Hva spiser dere?? Føler meg USUNN!!

Majzan

Elsker forumet
Jeg har begynt å spise så mye siden jeg ble gravid...Masse majones på alt, og slutter ikke å spise middag før jeg er stappmett. Var 56 kg før jeg ble gravid, føler jeg har lagt på meg noen kg ja, uten at jeg vet det, har ikke vekt hjemme. Snakket med samboeren min om dette i går, om han merker at jeg eter mer, og det sa han at han merket tydelig, han sa faktisk "ja du spiser meg under bordet for tiden!" [>:] Jeg har aldri tenkt noe særlig på hva jeg spiser før, har vært aktiv og har hatt stabil vekt i årevis, men nå vil kanskje stoffskiftet endre seg og kiloene komme sigende hvis jeg fortsetter denne linja her. Har mer lyst på fett enn noen gang føles det som...

Så mitt spørsmål for dagen er: Hva spiser dere?? Noen tips på deilig middag som er sunn og lett? Er så fantasiløs for øyeblikket, all middag må liksom inneholde kjøtt, potet og fløtesaus eller annen saus. Grønnsaker er jeg altfor lite flink til å spise. Æsj, jeg føler jeg har et bedritent kosthold, og så nå når man skal spise ekstra sunt!

[&o][&o][&o][&o] Nå var jeg litt negativ her, men men. Fikk en sånn følelse av å være et matvrak i går. [:o]

ting du har "dilla" på eller "må ha" under en graviditet er kroppens behov for det..
jeg hadde lenge dilla på lukten av dundersalt, og saltet på pringels chipsene. ingen andre chips hjalp.
jeg måtte ha det..
jordmor sa at det var kroppens behov og det vi måtte var å styre behovet, og så lenge det ikke var sukker så slapp vi å være redd for diabetes i svangerskapet  (jeg skal inn til glukosebelasningstime)

Vet du, de nærmeste månedene har du nesten lov å være litt usunn - med begrensninger. [:D] Bebissen i magen din skal også ha sitt av næring. Og så lenge det er MAT det er snakk om, og ikke godteri og slik, så hadde jeg ikke vært så bekymra. [;)] JEG har også vært MATvrak - det har heldigvis gitt seg nå, men spiser fortsatt mer enn tidligere. Men her er det også MAT. Prøver å ha salat, tomat, agurk og skinke-ting på brødskiva, og ALLTID grønnsaker til middagen. Tenker ikke så mye på mengden, men det virker som om jeg spiser mindre nå enn for noen uker siden. Det regulerer seg visst.

JEG som er overvektig fra før burde kanskje tenke mer på mengden av mat, men vet du - hvis ting er likt som forrige gang (+12 kg ca), så forsvant alt etter 1 uke.

Forstår at du er litt frustrert, men nå har du litt lov å spise NESTEN det du vil... [;)]

jeg er faktisk blitt sunnere. men det er fordi nyrene mine tuller, så jeg må være streng med kostholdet nå. DRikker bare vann (2,5l) til dagen og ikke etter kl 17. Så spiser jeg mye fersk fisk med grønnsaker, wok med kylling og kalkun, Baker grobe brød med masse frø og sånt i. Lager supper fra bunn av eks tomatsuppe, fiskesuppe,kyllingsuppe. Veldig kjapt og enkelt. Omelett er godt. Mye en kan lage[:)]

Oi, så sunn som lille*frø er jeg hvertfall ikke[8D] Jeg har bare lyst på pizza for tiden, holder meg faktisk til 1 gang i uken da, men hender jeg lager toast til kvelds[8D] Kjøper ofte fine frokostbrød o.l til lunsj...burde sikkert spist myyyye mer grønnsaker, spiser vel 3-4 grønne daglig.

Spiser en del snop da, hvertfall 2 av ukedagene har jeg noe usunt+ i helga...Må skjerpe meg![8D]

ORIGINAL: Julia89

ORIGINAL: turteldue

ting du har "dilla" på eller "må ha" under en graviditet er kroppens behov for det..
jeg hadde lenge dilla på lukten av dundersalt, og saltet på pringels chipsene. ingen andre chips hjalp.
jeg måtte ha det..
jordmor sa at det var kroppens behov og det vi måtte var å styre behovet, og så lenge det ikke var sukker så slapp vi å være redd for diabetes i svangerskapet  (jeg skal inn til glukosebelasningstime)

Eg og spiser mye sukker... Bør eg og ta en sånn Glukosebelasningstime da?? Hva skjer der egentlig??

