Generelt sett så er det snakk om små mengder, og det er utrolig mye mediehysteri på en del av stoffene artikler fra div. blader/nettsider kaller farlige. Norge følger verdens strengeste regelverk for innhold i kosmetikk. Stoffer som er farlige i store mengder kan være helt greit i de små mengdene de som regel fins i i kremer etc.
Det er en grunn for at det er tillatt.
I flere tilfeller (som for eksempel med parabener) er molekylene for store til å trenge dypt inn i huden likevel.
I tillegg fins de naturlig i blåbær, gulrøtter og peanøtter for eksempel, men der er ingen avisoppslag om at blåbær er hormonforstyrrende - nettopp fordi det er små mengder, og det er helt trygt.
Jeg mener at det er skummelt når media får så stor makt at en artikkel starter noe som blir så stort at produsenter må endre formula i hui og hast for å ikke tape penger. Da bruker de stoffer som er mindre forsket på kun for å kunne skrive «fri for parabener», for eksempel. Det var sånn MI (Methylisothiazolinone) fant sin vei til mange produkter, og det ble rapportert flere alvorlige allergiske reaksjoner.
Så lenge et produkt ikke er frarådet for gravide bruker jeg det, sålenge jeg ellers syns det er bra.
Det er absolutt ingredienser jeg ikke ønsker på huden min (mineralolje for eksempel), men ikke fordi det er farlig på noen måte.
Det sagt, så står man jo selvsagt fritt til å gjøre sin egen research og danne sin egen mening - dette er min [emoji4]
Har full respekt for at noen kan mene noe annet og ønsker ingen opphetet diskusjon.
Hvis du ønsker produkter som er fri for parabener (og MI), ftalater, mineralolje etc., og et høyt innhold naturlige ingredienser, er Korres et godt alternativ. De har produkter til ansikt, hår, kropp, tilogmed sminke, jeg har flere produkter selv som jeg er kjempefornøyd med [emoji4]