Hva slags kake(r) lager dere til barnebursdan?

~miluna~

Forumet er livet
lagde/lager [;)]
noen tips? mamma skal lage blaudis og jeg skal lage sjokoladekake... bare litt usikker på hvilken, fins jo så mange oppskrifter! [&:] holder foreløbig en knapp på "dronningens sjokoladekake", men veit ikke helt... må være uten nøtter og sånne ekle greier i hvert fall!

også tenkte jeg å lage no kakelignende til snuppa uten sukker, men da blir det jo bare marengs og sånn, litt komplisert trur eg [8|][8D] får kanskje bare lage no fint uta frukt da [;)]

vi hadde sjørøver fest så da falt det seg naturilg med et sjørøverskip[:D]

bløtkake en stor til gjestene med multer og en litt mindre til barna uten multer. Gulrotkake og boller hadde vi også. NAM NAM [:D].

Vi hadde sjokoladekake, oreokake (anbefales!!!!), gele, is, bollekatt og en liten bløtkake til Tuva. På bursdagen sin fikk hun lov å få litt sukker, men det får hun lite av ellers.

vi hadde sjokolade kake i langpanne og marsipan kake.

ingen av den bakte jeg selv[:D]

mmmm sikle sikle, da har jeg bestemt meg;
blaudis (som mamma lager) [;)]

dronningkake:

festmuffins:

også oppskåret frukt på grillspyd

gulrotkake
marsipankake
oreokake
marengskake

åh, det var godt tips Miluna
oppskåret frukt på grillspyd.......eller kanskje fruktsalat[:D]

Noen som har Oreokakeoppskrift å dele??

Idag hadde vi:
bløtkake m marsipan
sjokoladekake i bamsemønster
mandelbund med jordbærfromasj
gelè
sjokoladepudding
brus til de som ville ha det
saft til de aller minste

Vi var 11 barn og 15 voksne. Har igjen av det meste så den mandelbunn kaka vi skaffet til slutt hadde ikke vært nødvendig.

ORIGINAL: gira

åh, det var godt tips Miluna
oppskåret frukt på grillspyd.......eller kanskje fruktsalat[:D]

Noen som har Oreokakeoppskrift å dele??

ligger noen oppskrifter på www.detsoteliv.no --> søk på oreo eller sjokoladekaker og let nedover [:D]

Vi hadde mange (alt for mange[&:]) kaker. Det som ungane åt mest av var muffins og kanelboller. Vist du ikkje vil/kan ha sukker i går det fint å bruke fruktose kanskje. Det gjer eg ofte, det blir nok søtt. Men frukt er jo eit kjempe godt alternativ[:D]

Vi hadd:
Kanelbolla
Bløtkake
Daimiskake( som sambo e en mester t å lag)
Marengskake( som mamma laga)

Oxo hadd vi litt snacks å anna godis da... å brus å kaffe...

Hadde enkel sjokoladekake bakt i sånn langpanne. Bruker faktisk kefir og natron istedet for egg for da blir den saftig og ungene elsker den!
Ellers var det ostekake, walesring, gelè og bløtkake.

vi er litt usikre på hva det blir..
tenkte jo å gi noe "godt" til snuppa[:)]men hva????

blir sikkert ostekake, suksessterte, kanskje is på boks..
å den lure ideen til miluna, frukt på spyd[;)](GENIALT!)
vi tenkte også å grille...om været sier ja til det da...

Jeg har laget denne...Sjokoladekakebamse

Vi blir ikke så mange....foreldrene mine, og noen venninner med barn.

Neste uke skal vi feire med foreldrene mine, svigermor og sambo (han er i Las Vegas nå...[:(])

Tanter og onkler av Alex bor på andre siden av landet....så de får ikke vært med å feire...[:(]

ORIGINAL: Grusomme Gabriel

Så artig da Vimpane!!

Tror jeg skal gå til innkjøp av noen Cacas-former jeg også...hmmm...
Men så syns jeg det er så langtekkelig og kjedelig å legge på all smørkremen ....
har en tommeltott som ikke er helt medgjørlig da ...så er nok derfor jeg ikke gidder sånne kaker ...

Men gode er de , hvilken oppskrift bruker du på smørkremen?

Ja det tok vannvittig tid å legge på smørkremen...fikk litt krampe i hånda...men det ble jo så stilig og jeg som aldri har gjort det før...ble rimelig fornøyd.

Denne oppskriften bruker jeg:

Lys sjokoladekake - grunnoppskrift

3-4 egg
4 dl sukker - vispes til eggedosis

225 g margarin - smeltes

6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
3 ts kakao - blandes, og siktes i

2 dl melk - has i røren sammen med margarin.

Bland alt og ha i formen. Stekes på 160-180 grader i ca. 40 minutter.

Passer i alle Wilton's figurformer.

Smørkrem

100 g mykt smør/margarin
300 g siktet melis
1 ½ ss siktet kakao
1 ½ ts siktet vaniljesukker
3 ss sterk kaffe

Blandes med mikser.
Smørkremen smøres på mens kaken er lunken.

Hvit smørkrem

50 g mykt margarin
50 g mykt Flott matfett
300 g siktet melis
1 ½ ts siktet vaniljesukker
2-3 ss melk

Denne kaken er perfekt til bursdagskaker, like populær blandt barn som voksne.

*Til figurformene trenger man ca. 2 porsjoner smørkrem, som sprøytes på med kakesprøyte på avkjølt kake.

Bakeinstruksjon
til Wilton Cacas kakeformer i aluminium

1.                 Smør formen godt, formfett anbefales på det sterkeste. Dersom du får tak i formfett i gassbeholder, er disse å foretrekke. Pass på at hele formen dekkes nøye. ( Du kan også event. bruke vanlig margarin i stedet for fett, men da skal du bruke det som ikke er tilsatt salt.)

2.                Bruk deretter en liten sikt fylt med mel, og dryss et jevnt                         lag over hele formen. Melet skal ligge som en tynn hinne over hele formen.

(Man trenger ikke å strø med mel hvis man skal steke     gjærdeig eller sukkerbrød i formene).

3.                Hell røren / deigen i formen og stek etter anvisning, bruk stekepinne.

4.                La kaken hvile i ca. 10 minutter etter at den er tatt ut av ovnen – velt så kaken, den slipper da med en gang. (Når det gjelder tyngre kakeslag, som mandelbunner, nøttekaker, eplekaker, kan disse trenge noe lenger tid før de slipper, men la dem få tid til å hvile i formen).

5.                Det er viktig å følge denne fremgangsmåten hvis du ønsker et perfekt resultat. Hvis kaken hever seg ujevnt i formen, er det bare å skjære av ”toppen”, slik at kaken blir jevn på undersiden før den veltes.

Lykke til !

Back
Topp