Hva spiser den lille nå?

ElisabethRB

Forumet er livet
Jeg tror jeg har en veldig (!) kresen jente...
Hun fullammes enda, og fyler 6 mnd om 3 dager...
Jeg har prøvd å gi henne grøt i over 1 mnd nå (eller nesten 2...), men det spytter hun elegant ut igjen, og nekter så å åpne munnen... Har prøvd alle typer, med vann, mme og mm, men ingenting er godt nok. Har til og med prøvd de fleste merker her nede i Mexico, men det er heller ingen suksess...
I Norge nektet hun å spise noe som helst, bortsett fra mm, men her spiser hun i hvertfall fruktmos! Men middag er fremdeles ingen hit... Hun svelger små smaksprøver, men der går grensen liksom...[&:]
Og flaske kan jeg bare gi beng i... INGEN flasker blir godtatt, ei heller INGEN mme... Har prøvd å gi med flaske, skje, sprøyte, kopp, glass, sugerør, osv... Men hun liker rett og slett ikke mme... Mm som er pumpet ut, er heller ikke godt, så det er ingen vits....

Håper hun kan godta annen mat snart, for jeg føler meg utrolig bindt... Kan ikke gå 2 timer på kino engang, uten at det blir et helvete for svigermor som passer henne[&:]

Er det flere som har kresne barn??
Dette er helt nytt for meg, da storebror åpnet munnen for ALT som ble servert...!

Huff, skjønner at det blir slitsomt for deg i lengden. For som du sier så er du liksom helt bindt! hadde vært kjekt om hun fant ut at hun skulle ta flaska, sånn at ho mor innimellom kunne være noen timer borte.

Har dessverre ikke så mange gode rådene, for min lille gaper for ALT!

Men slutt hvertfall ikke å prøv.. gi henne til faste tider hver dag... Gjerne samme smaken, for det kan hende at hun trenger LANG tid til å bli vant til en smak.. Så kan du heller begynne å variere når hun spiser en smak..

Når det gjelder flaska så vet jeg at noen barn vil ha spesielle tuter.. Du har helt sikkert prøvd alt, men om du ikke har prøvd, så anbefaler jeg å prøve andre tutter og flasker. Min ville ikke ha avent-tutter, men da vi prøvde med mam så drakk han så det susa [:D] Samma var det med babyen til venninna mi.

Lykke til, og jeg savner deg Elisabeth!! Håper dere koser dere [:D]

Det må være frustrerende at hun ikke vil ha noe. Har dessverre ingen revolusjonerende råd jeg heller, annet enn at du må fortsette å prøve. De sier jo at de små iblant må smake på ting mange ganger før de liker det.. Ellers er det vel noen som blir litt sent klare for fast føde. Min niese nektet å spise noe annet enn pupp til hun var 9 mnd..[&:]

Lille her gaper til det meste og spiser grøt 2 ganger daglig og middag, så jeg skal ikke klage.

Håper du får i vesla noe etterhvert så mor kan finne på noe ute av huset et par timer snart!

Her innført vi grøt da hun var 3,5 mnd..Med stor suksess.. Ammer enda,men hun får i tillegg grøt til kvelds, fruktmos tidlig på dagen og middagsglass til middag. Hun får også litt forskjellig frukt i safe feederen sin. Her må vi vel også begynne å innføre litt mme igjen....

Her går det i alt! hun sluker det hun får!
Eter grøt x 2, middagsglass og frukmos... ammer ikke lengre så får mme...
Samme med Natalie som med Isaak. Hun vil også bare ha mam sine flaskesmokker, avent funka ikke..

Håper hun får litt "matvett" snart og ikke bare "puppevett"

Lykke til med prøvinga og kos dere masse videre[:D][:D][:D]

Klem

MME, grøt og fruktmos. 

her går det i mm,en flaske mme om kvelden og litt frukt i "posen"

pupp og 4-6 teskjeer grøt på kvelden

først å fremst HEEEEEI [:D]
hAr du det fint der nede?

også høres det ut som hun er fryktelig kresen ja[&:]
Mille spiser både middag og grøt nå selvom middagen ikke alltid er like poppis..
Stakar du har jo prøvd allt som går ann så tips har jeg hvertfall ikke.
Hun må jo på ett pungt akseptere ann mat

lykke til
gleder meg til du kommer hjem[8D][;)]

her spise hu fruktmos, grøt, middag, har begynt å like vann

Her får hun MME og grøt morgen og kveld. Har prøvd både banan, avokado, pære og ulike fruktmoser og grønnsaksmos, men er ikke veldig gira på dem. Tok litt tid før hun begynte å like grøt også da, så jeg må nok bare fortsette å prøve. Fikk et tips om å varme opp fruktmosen, da jeg har gitt henne romtemperert. Prøvde det i dag, og da virket det som hun likte det bedre. 

Så kjedelig [:-] Prøv å blande fruktmos i grøten, først masse frukt og senere mer og mer grøt... Kanskje du klarer å lure henne til å like det [;)] Lag grøt med mm i?

Snuppa her smaker villig på det meste, det hender at hun brekker seg litt, men vil ha mer likevel [&:] Jaja...