VELDIG usunn eg også :(((((

Mye sukker er fy-fy.... Rett og slett fordi du kan utvikle svangerskapsdiabetes, samt at det ikke er bra for bebisen... [&o] Glukosebelastningstest er visst SKIKKELIG ekkelt. Da må du drikke masse sukkervann, altså ikke brus, men rent sukkervann. Eller noe slikt.

For å si det slik så er jeg glad jeg ikke har fått dilla på søtsaker. [;)]

Jeg spiser alt hva hjertet begjærer!! [8D][:)]

I disse dager er jeg syyyykt sugen på sjokolade, hele tiden.. Men prøver å styre meg. Ellers spiser jeg helt vanlig. Skiver til frokost og lunsj, middag og så skiver eller havregrøt til kvelds. Jeg spiser mye frukt også, når søtsuget melder seg. Det hjelper faktisk! Man får plutselig ikke så lyst på sjokolade etter å ha slukt en hel kurv med plommer.... [:D]
Og så drikker jeg veldig mye melk og juice. Prøver å være flink å drikke vann også, men glemmer det ofte.

Jeg har vel egentlig ikke dilla på noe spesielt, bortsett fra kjøtt da muligens, i og med at det er det eneste som funker både til middag og på brødskiva, så kan tenkes jeg trenger kjøtt da. Og fett virker det som. Jo fetere det er jo bedre. Forresten mistenker jeg at jeg spiser for mye salt, jeg liker å ha grillkrydder etc. på alt mulig, f.eks. kjøttpålegg og hvitost. Men går virkelig inn for å begrense det nå altså, den krydderbruken min. Men det skal jeg nå ha, eter ikke mye sukker, godteri og slikt, men så tåler jeg fruktsukker dårlig, magen takler det ikke. Men for mye fett er nok ikke helt gunstig, og jeg tror nok jeg spiser ALT for mye.. (jeg har ikke på litt majones, jeg dekker hele skiva så man nesten ikke ser pålegget...*flau*) Suppe elsker jeg, men sambo mener at suppe ikke er middag han, så det har vi sjelden. Wok er jo en idè! Da får man i seg grønnsaker og slikt samtidig. Da blir det wok i dag[:)]  

ORIGINAL: Cillia

...burde sikkert spist myyyye mer grønnsaker, spiser vel 3-4 grønne daglig.

Spiser en del snop da, hvertfall 2 av ukedagene har jeg noe usunt+ i helga...Må skjerpe meg![8D]

Jeg spiser ikke tre-fire frukt/grønnsaker om dagen! Det synes jeg hørtes masse ut.. Prøver å drikke juice da. Høres ut som du er flink spør du meg!

Glukosebelastningstest er greit, da må man faste natta før, drikke et glass med sukkervann på sykehuset om morgenen, og så avgi pusteprøve rundt hver halve time noen timer. Tar tid, men ikke så ubehagelig. (hvis det er den samme prøven jeg tok en gang da..)  

Synes ikke frukt er noe digg! Må tvinge i meg slikt jeg. Jeg tror jeg er skapt for å sitte å gnage på et kjøttbein [:D]

ORIGINAL: Julia89

ORIGINAL: Majzan

Glukosebelastningstest er greit, da må man faste natta før, drikke et glass med sukkervann på sykehuset om morgenen, og så avgi pusteprøve rundt hver halve time noen timer. Tar tid, men ikke så ubehagelig. (hvis det er den samme prøven jeg tok en gang da..)  

Okai :)) Når skal du inn på det??

Jeg har vært, i fjor. Men det var for å finne ut om jeg tålte fruktsukker, noe jeg ikke gjorde [&:]

ORIGINAL: SecondTimeAround

ORIGINAL: Majzan

Synes ikke frukt er noe digg! Må tvinge i meg slikt jeg. Jeg tror jeg er skapt for å sitte å gnage på et kjøttbein [:D]

Hahahaha, jeg følte meg litt hjemme her! [:D]  Gnage på et kjøttbein, HIHI! Er skikkelig salt-syk om dagen, og kjøtt er konge!!! Kjøpte en halv kg kyllingvinger her om dagen, og spiste ALLE selv... [8|] Litt flaut men... Må bare ha det... [;)]
Men til gjengjeld er jeg veldig glad i frukt og grønnsaker også da, så tror det veier opp for alt det IKKE SÅ SUNNE jeg trykker trynet... [;)] Håper i alle fall det... [8|]

Angående sunne middager, så har jeg fått en bok av en venninne som heter "Mat for gravide". I denne er det mye gode, sunne og enkle oppskrifter, med det vi trenger av næring og sunt fett i kostholdet vårt om dagen. Denne anbefales! Fås kjøpt i vanlig bokhandel, og er en liten fin oppslagsbok hvor det står mye om hva vi skal spise, hva vi IKKE skal spise, samt mye gode oppskrifter som sagt [:)]

Jeg skal prøve å lære meg å spise frukt, jeg lærte meg jo å like rødvin så det kan vel gå, haha. Kyllingvinger -der har du digg! Og den boka der, den skal jeg kjøpe i dag!

