vi fortsetter en stund til :)

Stort sett brødskiver til frokost. Innimellom havregrøt (det har de to dager i uka til frokost i barnehagen, og her varierer det litt om frokosten blir inntatt hjemme eller i barnehagen. I tillegg er viss havregrøt en stor favoritt, så det hender en gang i mellom at vi har det hjem også). Når det gjelder kveldsmat, så hender det ofte at middagen blir så sen, at det blir kveldsmaten. Hva vi har til middag varierer jo da. Ellers er det brødskiver, kanskje en yoghurt, evt Biola med kornblanding.

sønnen min slet med konsistens fram til han var 1,5 år. han var mye forkjølet i den perioden og det viser seg at han har veldig store mandler (trang i halsen). det har gått seg til. spiste grøt uten klumper lenge.

Yoghurt er livretten, og hadde han kunnet velge hadde han kun spist yoghurt hele dagen. Så yoghurt er obligatorisk til frokost og kvelds, men jeg gir han også frokostblanding på morgenen. Hvis vi har spist sen middag er det kun yoghurt på kvelden, ellers får han gjerne toast eller brødskive med leverpostei.

Det går i youghurt her også..Ellers liker hun godt havregryn med melk,kansje prøve det?

prøv å varier pålegget på skiven..Husker hun plutselig ble lei av brødskive med prim,gjorde susen å bytte pålegg ;-)

Min er blitt 20 mnd og har spist det samme det siste året tror jeg.
2-3 skiver med forskjellig pålegg, makrell er en favoritt i allefall. Jeg varierer veldig med brødet, liker å prøve litt nytt, bruker alltid et grovbrød.

Også spiser han ofte en banan til.
Og melk eller vann til, kommer ann på hva han vil ha.

Dattern min spiste kanskje en halv skive eller en bit av en skive på denne tiden, men hun er ekstremt småspist og hun vokste slik hun skulle så det var ingen bekymring der likevell. Yoghurt gikk også altid ned.

Bruker å lage smoothie (yoghurt/skogsbær/eplejuice,banan) og ha i en kopp havregryn, det metter og er sunt. De elsker det her.
Ellers går det med yoghurt med havregryn og lignende i.

Back
Topp