Hva spiser de?

millemari

Elsker forumet
♡ Maibarna ♡
Ja, hva spiser de små nå? 
Jeg har prøvd holle grøt, den var pyton uansett hva jeg blandet med. Har laget aprikosmos, heller ikke noe særlig. Sviskemos er helt greit så lenge det er rett temperatur, det samme med de fruktmosene på beger. Har prøvd noen middagsglass men ikke noe jubel. Potet og gulerot er helt ok. Banan og melon er helt topp. 4 mnd grøt er favoritt, nå er vi jo gått over på 6 mnd og det var ikke like suksess.
Har prøvd alt flere ganger og noen ganger passer det og noen ganger ikke. Går best når far gir grøt. Det er kjempegøy! Hos mor er pupp best!

Vi begynte med grøt for halvannen måned siden og det tok litt tid, men nå eeeelsker han grøten. Lager hirsegrøt og søter med fruktmos, har prøvd med eple (brukte det i starten, men ikke nå lenger siden eple inneholder lite c-vitaminer), aprikos og jordbær og alt er like godt :)  Han får også grønnsaksmos til middag, det varierer litt hvor godt det faller i smak. Gulrot-, blomkål- og søtpotetmos falt i smak, kålrabi går ned når det er blandet med noe annet, men brokkolimos var skikkelig kjipt :/ Har slitt litt med grønnsaksmåltidet etter at vi prøvde brokkoli, så nå gikk jeg tilbake til ren blomkål med melk så da fikk jeg i ham litt i dag... Ren fruktmos går ned på høykant, her har vi prøvd eple, aprikos, jordbær og mango.

Prøvde Holle hirsegrøt når vi var på fjellet forrige helg og den holdt ikke like lenge som hjemmelaget hirsegrøt på småen, han våknet skrubbsulten et par-tre timer tidligere enn normalt, så den blir nok bare brukt når vi ikke er et sted det er greit å lage/ta med hjemmelaget.

Har en plan om å lage middagsmaten i hovedsak selv, så har tenkt å jobbe litt mer med grønnsaker før jeg tilsetter kjøtt/fisk slik at han blir vant til hjemmelaget mat før han får middagsglass.

Her har vi prøvd et par av Nestle sine grøter, og det har gått bra. Han skjærer grimaser når han spiser sviskemos, men det går likevel ned på høykant.

Til middag moser vi poteter, gulrøtter og brokkoli og blander i morsmelk. Veldig populært. I dag fikk han også litt kokt, most kjøttdeig sammen med grønnsakene til middag. Det gikk også storveis.

Prøvde å servere Nestle kyllingfrikasse fra glass på lørdag da han hadde navnefest. Det var ikke noe populært i det hele tatt. Når det gjelder middag, er visst hjemmelaget best.

Her går det meste ned, både div frukt, middag og grøt. Han er også ivrig på å smake det jeg spiser så jeg gir han brødbiter og litt av vår middag hvis det er forsvarlig. Har så langt kjøpt det han får, men kommer til å lage mer selv utover våren. Han drikker lite vann, men syns det er gøy med tutekopp og drikkeflaske. Jeg håper han gradvis venner seg til det. Ikke så ivrig på pupp på dagtid lenger, men derimot veldig ivrig på kveld/natt/morgen :-)

Ikke så lenge siden vi begynte fast med mat (på 6 måneders dagen 2. september), det er ikke kjempepopulært med mat fra skje, men han spiser litt grøt med fruktmos nå. Vi bruker hollegrøt, har til nå prøvd risgrøten. Babyfeeder er veldig populært, nesten samme hva vi putter inni, er ikke alltid han synes det smaker godt men det er så morro å putte det i munnen at han spiser litt på det alikevel. Har bare prøvd ferdigglass med middag enda (håper han liker det etter hvert, storebroren spiste kun hjemmelaget og det er så kjekt å kunne ta med et glass når man skal noe), men tenker å begynne å lage mat nå i håp om at det faller bedre i smak :P Frukt, gulrot og svisker har falt i smak så langt så er litt tilvenning igjen enda :)

Snuppa vår spiser det meste. Hun var ikke spesielt begeistret for sempergrøten med banan, men bortsett fra det så har alt gått ned. Hun spiser nå grøt på formiddagen, enten til frokost eller lunsj og middagsmat i totiden. Så får hun litt grøt igjen før hun legger seg. Ellers går det i melk, men hun er veldig flink til å spise. Baby Feeder er hun ikke så interessert i, faktisk. Men hun spiser all slags moset frukt ellers. 

Back
Topp