Hva spiser de "melkefrie" barna?

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Vi trenger litt tips! :D
Synes brødskive med leverpostei eller kaviar begynner å bli litt kjedelig :p
Ikke alltid han vil ha heller.
Det hender jeg kaster sammen en enkel pannekakerøre med egg, havremelk og havregrynsmel. Det liker han med blåbær på!
Får jo noen ganger i han grøt også, enten hjemmelaget havregrøt eller grøten fra Helsekost.
Til middag er han meget kresen :o
Han er veldig glad i kjøtt og fisk, ikke så veldig i grønnsaker. Det er jo fryktelig dumt.

Hehe, her så tenker jeg ikke lengre over at maten er melkefri ;)
Men hun liker ikke andre påleggsorter enn leverpostei, så den er jo benkers :p Makrell, søte pålegger, tofutti smøreost...
Ellers så spiser vi mye fiskekaker, fiskepinner, laks, pølser, kjøttboller, pasta, ris, stekte potetbåter og kokte grønnsaker. Hun spytter som regel ut gullrota igjen, men spiser mye erter og mais :p

Favoritten hennes om dagen er fiskepudding i hvit saus :D det spiser hun to ganger i uka, har froset ned i porsjoner og hun langer innpå! Lager hvitsaus på melkefri melange og soyamelk :)
Melkefri melange og soft flora brukes i all mat!

Får ikke i henne så innmari mye grønnsaker, men hun spiser mye frukt og bruker gulrot i smoothies, så er ikke bekymra for det ;)

...også spiser hun enda ganske ofte nestlé middagsglass :p fra 15 måneder! Hun er ofte sulten før vi skal spise middag, så da har jeg enten matrester fra dagen før, noe i fryseren eller et sånt glass til henne ;) De er hun kjempeglad i og spiser selv med skje :p

Alpro soyayoghurt er også populært her :)

...tror forresten at det bare er Hermine og Anette som lever på totalt melkefri diett her nå ;)

Egg er også poppis, i alle formater, men kun på eggehvite :p plommen liker hun ikke!

Foreløpig prøver vi bare, har ingen anelse om det er melken som forårsaker magetrøbbelet. Føler meg helt forvirret.
Men det skjer altfor fort at han spiser litt for lite på dagtid da han er litt sær, trenger generelt ideer kjenner jeg.
Fiskekaker ELSKER han! Må kjøpe inn og ha noen liggende tror jeg :D

Fie spist ALT! :D

grønnsaker; ho e gla i brokkoli og gullerot (kokt)
Spis pasta, mararonni og spagetti
middagspølsa e ho gla i.
fesk går ned på høykant :D

gla i druer, og jordbær og plommer å appelsin :)

grøt gjer eg ho tell kveld, og det e hipp sin 12 mnd grøt :)

og ho får av og tell ei flaska med NAN3 :) før ho ska ha seg ein lur eller at ho e kjæmpe sulten før middagen e ferdig :)

ælsk smoothie :)

Ha begynnt å gje ho vanele melk, og det går ned på høykant, men ho bi litt laus i magen av det, men får ikje ont i magen...bi bære et par ekstra bærsje bleie :P

Fie spist ALT! :D

grønnsaker; ho e gla i brokkoli og gullerot (kokt)
Spis pasta, mararonni og spagetti
middagspølsa e ho gla i.
fesk går ned på høykant :D

gla i druer, og jordbær og plommer å appelsin :)

grøt gjer eg ho tell kveld, og det e hipp sin 12 mnd grøt :)

og ho får av og tell ei flaska med NAN3 :) før ho ska ha seg ein lur eller at ho e kjæmpe sulten før middagen e ferdig :)

ælsk smoothie :)

Ha begynnt å gje ho vanele melk, og det går ned på høykant, men ho bi litt laus i magen av det, men får ikje ont i magen...bi bære et par ekstra bærsje bleie :P

Nei vi må unngå melk helt nå da han får an løs mage av en annen verden :-o

Huffda :/ e han alergisk mot melk?
Vet ikke helt sikkert, men den ekstremt løse magen begynte da han fikk litt yoghurt. Men det har gått bra med melk f.eks i mat tidligere. Men han blir ikke bra igjen, så vi prøver helt uten melk nå.

Vet ikke helt sikkert, men den ekstremt løse magen begynte da han fikk litt yoghurt. Men det har gått bra med melk f.eks i mat tidligere. Men han blir ikke bra igjen, så vi prøver helt uten melk nå.
ja, e kansje lurt å hold seg på den sikkre sia :)

ja, e kansje lurt å hold seg på den sikkre sia :)
Må bare prøve for å se om han blir bra i magen. Skal på 1-årskontroll på torsdag, så da får vi rådføre oss litt!

