Hva spiser dere i romjula?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
Spiser dere "vanlig" mat eller julemat? Har dere noen spesielle romjulstradisjoner?

Vi har vel litt vanlig mat. I romjula eller etter nyttår har vi lapskaus/kjøttsuppe med herlige rester av julemat i. :D

Julaften har vi elgstek (pappa lutefisk)
1.juledag er det stor frokost med hele familien + søsken av pappa + middag til svigers, da er det sodd.
2.juledag. rypemiddag om jakta har vært bra :P
3.juledag. ingen spesiell middag, bruker å klinke til med taco eller pizza :p
4.juledag selskap hos min bestemor, rundstykker med godt pålegg, eller gryterett o.l til middag.
5 og 6 juledag, ingen spesiell middag.
nyttår: kalkun

Lille julaften spiser vi grøtete med god spekemat til

Julaften er det ribbe og pinnekjøtt. 1 juledag spiser vi rester:)

2. Juledag har vi familie samling. Alle tar med hver sin tapas rett.

3-6 juledag variere veldig. Men alt fra hjemmelaget pizza, biff, og vanlig middag. Alt etter hva vi har lyst på. Men spiser stort sett kose mat :-p

Nyttårsaften er det ribbe/pinnekjøtt

Har brennsnut en av dagene for å få brukt opp kjøttet som ble til overs, ellers er det ikke noe spesielt vi spiser i selve romjulen :)

Det kommer ann på hvem vi feirer julaften med.

Hvis vi feirer med min familie, så er det ribbe, julepølser og medisterkake på julaften. Da må vi ha pinnekjøtt første dagen, og juleskinke andre dagen. Resten har vi ingen tradisjoner på.

Hvis vi feirer alene eller med sambo sin familie, så er det pinnekjøtt på julaften. Da blir det juleskinke første dagen. Ingen fast tradisjon andre dagen de årene.

Hva er brennsnut?
Det er egentlig ei suppe som består av forskjellig type kjøtt (kjøttboller, pølsebiter, oksekjøtt, rester av pinnekjøtt), poteter, kålrabi, gulrøtter, purreløk. Ei slags restesuppe :P Så har man flattbrød til ;)

Syns det er så mye feit mat i julen, så i somjulen må vi ha minst to dager med fisk. Pinnekjøtt julaften og kalkun nyttårsaften :)

Spiser som regel litt rester, ellers vanlig mat. Nyttårsaften er det biff. :)

Vanlig mat :) Kanskje ribbe en dag eller to til, men jeg liker egentlig ikke så fet mat... :/

Alt for mye. :D

Vi har ingen spesielle tradisjoner med faste dager, bortsett fra laaang lunsj første juledag. Andre juledag har søsteren min bursdag og ofte er det fisk da. I romjulen prøver vi alltid å få til en pinnekjøttmiddag og en dag hos svigers og spiser bacalao(han er fra Portugal og de spiser tradisjonell bacalao, ikke den tomatgryta i julen)...

Vi pleier å ha pinnekjøtt på 1.juledag, og vanlig mat resten av romjula. Kalkun på nyttårsaften.

Har ikke noen tradisjoner da vi ikke gjør eller er noen spesiell plass i jula. I år er frøkna hos faren frem til morningen den 29. Så da er jeg alene hjemme og feirer ikke noe så da spiser jeg det jeg vil og føler for. Jobber 26,27 og 28 så da blir det nok noe god mat der. Men når frøkna har kommet hjem blir det nok pinnekjøtt en dag og så noe annet som hun har lyst på så da er det fare for fisk, grøt og pølser haha

Bruker å ha lutefisk, kveite, og skinkestek i romjula. Samt restemat :)
Kalkun eller ribbe og pinnekjøtt på nyttårsaften

Det er egentlig ei suppe som består av forskjellig type kjøtt (kjøttboller, pølsebiter, oksekjøtt, rester av pinnekjøtt), poteter, kålrabi, gulrøtter, purreløk. Ei slags restesuppe :p Så har man flattbrød til ;)
Ikke hørt om før, men hørtes jo godt ut :)

Back
Topp