Hva snakker man med jordmor om?

Tutta1987

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Jeg har time hos jordmor i morgen. Jeg er da 27+4. Det er tredje gangen jeg skal til henne men jeg føler jeg ikke har noe å spørre om. Det blir mer at jeg har time for å få bekreftet at alt er bra.
Men jeg burde vel hatt noen spørsmål? Eller temaer jeg bør snakke om?

Hva snakker dere ned jordmor om??

Jeg skal be henne sjekke brystvortene mine i hvert fall, for de ser sprukne ut for min del - uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag ;)

Og så skal jeg spørre om det er bevist at en underlivsolje kan hjelpe for å unngå klipping og sånt.

Ooog så vil jeg ha informasjon om fødsel i basseng, akupunktur, og lystgass i forhold til fødsel :)

Snakke om ting du lurer på ang svangerskapet og fødselen. Hvordan du har det generelt.
Det kan også være lurt å snakke om amming allerede nå. Det burde vært snakket mye mer om syns jeg! Når babyen kommer er man gjerne helt grønn, og mange får en dårlig ammestart pga dårlig oppfølging, og fordi de kan for lite om det.

Jordmor har forskjellige temaer hun/han skal ta opp for hver kontroll så hun har vell litt å snakke om + spørsmål å komme med
Ellers er det fritt for deg å ta opp det du måtta ønske og lure på :-) hvis ikke så skal det meste være i "orden"

Jeg snakker veldig lite med jordmor, jeg vet ikke hva jeg skal spørre om. Jeg er førstegangs så jeg vet ikke om alt jeg kan ha spørsmål om en gang:p

Jeg går til kontroll hos jordmor for å sjekke hjertelyd og urin, men jeg har tenkt å spørre om omvisning på sykehuset og fødsel generelt når jeg er kommet lenger i løpet.

Jeg går kun til jordmor og synes det er bedre å snakke med henne enn fastlegen. Snakker om hvordan det går i graviditeten, sjekker ting og snakker om resultatene og så snakker vi litt om baby. Har problemer med lav blodprosent og blodtrykk så vi snakker litt om tiltak og form.

Jeg går på kontroll til jordmor. Sist satt vi der i 40 minutter og både jeg og samboer syns det bare var vas. Godt mulig det er fordi jeg er førstegangs og ikke vet hva jeg skal spørre om, men føler alt hun sier er normal allmennkunnskap. Satser på det blir bedre når det nærmer seg fødsel, og at vi da gjerne har noen spørsmål underveis og.

Eneste som kom ut av timen for vår del var mål og påmelding til både ammekurs og fødselskurs.

Går til legen ofte pga sykemelding og da tar vi ofte en to minutters status på ting og. Har et godt forhold til fastlegen, men siden det er lang vei til han går jeg heller til jordmor for kontrollene.

Jeg går på kontroll til jordmor. Sist satt vi der i 40 minutter og både jeg og samboer syns det bare var vas. Godt mulig det er fordi jeg er førstegangs og ikke vet hva jeg skal spørre om, men føler alt hun sier er normal allmennkunnskap. Satser på det blir bedre når det nærmer seg fødsel, og at vi da gjerne har noen spørsmål underveis og.

Eneste som kom ut av timen for vår del var mål og påmelding til både ammekurs og fødselskurs.

Går til legen ofte pga sykemelding og da tar vi ofte en to minutters status på ting og. Har et godt forhold til fastlegen, men siden det er lang vei til han går jeg heller til jordmor for kontrollene.

Samme her. Jeg føler at hun tror at jeg er vokst opp bak en stein og i hvert fall ikke har internett.

Samme her. Jeg føler at hun tror at jeg er vokst opp bak en stein og i hvert fall ikke har internett.

En jordmor er pliktig til å i formere deg/dere om relevant informasjon som kan være "allmenninformasjon" for noen, men alle trenger ikke å gå rundt å vite det forde. Hun forteller deg "kjedlig" informasjon fordi hun ikke vet om du sitter på denne informasjonen eller ikke.

Jeg går med mitt andre barn og går til samme jordmor som sist, likevell nevner hun denne informasjonen for hun vet ikke hva jeg husker og hun skal informerer!

Vær heller glad for denne svangerskapsomsorgen hun gir istedenfor å bale i vei om at hun trur du er dom. Hun gjør sin jobb og skal være der for deg for å gi deg trygghet i svangerskapet.

Dessutn er det greit å spørre jordmor om det samme du googler opp da det er all verdens informasjon på nettet som ikke trenger å være rett.

