Hva spiser dere ila en dag?

ma1000

Flørter med forumet
Påskekyllingene 2020
Hvordan ser deres dag ut i forhold til mat? Hva spiser dere, hvor mye osv? Jeg er sååå matlei, og etter jeg ble gravid så griner jeg på nesen av fisk. Har spist sunt hele livet, helt til jeg ble gravid.. hva spiser dere i løpet av en dag?:rolleyes:
 
Jeg er litt redd for tråder som dette, fordi jeg opplever at de ofte ender opp med en slags skjult konkurranse i å spise minst mulig. Men jeg kan trøste deg med at det er helt normalt å både spise mindre (og mer) og å ikke lenger like ting man vanligvis liker. I mitt forrige svangerskap var jeg helt fortvilet fordi jeg ikke likte vannmelon, som jeg vanligvis elsker.
 
Spiser når jeg er sulten, som gjerne er oftere enn før. Hvor mye jeg da spiser varierer veldig. Men det går i brødskiver, rett-i-koppen supper, lettvindte middager (dersom ikke mannen lager). Litt snacks som kjeks og frukt.
Har vært våken siden 7 og skal snart ordne frokost (12). Andre dager må jeg opp om natta og spise for jeg dør av sult. Så det er så forskjellig :)
 
Spiser litt oftere enn vanlig, men ikke så mye som jeg gjorde før. Totalt ender jeg nok opp med å spise litt mer, men ikke mye mer :) Behovet for energi varierer jo fra person til person, så tror ikke det er vits i å sammenligne seg med andre. Hvis man f.eks. sitter i ro på kontoret forbrenner man jo mye mindre enn de som står og går gjennom hele arbeidsdagen.

Hver morgen har jeg musli med biola (for magen), og jeg har innført kvelds (det spiste jeg ikke alltid før). Ellers ingen store endringer. Passer på å få i meg frukt og grønt i løpet av dagen, men samtidig tenker jeg det er helt greit å kose seg innimellom (med måte). Skal absolutt ikke lyve på meg at jeg er blitt en kostholdsdronning etter jeg ble gravid.

Eneste jeg kan skryte på meg er at vi stort sett lager middagen fra bunnen av, men det har vi jo alltid gjort. Det har nok noe med interessen å gjøre:)
 
En av mine gravidsymptomer er også å være litt matlei, altså at jeg er sulten og må ha mat, men det er ingenting som frister. Vanligvis er jeg veldig glad i alt og har nesten alltid en ide om hva jeg har lyst på til middag, så det er litt frustrerende - spesielt når jeg er helt avhengig av jevnt matinntak i løpet av dagen for å ikke bli uggen og svimmel.

Denne uken har jeg prøvd meg på matkasse hjem på døren. Da slipper jeg å finne ut hva jeg har lyst på til middag, siden det for tiden ikke er noe som frister. Jeg er alltid sulten til mine vanlige spisetider (frokost, lunsj, snack, middag og evt kveldsmat), selv om porsjonene noen dager må være litt mindre enn før og at spisingen må skje litt oftere. Som jeg skrev over er det nesten viktigere for meg å få i meg mat til riktig tid nå enn før, fordi jeg fortere mister energien og blir uggen.

Et par tips mot å være matlei/ha lite inspirasjon:
- prøv en matkasse så du slipper å bestemme hva som skal være til middag
- se på godt.no eller andre matblogger for ukesmenyer, det hjelper ofte meg
- Finn noe du liker godt og som alltid kan friste (ostesmørbrød var en vinner for meg i forrige svangerskap)
- I tillegg prøver jeg å ha litt småting liggende hvis jeg blir akutt sulten/tom/uggen: rosiner, nøtter eller en god kjeks. Altså ting du vet du orker å spise litt av selv om du ikke har kjempelyst på det.

Orker du ikke spise fisk i en periode så går jo det helt fint. Det kommer en dag det ikke føles så ille lenger med tanke på lukt osv og da har du plutselig lyst på det igjen :)
 
Spiser også ganske likt som før, bare et ekstra måltid i form av kveldsmat:) var sykt matlei når jeg var kvalm, men nå som formen er på topp igjen spiser jeg heldigvis alt igjen. Forrige svangerskap orket ikke jeg heller fisk, men det funker denne gang:) Unner meg og ofte litt småsnop, er så godtesyk denne gang :)
 
Jeg er litt redd for tråder som dette, fordi jeg opplever at de ofte ender opp med en slags skjult konkurranse i å spise minst mulig. Men jeg kan trøste deg med at det er helt normalt å både spise mindre (og mer) og å ikke lenger like ting man vanligvis liker. I mitt forrige svangerskap var jeg helt fortvilet fordi jeg ikke likte vannmelon, som jeg vanligvis elsker.
Det tenkte jeg ikke på engang, for meg er det viktig at man får i seg nok og riktig mat. Håper ikke dette får noen til å føle de spiser for mye eller «feil», for som jeg skrev selv så har jeg ikke spist særlig sunt, jeg har spist det jeg ønsker fordi matlysten har vært dårlig. Så da har jeg tenkt at usunt er bedre enn ingenting.:Heartred
 
