Hva spiser deres 1-åring?

Melly_

Blir kjent med forumet
Lillemor her på 1 år har siden hun ble født hatt diverse problemer knyttet til spising. Hun kom igang sent med fast føde og vi har ikke hatt så mye fokus på spisetrening (spise selv, spise større biter osv) før de siste månedene nå. Den siste måneden har hun funnet ut at hun ikke skal spise middag (heller ikke så intressert i grøt, men brødbiter går greit). Hun har tidligere spist hjemmelaget middag som jeg most med stavemikser men så ble hun lei most mat. Vi prøver å tilby henne det vi spiser, men tilpasset hennes spiseferdigheter selvfølgelig. Men det er ikke interessant...hun spytter det ut eller kaster det på gulvet. Så vi får stort sett aldri i henne noe middagsmat...Det hører også til at hun spiser middag som siste måltid, siden pappaen her i familien ikke er hjemme fra jobben før kl 18 og vi synes det er hyggelig å kunne spise middag sammen. Så da blir det 2 grøtmåltider og 1 brødmåltid på dagen.

Så jeg lurer på, hva spiser deres 1-åring i løpet av en dag? Hva kan jeg gi istedenfor grøt 2 ggr om dagen? Og noen som har noen tips på smarte løsninger når middagen blir spist før leggetid?

Høres ut som hos oss; kasting av mat og svært variabelt matinntak. Men etter hva jeg har forstått så er det helt normalt, og jeg tenker litt som at er han virkelig sulten så spiser han...

Han får grøt 2ggr om dagen her også, og så lenge han spiser det har vi fått det anbefalt fra både hs og bhg. Grøt inneholder mye jern og næringsstoffer. Til lunsj spiser han som regel brød, og det pleier å gå ned. Andre dager går de rett i veggen. Tilbyr da en annen ting (yougurt, banan, knekkebrød e.l) Går det i veggen/bakken er det stopp. Venter da ca en time før han får tilbud igjen.

Så får han mat ca kl14 i bhg (annenhver dag middag eller frukt/brød) og kan ikke huske sist han spiste noe da. Er han sur og grinete når vi henter i 1530 tiden får han litt frukt eller smoothie. Det vil han alltid ha ;)Varierer litt hvor mye han spiser med oss i 17tiden også, som regel havner det alle andre plasser. Han vil rett og slett ikke ha. Men han får mme/melk til lunsj og middag, og han drikker 2kopper (!!) av det under middagen, og det metter jo det også. Grøt får han i 18-19 tiden og da er han som regel skrubbsulten.

Hender jevnlig at vi har sen middag og skjønner hva du mener. Det vi gjør (for vil gjerne at han skal legge seg med grøt i magen; det metter og vi er sikre på at han hvertfall har fått i seg noe ila dagen) er at han spiser det vi spiser, og når vi er ferdige (eller like før vi er ferdige) får han grøt mens vi alle fortsatt sitter ved bordet - og så legger han seg rett etter middag :)

Last edited:
Kanskje hun er sliten og trøtt så sent? Hva med å prøve med middagsmat (rester fra dagen før el) en formiddag og se om det er noe forskjell?

Mine var sene i matveien. Ved 1 år fikk eldste flaske og så grøt til frokost. Brødskive (innmaten av kvart eller halv skive) og melk fordi han ikke spiste mye brød. Noen fruktbiter. Middag fra vår middag (noen få biter) og middagsglass. Og grøt + flaske til kvelds.
Yngste spiste en halv grøtposjon til frokost og kvelds. Halvt/helt middagsglass (6mnd) og en fruktmos. Resten amming, før frokost, til lunsj, etter middag og etter kveldsgrøten og 3 ganger på natt.

Her er også ettåringen en brødspiser. Hun ville plutselig ikke ha middagsmat lenger og alt annet enn brød blir kastet på gulvet. Er nok bare en fase. Vi tilbyr andre ting hver dag og jeg regner med at det endrer seg igjen.

Back
Topp