Hva spør de om under dåpssamtalen??

Pixiee

Gift med forumet
Januarlykke 2020
Har aldri vært på sånt jeg??
Hadde vært greit om noen kunne tipsa meg om hva det gikk i?? [:)]

ORIGINAL: Mailinn90

Det samme lurer jeg på også, skal på samtale på fredag! [:)]

Her skal vi i morgen klokka 13.00.. wohooo[8D][8D][8D]

Etter det jeg husker fra storebror er det ikke direkte et intervju dere skal på [:D]. Mer liksom som en forberedende samtale før dåpen. Presten vår gikk igjennom sermonien, fortalte kort hvordan det foregikk. Fortalte kort om hvilke forpliktelser man gjør ovenfor barnet når man velger å døpe det. Om fadderens roller. Osv... [:)]

Kan ikke huske at han stilte noen direkte spørsmål utenom hvorfor vi ønsket å døpe barnet vårt og hvem vi skulle ha som faddere [;)].

Men kan hende det er forskjell fra prest til prest da [:D]

Vi fikk egentlig ikke så mange spørsmål. Presten snakket mest om hvorfor man døper og hva man egentlig sier ja til. Og så fortalte han om hva som skulle skje i selve seremonien.

Her var det bare et møte med alle som skulle ha dåp den måneden og presten snakket om hvorfor man døpte barnet og gikk gjennom hva som kom til å skje. Følte egentlig at hele greien var unødvendig..

Dette går samtalen ut på:

• presten spør om mors og fars fulle navn og fødselsdato
  • presten spør om barnets fulle navn og fødselsdato (11 nr)
  • Spør om mor og/eller far er medlemmer av kirken
  • spør om hvor mange faddere dere skal ha og faddernes fulle navn
  • presten forklarer hvordan seremonien foregår og hva som blir gjort
  • presten forteller om hva dåpen går ut på
  • også svarer presten på deres spørsmål

ORIGINAL: stavanger87

Da er det  nok veldig forskjellig fra sted til sted. Hos oss var det felles møte for alle som skulle døpes den dagen og kun generell informasjon. Presten stilte ikke et eneste spørsmål om verken navn, fødselsdato, faddere eller om vi er medlem av kirken. Vi fikk også en omvisning i kirken og informasjon om hvor vi sitte og hvor vi skal stå under selve seremonien.

ORIGINAL: Lucinah

ORIGINAL: stavanger87

Da er det  nok veldig forskjellig fra sted til sted. Hos oss var det felles møte for alle som skulle døpes den dagen og kun generell informasjon. Presten stilte ikke et eneste spørsmål om verken navn, fødselsdato, faddere eller om vi er medlem av kirken. Vi fikk også en omvisning i kirken og informasjon om hvor vi sitte og hvor vi skal stå under selve seremonien.

ja er nok forsjellig fra sted til sted. for her var det hjemme besøk kl 09 om morran [&:] var lagt ut lapper på radene i kirka der hvert dåpsbarn + familie skulle sitte. vi fikk ikke noen omvisning i kirka, men presten forklarte hvor vi skulle gå,skifte osv

ORIGINAL: Mie77

Etter det jeg husker fra storebror er det ikke direkte et intervju dere skal på [:D]. Mer liksom som en forberedende samtale før dåpen. Presten vår gikk igjennom sermonien, fortalte kort hvordan det foregikk. Fortalte kort om hvilke forpliktelser man gjør ovenfor barnet når man velger å døpe det. Om fadderens roller. Osv... [:)]

så spurte presten oss om vi var kristne?! [&:] akkurat som om han hadde noe med det å gjøre...! spesiel fyr! [8D]

[:D][:D]tusen hjertelig for svar folkens.. Var redd jeg måtte pugge hele Evangeliet eller noe sånt nå [:D][:D]

Back
Topp