Hva slags fanteri er ok? *halloweeninspirert ja*

Tweak

Forumet er livet
Jeg leser om unger som gjør herværk rundt omkring, kaster egg og dopapir og gjør ting som må ryddes opp og som ikke gjør det noe særlig koselig med hele den nye tradisjonen.

Jeg satt og tenkte på noen av de tingene min far lærte med som lureri da jeg var lita og det var blant annet å ta et stykke isopor og lage lyd mot vinduet hos folk. Det er jo et lite pek som er temmelig harmløst så lenge det gjøres på vinduer med lys på.

Fanteri skal selvfølgelig kun gjøres mot de som ikke gir godteri selv om de har lys på og som ikke sier ifra på en fin måte at de ikke feirer/deltar på Halloween. (ja, hvem er det som står igjen da mon tro?)

Det kan jo være greit å gi ungene noen alternativer til egg og dopapir! Her omkring har ikke ungene oppdaget hva fanteri betyr, heldigvis! :-)

Jeg hadde gitt blanke faan i egg og dopapir og jeg da....

MEN, Haloween er ikke det det skal være i norge i dag, vi har ikke tradisjon for det... ennå.
Dermed blir det mye tull og vas rundtomkring, og det foregår ikke sånn som det skal...

Veldig synd, egentlig, for jeg synes det er helt fantastisk!
Jeg digger dødningshoder, gresskar, skumle kostymer og bøll :P
Men så handler jeg pynt jeg har framme hele året i Oktober da, fordi jeg er litt "sort" av meg :P

Jeg snakket med en venninne om dette her og hun fortalte at hun hadde gått med noen unger selv da hun var yngre og der hadde de snudd dørmatta opp-ned og sånt noe som er helt harmløst. Jeg har tulla med folk før og gnisset isopor mot vindu og det er jo ikke noe farlig, bare en smule irriterende for den som hater sånn lyd. Hehe... 

Jeg har ikke så gode forslag til ting akkurat nå... men det er jo i grunn bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre av uskyldige ting som ikke ødelegger og lager masse ekstra jobb for folk. 

Første året vi bodde her vi bor nå hadde vi ikke godterier til de barna som gikk. Det eneste som ble gjort da var at de hadde tatt en liten keramikkfigur vi hadde stående på trappa og flyttet den bort til garasjen. Det syntes jeg var et litt morsomt påfunn. Syntes i grunn ikke de bør gjøre noen knep i det hele tatt jeg da. Enten får man noe eller så går man bare videre.

Surita skrev:
Jeg snakket med en venninne om dette her og hun fortalte at hun hadde gått med noen unger selv da hun var yngre og der hadde de snudd dørmatta opp-ned og sånt noe som er helt harmløst. Jeg har tulla med folk før og gnisset isopor mot vindu og det er jo ikke noe farlig, bare en smule irriterende for den som hater sånn lyd. Hehe... 

Jeg har ikke så gode forslag til ting akkurat nå... men det er jo i grunn bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre av uskyldige ting som ikke ødelegger og lager masse ekstra jobb for folk. 

Ja, ikke sant? Noe som bare får folk til å le eller humre litt? :-)

Jeg har vokst opp med Halloween fra nord england.

Der var TP'ing det store for oss barn (toilet paper)
Ikke bare kaste toalettpapir på hus og i trær..men fant man en liten glipp på et bilvindu..ja..utrolig hvor mye papir som går inn i en bil. ;)

Det var også vanlig at vi ble fulgt av voksne..gjerne 1-2 voksne på en større gruppe barn.

Dette med hærværk synes jeg ingenting om. Og jeg synes at foreldrene til de barna som hærper hus og biler har en stor jobb å gjøre.

Et mildt fanteri er ok som å ordne ting på plass dagen etterpå på noen få minutter, men å vaske vekk dritt i kuldegrader, plukke opp søppel osv er noe HERK og tidsløsende kan jeg tenke meg.

Stakkar gamlinger...

Hærverk - dårlig oppdragelse?

Er vel vår oppgave som voksne å lære barna "morsomme" knep og ligge unna hærværk..?

Jeg synes ikke det fanteriet er ok heller jeg. Hva om det er små barn i huset som blir livredde? Er det ok og skremme barn fordi andre barn ikke får godis?

lctj skrev:
Er vel vår oppgave som voksne å lære barna "morsomme" knep og ligge unna hærværk..?

Uhm, ja? Det er det tråden handler om?

Ikke ting som må brukes tid på og ryddes og vaskes dagen derpå. Ikke ting som kan skremme og/eller vekke små barn, ikke ting som koster penger og fikse osv.

Snu dørmatten opp ned varjo grei, flytte på en blomsterkrokke, teipe over nøkkelhullet, slike helt uskyldige småtinger greit!

post-it lapper på bil, vindu, dør eller sånt f.eks.

Jeg eier ikke fantasi, gege.

Back
Topp