Jeg har vært hos jordmor til kontroll, og har vært innom en ekstra gang for å sjekke blodtrykket da jeg er mye svimmel. Hun er helt ok, men nå er jeg i overkant begeistret for fastlegen min:) han er utrolig flink og tar seg god tid. Jordmor er hyggelig hun, men synes han er mye lettere å snakke med. Har jo mye med kjemi å gjøre da..

Både jordmor og de på sykehuset har uttrykt sin begeistring når jeg sier hvem som er fastlege eller de leser henvisning. Bare synd at han har kontor ca 45 min fra der jeg bor :(

Jeg har dobbel oppfølging, både fra jordmor på Rikshospitalet (AdiPol) og jordmor i bydelen. Opplever av og til at de sier veldig ulike ting, det er forvirrende.

I begynnelsen hadde jeg ikke så mye å spørre om, hadde ikke så mye symptomer. Nå er det litt mer, f.eks. bekkenplager, så snakker litt om det.

Og så bruker jeg dem for å dobbeltsjekke ting jeg allerede har lest. For å se om medisinsk profesjonell informasjon stemmer med det jeg leser på nett. Vil ikke bare tro på alt jeg leser, uten noen kritisk tenking.

En jordmor er pliktig til å i formere deg/dere om relevant informasjon som kan være "allmenninformasjon" for noen, men alle trenger ikke å gå rundt å vite det forde. Hun forteller deg "kjedlig" informasjon fordi hun ikke vet om du sitter på denne informasjonen eller ikke.

Jeg går med mitt andre barn og går til samme jordmor som sist, likevell nevner hun denne informasjonen for hun vet ikke hva jeg husker og hun skal informerer!

Vær heller glad for denne svangerskapsomsorgen hun gir istedenfor å bale i vei om at hun trur du er dom. Hun gjør sin jobb og skal være der for deg for å gi deg trygghet i svangerskapet.

Dessutn er det greit å spørre jordmor om det samme du googler opp da det er all verdens informasjon på nettet som ikke trenger å være rett.

Men kjære vene.. Jeg skjønner det, men jeg må da få lov til å ha min mening likevel. Jeg synes det er kjempefint at man kan gå til jordmor men jeg føler ikke at jeg får noe ut av det, og jeg opplever at jeg må finne ut av ting selv og så spørre om det og det kan være tilfelle (sånn er det forsåvidt med fastlegen) i stedet for at jordmor finner ut av det selv. I stedet blir det pøst på med det jeg kaller under basic informasjon. Du vet jo heller ikke hva hun har sagt.

I mitt første svangerskap så gikk jeg bare til lege. Det var ikke jordmor tilgjengelig her (og jeg ante jo ikke noe om hun private som jeg går til nå fordi vi nettopp hadde flyttet). Jeg fikk like god info og oppfølging av fastlegen som jm og fødsel ble det uansett. :happy: Denne gangen går jeg mest til jm (fordi jeg plutselig har fått ny fastlege uten noe som helst info om det). Og han virket veldig usikker på dette med svangerskap og oppfølging. Så han går jeg til når jeg trenger sykemelding eller hvis behovet for feks antibiotika skal melde seg.

Neste gang jeg skal til jordmor, skal jeg få henne til å se på brystvortene mine, de begynner å bli tørre og lekker litt tykk "gugge" (sikkert råmelk). Jeg skal også spørre om hjelp til å melde oss på fødselsforbredende kurs, og litt om fødsel, en del ting jeg lurer på angående smertestillende :)

Neste gang jeg skal til jordmor, skal jeg få henne til å se på brystvortene mine, de begynner å bli tørre og lekker litt tykk "gugge" (sikkert råmelk). Jeg skal også spørre om hjelp til å melde oss på fødselsforbredende kurs, og litt om fødsel, en del ting jeg lurer på angående smertestillende :)

Fødselsforberedende kurs melder du deg vel på ved å ringe din lokale fødeavdeling? :) Det gjorde værtfall vi :)

Fødselsforberedende kurs melder du deg vel på ved å ringe din lokale fødeavdeling? :) Det gjorde værtfall vi :)

Det kan hende! Skal sjekke opp :)

Vi meldte oss på på fødeavdelinga sist. Gidder ikke nå. For holde å gå en gang ;) jeg er veldig fornøyd med jordmor :) prater en del om helse og familie. Hun har barn på samme alder som meg så vi deler litt erfaringer. Hender jo jeg som pedagog gir henne råd ;) legen min er mer rett fram og ikke så grei å prate med.

Jeg har født 2 ganger tidligere med veldig ulike opplevelser. Så jeg gir litt F nå merker jeg. Man kan aldri planlegge en fødsel uansett :hilarious:

Back
Topp