I redsel for at dette skal bli en tråd med fokus på hvor mye vi spiser, så var egentlig målet bak tråden å få inspirasjon til type mat. Hva spiser dere til frokost, lunsj, middag og kvelds + mellommåltider?:happy:
 
Jeg rister meg alltid ei brødskive før jeg drar på jobb, har kun på smør. Når jeg kommer på jobb, spiser jeg enten youghurt naturell med bær eller dobbel 00 vanilje yoghurt. Til lunsj to husmannknekkebrød med syltetøy fra tube. Så mellommåltid noe youghurt med korn, så middag (pasta, fiskeboller, wok, kjøttkaker , grøt etc). Tar gjerne noe naturell igjen til kvelds men da med varme bær. Jeg har et veldig anstrengt forhold til mat, så spiser kun det jeg anser som "trygg" mat.
 
Jeg spiser knekkebrød eller brødskiver til frokost - den siste uka med agurk og tomat som pålegg, eventuelt litt kokt skinke. Elsker vanligvis gulost, men plutselig lukter den ikke godt lenger :p Det finnes i det hele tatt svært lite fristende pålegg. Kanskje kokt egg smaker? Før spiste jeg havregryn med melk til frokost, men det har jeg ikke klart på flere uker. Kanskje det er på tide å prøve igjen.

På jobb blir jeg sulten etter en time eller maks to, da spiser jeg frukt, gulrøtter, nøtter etc, alt ettersom hva jeg har tilgjengelig. Må få kjøpt meg en pakke nøtter til å ha på jobb, for frukt og gulrot metter ikke så mye i lengden.

Lunsj er stort sett brødskiver med det jeg for tiden synes er ok som pålegg. Kanskje jeg kjøper en salat innimellom, men sist jeg kjøpte ferdiglaget salat i kantina ble jeg ikke mett, så det er visst litt risikabelt som eneste lunsj :p

Mellom lunsj og middag går det et par epler, eventuelt også litt gulrot. Nøtter når jeg får kjøpt meg ny pakke med nøtter til å ha på jobb.

Middag: spiser det som mannen lager :) Har dilla på supper, men han lager mye forskjellig, og jeg setter bare pris på å slippe matlaging selv. I dag var det pasta carbonara. På fredager har vi alltid taco, men siden ikke jeg klarer tacokjøttdeigen lenger pleier jeg å heller ha fetaost og oliven sammen med resten av ingrediensene, så lager jeg meg wrap med «gresk salat» :)

Det hender det blir kveldsmat: knekkebrød, brødskive eller naturell yoghurt med granola.

Jeg har nok alltid spist ganske mye, men nå spiser jeg nesten hele tida. Utrolig at jeg ikke har lagt på meg mer!

Forresten! Fikk en ny idé til pålegg jeg ikke har spist på en evighet, men som gir meg vann i munnen akkurat nå: fiskepudding, med majones, sitron og agurk! Nam! Tror det blir knekkebrød med det til kveldsmat i dag.
 
Det tenkte jeg ikke på engang, for meg er det viktig at man får i seg nok og riktig mat. Håper ikke dette får noen til å føle de spiser for mye eller «feil», for som jeg skrev selv så har jeg ikke spist særlig sunt, jeg har spist det jeg ønsker fordi matlysten har vært dårlig. Så da har jeg tenkt at usunt er bedre enn ingenting.:Heartred
Ja, jeg skjønte at du ikke mente det sånn, men min erfaring er at det fort blir sånn likevel.

Jeg spiser ekstremt ensformig når jeg er gravid, og tydeligvis det samme denne gangen som sist. Til frokost spiser jeg ristet brød med norvegia, og det samme til lunsj om jeg er hjemme. Ellers spiser jeg en eller annen form for varmmat i kantina. Spiser litt yoghurt og har litt dilla på epler. Synes middag er totalt pyton og hadde det ikke vært for familien hadde jeg aldri spist middag når jeg er gravid. Men jeg spiser den middagen jeg får servert (mannen lager middag hver dag).

Jeg savner veldig salami, men vet ikke om jeg egentlig hadde synes det var så godt om jeg kunne spise det.
 
Ja, jeg skjønte at du ikke mente det sånn, men min erfaring er at det fort blir sånn likevel.

Jeg spiser ekstremt ensformig når jeg er gravid, og tydeligvis det samme denne gangen som sist. Til frokost spiser jeg ristet brød med norvegia, og det samme til lunsj om jeg er hjemme. Ellers spiser jeg en eller annen form for varmmat i kantina. Spiser litt yoghurt og har litt dilla på epler. Synes middag er totalt pyton og hadde det ikke vært for familien hadde jeg aldri spist middag når jeg er gravid. Men jeg spiser den middagen jeg får servert (mannen lager middag hver dag).