Må bare prøve for å se om han blir bra i magen. Skal på 1-årskontroll på torsdag, så da får vi rådføre oss litt!

ja, greit å få prata med nån som har litt peiling :)

Fie ska på 1 kontroll den 22 okt...1 mnd etter at ho vart 1 år :P

ja, greit å få prata med nån som har litt peiling :)

Fie ska på 1 kontroll den 22 okt...1 mnd etter at ho vart 1 år :p
Hehe, ja det er ikke alltid man får kontrollen akkurat når man skal :p :)

Litt mye brød i dag, men alt i alt spiste han veldig godt. Ble tilbudt fisk hos søs men ville ikke ha, spiste brød istedet. Til sen middag/ kvelds her hjemme spiste han masse kjøttboller, tomatsaus og faktisk endel grønnsaker :)
I dag fikk jeg også i han mango ( liker ellers bare banan...) og litt makrell i tomat ;)

Litt mye brød i dag, men alt i alt spiste han veldig godt. Ble tilbudt fisk hos søs men ville ikke ha, spiste brød istedet. Til sen middag/ kvelds her hjemme spiste han masse kjøttboller, tomatsaus og faktisk endel grønnsaker :)
I dag fikk jeg også i han mango ( liker ellers bare banan...) og litt makrell i tomat ;)
Tror nok ikke du behøver å bekymre deg for matvettet til den karen der altså ;)
Alle barn er jo litt sære, og har sine preferanser mht mat, og de spiser jo som oftest mest av det de liker godt ;)
Idag spiste Hermine kun mme til frokost, en yoghurt til lunsj, en fruktmos til mellommål, to fiskepinner til middag og grøt + mme til kvelds...men tenker at hun tar igjen matmengden en annen dag, og spiser mer da så går det opp i opp ;) Sørger bare for å ofte servere middager jeg vet hun liker og som er enkle å spise selv, så går mye i husmannskost her nå da :p Fiskekaker, fiskepudding, kjøttkaker og kylling er hun mest glad i! Og pølser såklart, men det får hun ikke ukentlig :)

Tror nok ikke du behøver å bekymre deg for matvettet til den karen der altså ;)
Alle barn er jo litt sære, og har sine preferanser mht mat, og de spiser jo som oftest mest av det de liker godt ;)
Idag spiste Hermine kun mme til frokost, en yoghurt til lunsj, en fruktmos til mellommål, to fiskepinner til middag og grøt + mme til kvelds...men tenker at hun tar igjen matmengden en annen dag, og spiser mer da så går det opp i opp ;) Sørger bare for å ofte servere middager jeg vet hun liker og som er enkle å spise selv, så går mye i husmannskost her nå da :p Fiskekaker, fiskepudding, kjøttkaker og kylling er hun mest glad i! Og pølser såklart, men det får hun ikke ukentlig :)
Neida, ikke bekymret. Kjenner godt at han går opp i vekt, for å si det slik.
Men nettene blir så tøffe når han tar igjen spisingen veldig hyppig på natt om han ikke får i seg nok på dagen ...
Er bare så fryktelig sliten av det, så da prøver vi å jobbe litt ekstra for å få i han mer fast føde.

Nasse spiser mye av det samme som Hermine ser jeg:-) Vi bruker også glass, spesielt nå når jeg er ute av drift:-)

Hehe, her så tenker jeg ikke lengre over at maten er melkefri ;)
Men hun liker ikke andre påleggsorter enn leverpostei, så den er jo benkers :p Makrell, søte pålegger, tofutti smøreost...
Ellers så spiser vi mye fiskekaker, fiskepinner, laks, pølser, kjøttboller, pasta, ris, stekte potetbåter og kokte grønnsaker. Hun spytter som regel ut gullrota igjen, men spiser mye erter og mais :p

Favoritten hennes om dagen er fiskepudding i hvit saus :D det spiser hun to ganger i uka, har froset ned i porsjoner og hun langer innpå! Lager hvitsaus på melkefri melange og soyamelk :)
Melkefri melange og soft flora brukes i all mat!

Får ikke i henne så innmari mye grønnsaker, men hun spiser mye frukt og bruker gulrot i smoothies, så er ikke bekymra for det ;)

...også spiser hun enda ganske ofte nestlé middagsglass :p fra 15 måneder! Hun er ofte sulten før vi skal spise middag, så da har jeg enten matrester fra dagen før, noe i fryseren eller et sånt glass til henne ;) De er hun kjempeglad i og spiser selv med skje :p

Alpro soyayoghurt er også populært her :)

...tror forresten at det bare er Hermine og Anette som lever på totalt melkefri diett her nå ;)

Her går det også i total melkefri kost. Veldig likt som hos dere ser det ut til:-)
Jeg må bli flinkere til å lage egg-retter,men det blir liksom aldri til det,da jeg ikke tåler det selv...
Ellers så elsker hun alt av frukt og grønnsaker,og står stadig vekk ved kjøleskapet og roper "æppe,æppe" (eple) hehe:-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Her går det også i total melkefri kost. Veldig likt som hos dere ser det ut til:)
Jeg må bli flinkere til å lage egg-retter,men det blir liksom aldri til det,da jeg ikke tåler det selv...
Ellers så elsker hun alt av frukt og grønnsaker,og står stadig vekk ved kjøleskapet og roper "æppe,æppe" (eple) hehe:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Hehe så bra hun er glad i frukt og grønt =)
Her er det banan som gjelder, og noen ganger mango eller liknende. =)
Egg glemmer vi litt bort vi også, men bruker det egentlig endel.

Back
Topp