Hva spiser dere? Forstoppelse

Proverpånummerto

Glad i forumet
Himmelbarn
Sommerfuglene
Novemberfnuggene 2023
Noen tips til hva man kan spise for å sette i gang magen ved forstoppelse? Blir bare enda mer kvalm når magen ikke vil tømme seg i tillegg! Kjenner jeg må på do, men er for hardt:p Vil heller ikke ha hemorider!

Jeg lager smoothie med avokado, linfrø og frukt (dropper blåbær). Eller så knuser jeg linfrø i en morter og blander i yoghurt eller biola. Kan også bruke laxantia som laktose (fikk det sist jeg var gravid og etter fødsel). Svisker er jo fint. I tillegg er det veldig viktig med nok vann :happy:

Åh, husker jeg slet med det med minste, ingenting som hjalp men det gikk seg til ettervært :)

Her går det i biola, biola og atter biola:hilarious: også spiser jeg frøknekkebrødene til coop (lavkarbo) og drikker myyye vann.

Her går det i rugsprø og mye vann for å holde magen i sjakk :happy:

Svisker synes jeg funker bra. Svisker med yoghurt naturell og hakka mandler eller valnøtter synes jeg er et godt mellommåltid.

Linfrø synes jeg smaker høgg, men jeg bløter opp ca 2ts linfrø i ca 0,5dl vann og "drikker dette" (som en annen medisin liksom). Bruker dette når jeg merker jeg er spesiellt hard i magen...

Generelt prøver jeg å spise en del havregrøt, knekkebrød, gulrøtter og epler.

Jeg er kronisk forstoppa fra før og har både movikol og vi-siblin på resept. Men aldri vært så forstoppa som nå:confused: Leste at movikol måtte brukes ved forsiktighet så slutta med den. Nå har jeg vi-siblin 2 ganger daglig og laktulose + fiberrik kost, rosiner, masse vann og aktivitet.

Back
Topp