Jeg savner veldig salami, men vet ikke om jeg egentlig hadde synes det var så godt om jeg kunne spise det.

Godt det er flere av oss som er litt ensformig :D:woot:
 
Jeg har en kronisk tarmsykdom som gjør at jeg må holde meg helt unna gluten og melk (Dvs melkeproteiner også). Vanligvis kan jeg spise litt gluten og litt melkeproteiner, men nå i graviditeten har tarmen gått bananas. Så nå må jeg være veldig streng med det som irriterer tarmen. Veldig slitsomt. Setter enorme begrensninger for hva jeg kan spise i tillegg til at det er matvarer jeg ikke takler pga kvalme.

Så det jeg spiser til frokost er kokt egg, stekt egg eller eggerøre og litt bacon. Masse agurk og paprika. Og en kopp te.

Det samme til lunsj som til frokost bare med en ekstra kvart Avocado med majones og pepper.

Mellommåltid er kokosyoghurt med druer, mandler, svisker og honning.

Middag lager mannen. Jeg takler heller ikke fisk, så blir lite av det. Men middag kan være gluten og melkefri suppe eller pannekaker, chili con carne, nachos, stekt kjøtt, eller kylling, med ris og salat osv.

Kvelds er gjerne to glutenfrie frøknekkebrød med egg, majones og agurk, eller det samme som mellommåltidet. Evt en frukt og kokos- eller mandelmelk. I tillegg blir det også en god del is i form av sorbet, saftis eller vegansk is. Som
Snacks spiser jeg popcorn, eller litt surt godis.

Savner strandaskinke, salami og lakris!! Men tør ikke spise lakris etter å ha lest at det frarådes gravide i Finland.
 
Last edited:
Jeg spiser det som frister mest, selv om det ikke egentlig er noe som frister. Alt i frå skiver (vanlig/ristet/toast) til middagsrester eller noe potetgull. Føler meg ofte plutselig ihjel sulten. Spesielt morgen men også kveld. Er jeg på jobb prøver jeg å få varmt ostehorn i lunsjen fra spar. Det meste smaker godt, men føler lite har noe å si for det kommer opp igjen en stund etterpå.. er egentlig ikke så mye kvalm lengre, men maten skal liksom opp uansett.
Noe av det jeg syns er aller best er pink lady eplene, de hjelper også mot kvalmen når den er til stede og de kommer sjelden opp igjen.
Ellers er alle måltider mindre enn før, jeg klarer ikke en hel toast, og får jeg i meg to skiver er det litt i overkan
 
Ganske ensformig her også.
Blir mye brødskiver eller rugssprø med ost/brunost. Spiser mye banan som mellommåltid, er egentlig ikke så veldig glad i det til vanlig, men føler det hjelper veldig på energinivået og at man blir passelig mett:shy:
Av middager er det lite som frister, wok har vi hatt mye av, bare passet på at den ikke blir for sterk. Ellers har jeg hatt lett for å røske med meg boller i butikken, vanlige boller eller skolebolle :angelic: pannekaker har det også blitt litt av :smiley-ashamed008
 
Bah generelt for mye... eneste som holder kvalmen borte... går endel i rema sine muslibarer og endel knekkebrød. Og jeg savner brie så sinnsykt!
 
Sliter med magesyren så har endel mat jeg har måtte kutte ut.gjærbakst, sterk mat, fet, makrell i tomat, juice og må spise små posjoner. Et husmann knekkebrød til frokost, frokost nr 2 og kveldsmat. Ellers må det varme måltidet være unnagjort etter 11 til senest halv 5 så har tydd til fjordland noen ganger) en yoghurt, grønnsaker med dip(glad jeg fant ut den), granolabar alltid i lomma, pære, melon og en halv mandarin om magen har en god dag. I tillegg svisker og noen godbiter :). Her har fokuset å få nok mat i seg til baby og meg selv. Fant ut at dette var en grei matplan for å få i meg nok mat etter mye feiling og prøving. Spiser nesten aldri alt men gir utgangspunkt for en glad mage og nok energi for meg. Slanking er ikke for gravide.
 
Ganske ensformig her også.
Blir mye brødskiver eller rugssprø med ost/brunost. Spiser mye banan som mellommåltid, er egentlig ikke så veldig glad i det til vanlig, men føler det hjelper veldig på energinivået og at man blir passelig mett:shy:
Av middager er det lite som frister, wok har vi hatt mye av, bare passet på at den ikke blir for sterk. Ellers har jeg hatt lett for å røske med meg boller i butikken, vanlige boller eller skolebolle :angelic: pannekaker har det også blitt litt av :smiley-ashamed008

Du kan spise en skolebolle for meg :) Har hatt lyst på men er ikke verdt timene etterpå. Putt plåbærsyltetøy på så får du litt bær :) pluss pannekaker har egg OG melk i seg ...
 
Back
Topp