Hva slags farer er det med PCOS og graviditet?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Hei
Jeg har PCOS og er gravid i uke 12. Jeg har lest at ved PCOS (poli cystisk ovarialt syndrom) er det større sjangs at svangerskapet havarerer, men hvorfor står det ikke. Er det noen som vet om farene med PCOS og graviditet? Er der hormonene som er farlig eller eventuell overvekt? Hvis jeg er gravid med jente kan pcos skade kjønnsutviklingen om jeg har mye testosteron ? Noe jeg må være forsiktig med?

Jeg er 28 år og har ikke vært veldig plaget med PCOS. Menstruasjonene før jeg gikk på p piller var nesten alltid som normalt. Jeg startet på p piller i 2014 (mikrogynon)og har siden da brukt dem. Jeg ble gravid p piller så vet heller ikke hvordan problemer jeg hadde hatt i dag om jeg ikke hadde tatt piller. Ellers har jeg den typiske ekstra årsveksten assiosiert med pcos, og lettere overvekt (70kg, 164cm) men trener masse så alt er ikke fett

Da jeg var gravid (med pcos) sa min gynekolog at svangerskapet var bra for meg, for da var hormonene mine visstnok mer normale. Spurte om risiko for å miste var større og han mente det ikke var det. Jeg måtte ta glukosebelastning to ganger i løpet av svangerskapet som følge av pcos, men jeg har høyere bmi enn deg.

Da jeg var gravid (med pcos) sa min gynekolog at svangerskapet var bra for meg, for da var hormonene mine visstnok mer normale. Spurte om risiko for å miste var større og han mente det ikke var det. Jeg måtte ta glukosebelastning to ganger i løpet av svangerskapet som følge av pcos, men jeg har høyere bmi enn deg.

Takk for at for at du delte dine erfaringer xsmile9 jeg har fått svar på blodprøver jeg tok i uke 11,5 og de så helt normal ut. Hadde også første jordmorkontroll i dag og hun mente heller ikke at det var noe større fare for barnet mitt bare fordi jeg hadde PCOS, men at alle gravide får god oppfølging uansett. Så senker skuldrene nå

Jeg har PCOS og fødte ei nydelig jente 23.02.16. Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes, selv om jeg veide ca. 53 kg og gikk ned i vekt under svangerskapet.

Har også hørt risikoen for abort når en har PCOS. Men tror det er veldig sjeldent. Så prøv å ikke tenk mye på det og kos deg med graviditeten. :)

Jeg ble gravid med ivf i november 2014. Hatt pcos siden jeg var veldig ung ca 16 år. Er nå blitt 40.
Fikk en nydelig gutt 1 måned før termin i 2015 og venter nå ei stor jente(Er i uke 35) som ble unnfanget på vanlig måte

Jeg har pcos og fikk en gutt i fjor, ble fulgt opp ekstra på sykehuset da jeg har slitt med mye smerter pga pcos. Det de sa til meg da var at sjansen for sa var større, ikke betydelig. Det de var mest interessert i under oppfølgingen var å følge med om jeg fikk svangerskapsdiabetes eller tegn til tidligfødsel! Hadde ingen av delene, men sønnen min ble født i uke 31 På grunn av fall på isen da morkaken løsnet, men hadde ikke fallet inntruffet så hadde jeg nok gått til termin sa dem da jeg var inne til etterkontroll :)

Back
Topp