Håper dere koser dere max i varmen!!!

Du er ikke alene Elisabeth! Her er det og flaskenekt +++. Kun pupp som gjelder og om vi er heldig 3 skjeer grøt til kvelds.. MEN kun om pappan gir og får henne til å smile stort nok [8D] (skal og sies at pappan jobber annenhver uke kveldsvakter så da blir det hvertfall ingenting). vi har prøvd flere typer grøt, og med frukt oppi, blåbær, sviske, banan, alt...
fruktmos vil hun heller ikke ha.

Djises

Grøt om kvelden, Prøver nå med litt middag...men ammer hele døgnet for tida[&:]

Snuppa mi fullammes enda, er fem mnd. Hun vil ikke ta flaske så her har jeg i grunnen aldri vært borte fra henne mer enn i ca en halv time. Foreløpig så går det greit, men pappaen må jo få lov å prøve seg litt mer stakkar...
Hun har lenge når vi spiser middag fått smake på en finger med saus og lignende, og det er jo bare såååå godt. Fruktpure er jo bare sååå godt men det går det jo ikke an å leve av, har prøvd litt rotgrønnsaker, men FYYY så vondt a gitt[;)] Skal prøve smaksprøver på grøt nå snart, så blir veldig spennende, men fungerer det dårlig så tror jeg nesten at jeg skal følge rådene med å blande inn likt fruktpure ganske mye å så redusere mengden purre etterhvert..

ORIGINAL: Babymomy

Uff så slitsomt Elisabeth.....men har du som sagt bare prøvd grøt og fruktmos???

Her startet vi for halvannen uke siden med smaksprøver da snuppa er blitt 6mnd. Vi startet IKKE med grøt, var bare et valg jeg tok og ikke fordi hun ikke har lyst(har ikke prøvd). Først moden banan i noen dager, etterfulgt av avokado.......avokado har jo utrolig mye vitaminer og god fett og er egentlig mild på smaken(noe jeg tipper du vet)......så nå får hun til lunsj noen skjeer med avokado og så blander jeg resten med banan så hun får litt søtere på slutten.

I går prøvde vi for første gang middag i tillegg til lunsj......det ble servert søtpotetmos....DET falt veldig i smak!!!

Men her er det ikke mer en 3-5 teskjeer og så vil hun ikke mer(utenom søt potet som hun ble sur når det ble slutt).

De vil ikke bli tvunget å spise, så bare de tar 1-2 teskjeer så er det nok i første omgang....sakte men sikkert øker det tror jeg. Merker også at her kan vi ikke stresse med å gi henne det for fort, da spytter hun det bare ut.....prøver å gjøre det morsomt for henne med lyder og slikt[:D]

Prøv annen mat, og gjerne forsøk samme maten ti samme tidspunkt hver dag.....

Lykke til

Bare ett lite tips jeg fikk....start med grøt siden du også fikk prematurt barn. Er utrolig viktig med den jernen grøten gir som ikke middags glassene har:)

ORIGINAL: ElisabethRB

Jeg tror jeg har en veldig (!) kresen jente...
Hun fullammes enda, og fyler 6 mnd om 3 dager...
Jeg har prøvd å gi henne grøt i over 1 mnd nå (eller nesten 2...), men det spytter hun elegant ut igjen, og nekter så å åpne munnen... Har prøvd alle typer, med vann, mme og mm, men ingenting er godt nok. Har til og med prøvd de fleste merker her nede i Mexico, men det er heller ingen suksess...
I Norge nektet hun å spise noe som helst, bortsett fra mm, men her spiser hun i hvertfall fruktmos! Men middag er fremdeles ingen hit... Hun svelger små smaksprøver, men der går grensen liksom...[&:]
Og flaske kan jeg bare gi beng i... INGEN flasker blir godtatt, ei heller INGEN mme... Har prøvd å gi med flaske, skje, sprøyte, kopp, glass, sugerør, osv... Men hun liker rett og slett ikke mme... Mm som er pumpet ut, er heller ikke godt, så det er ingen vits....

Håper hun kan godta annen mat snart, for jeg føler meg utrolig bindt... Kan ikke gå 2 timer på kino engang, uten at det blir et helvete for svigermor som passer henne[&:]

Er det flere som har kresne barn??
Dette er helt nytt for meg, da storebror åpnet munnen for ALT som ble servert...!

Sånn er det her også... begynte tidlig i romjula og gi henne smaksprøver på diverse.. Ingenting gikk ned, ikke grøt, ikke mm fra flaske, ikke fruktpure, ikke hjemmelagd pure med mm, ingenting. spyttet ut igjen alt som var. Men vi fortsatte å gi og først nå åpner hun munnen og spiser litt grøt (vel og merke kun på kvelden, og det er havregrøten fra nestle som vi blander med vann, den til 4 mnd)Flaske tar hun fortsatt ikke, så skjønner hva du mener med bindt..[8|] Men må si jeg merker forskjell på første soveøkten hennes, fra 1,5 timer til både tre og 4 og 5 timer[:D] Hvis hun din er som min, så råder jeg deg til å ikke gi opp... plutselig spiser hun litt[:)]

Back
Topp