Hva slags mamma er/blir du?:-)

Momme

Elsker forumet
❤Januarlykke 2022❤
Junibollene 2023
Mange av dere har allerede inntatt mammarollen, mens andre skal - i likhet med meg - bli mamma for første gang. Jeg tenker allerede mye på hva slags mor jeg ønsker å være, og hva slags mor jeg tror jeg kommer til å bli - selvfølgelig på godt og vondt :-) Til dere som har barn fra før: Hva kjennetegner deg som mor? :-) Og til dere som skal bli mamma for første gang: Hva tror du kommer til å kjennetegne deg som mor, og hva slags mor ønsker du å være?:-)

Vanskelig spørsmål!
Jeg er ganske konsekvent og streng på de grensene vi har satt. Men ungene får mye frihet og mye kos og omsorg. Jeg prøver å finne tid hver dag til å ha gode samtaler med barna. Nå er de 4 og 7 og vi både filosofer, snakker om vitenskap, og det som skjer i hverdagen deres.

Jeg vil si jeg har lyktes ganske godt med de vi har, de er både høfflige og omsorgsfulle (får mye tilbakemeldinger fra andre om det), vi har en konfliktfri hverdagen, vi kan kose oss heime, men det er heller ikke noe problem å ta de med ut å reise alene....

Vanskelig spørsmål!
Jeg er ganske konsekvent og streng på de grensene vi har satt. Men ungene får mye frihet og mye kos og omsorg. Jeg prøver å finne tid hver dag til å ha gode samtaler med barna. Nå er de 4 og 7 og vi både filosofer, snakker om vitenskap, og det som skjer i hverdagen deres.

Jeg vil si jeg har lyktes ganske godt med de vi har, de er både høfflige og omsorgsfulle (får mye tilbakemeldinger fra andre om det), vi har en konfliktfri hverdagen, vi kan kose oss heime, men det er heller ikke noe problem å ta de med ut å reise alene....
Så flott! :-) Du legger vekt på mye av det samme som jeg ønsker å gjøre. Det høres ut som du har et godt forhold til dine barn, bare å fortsette den gode jobben med nestemann! :-)

Jeg er streng, men rettferdig. Jeg har mye tålmodighet og er svært engasjert. Jeg er omsorgsfull og konsekvent. Jeg legger stor vekt på at jenta mi skal være høflig. Det værste jeg vet er frekke og utakknemlige barn..Så her øver vi på å takke for maten og spørre om vi kan få gå fra bordet. Noe hun gjør ved hvert måltid. Vi har en god blanding av galskap og humor i hverdagen og jeg forteller henne så ofte jeg kan at jeg elsker og er glad i henne. Jeg syns på 2 1/2 år at vi har fått det til veldig fint, og jeg har i grunn ikke så mye å klage på.. Syns ærlig talt at jeg er en flink mamma og jeg tror jeg er akkurat sånn som jeg vil være.. Stort sett..:)

Kommer nok til å bli en skikkelig hønemor som skal passe på alt. Men jeg håper at jeg kommer til å være relativt avslappende i forhold til å ta med ungen på ting og ikke bli slik kjip foreldre som ikke kan være med på noe pga ungen. Jeg er selv vokst opp i en koffert og er glad i å reise, og så ser jeg noen venner av meg som pakker full bil for en todagers hyttetur. Kommer nok til å bruke mye tid og penger på å finne reisevennlige vogner og annet. Ellers håper jeg at vi får et tett forhold med ungene og at de vet de kan stole på oss uansett hva. Mye kos og latter håper jeg på i vårt hjem :-)

Jeg ønsker først og fremst å være en kjærlig mor - en mor som viser omsorg, er tilstede og som er et godt forbilde. Jeg ønsker å respresentere en trygghet for barnet; jeg ønsker at barnet mitt skal vokse opp med trygge rammer/rutiner, og konsekvent - men meningsbærende - grensesetting. Jeg vil legge vekt på forholdet mellom frihet og grenser, og forsøke å tilpasse dette best mulig utfra barnets behov og utvikling. Jeg vil også forsøke å lære barnet forskjellen på "rett og galt", å vise medmenneskelighet og nestekjærlighet, men også betydningen av å være glad i seg selv. I tillegg ønsker jeg å bidra til at barnet får utnyttet sitt potensiale ved å stimulere til nysgjerrighet og lærelyst, og ved å følge opp barnets utvikling og interesser.

Før vi fikk barn som ikke sov og ble alvorlig utmattet selv, hadde vi vyer om å alltid være konsekvente, behersket og tilstede. Det ble heller survival mode og lista måtte senkes.
Men jeg er nok en rolig og veldig empatisk mor, som tar meg tid til å forklare ting for barn. :-)

Back
Topp