Når du tar glukosebelastning må du faste over natten, så tar de en blodprøve for å sjekke blodsukkeret ditt. Deretter må du drikke en sukkerblanding - så sitte der i 2 timer. Deretter tar de blodprøve for å sjekke blodsukkeret ditt igjen. Deretter ser de på forskjellen fra før til etter sukkerdrikken og ser av det om du har utviklet svangerskapsdiabetes. Sånn de gjør de på jobben min iallfall [:)]

ORIGINAL: Caidy

Her har jeg helt dilla på norske epler, og gruer meg veldig til jeg ikke får tak i dem lenger.
Ellers er jeg veldig glad i syrlige ting nå, spiser gjerne sitron skiver.
(Eller drikker sitron, spesielt i vann)

Ja jeg elsker også sitron for tiden, spiser sitronpepper på jarlsbergosten, og spiser rekecabaret med masse sitron, majones og sitronpepper..mmmm..!

ORIGINAL: Majk1

Når du tar glukosebelastning må du faste over natten, så tar de en blodprøve for å sjekke blodsukkeret ditt. Deretter må du drikke en sukkerblanding - så sitte der i 2 timer. Deretter tar de blodprøve for å sjekke blodsukkeret ditt igjen. Deretter ser de på forskjellen fra før til etter sukkerdrikken og ser av det om du har utviklet svangerskapsdiabetes. Sånn de gjør de på jobben min iallfall [:)]

Sånn gjør de på Fürst også der jeg tok sist. Og det smaker bare helt j*vlig pyton. æsj[&:]
Må inn i dette svangerskapet også, neste tirsdag. Gruer meg!

Det verste synes jeg er at du må drikke den sukkerblandingen som er 3 dl (=mye) på 5 min eller noe. Og jeg som har begynt å være kvalm på morgenen nå, så tror jeg det kommer veldig fort opp igjen.

ang søtsug så prøv å ta en c-vitamin tablett istedet. det hjelper for meg.
min jordmor sa at i disse influensatider var det bare å ta dobbel dose med c-vitamin, så bare knask i vei (eller sug da) men alt med måte[;)]

Jeg spiser nok heller sunnere nå enn før. Drikker ikke brus lengre, og spiser sjeldent godis. Spiser vanlig mat til måltidene, og vanlig sunn middag. Vi pleier uansett å ha ganske sunne middager, så det eneste jeg har forandret er vel brusen. Drakk brus en sjelden gang før, nå kan jeg ikke huske sist jeg drakk det. Men er ikke sånn at jeg føler jeg tvinger meg selv til å ikke drikke det, sier heller til meg selv at jeg skal prøve å la vær, og da går det lengre og lengre mellom hver gang, uten at jeg egentlig tenker noe videre over det:)

Har igrunn spist akkurat det jeg har hatt lyst på helt til nå[:)] Har ikke hatt lyst på sjokolade, men brus har jeg syndet litt med. Jordmor sa at jeg ikke fikk spise så mye frukt som jeg gjør. (dvs. 3-4 epler hver dag, appelsin og druer) For husk jenter at frukt som epler inneholder en del fruktsukker [;)] Så når jeg endelig har blitt flink til å spise frukt, så var grønnsaker mye bedre. Så hun sa at jeg heller kunne gnage på kålrabi og gulrøtter og appelsiner, så da laget jeg heller eplekake av lasset mitt med epler [:D] Følte det ble to fluer i en smekk[;)]
Jeg bruker kesam med masse pepper, paprikakrydder og hvitløkspepper i som en dip til grønnsakene. NAM [;)][;)]

ORIGINAL: Majk1

Jeg skal selv på glukosebelastning pga ett proskjekt jeg er med på. Høres veldig ut som de skal gjøre det på den måten ja. Skal drikke 75 ml med druesukker vann, er vel ikke så mye det eller? Har hørt at det er veldig forskjellig hvordan man opplever det, men at de som drikker melk til vanlig blir minst kvalm og dårlig. Så jeg håper dette stemmer for jeg elsker melk[:D]

Back
Topp