Hva skulle du ønske du visste før KS?

Vimsetroll

Andre møte med forumet
Hei :)

Det begynner å nærme seg november og datoen for mitt planlagte keisersnitt. Jeg er veldig spent og gleder meg til å møte den lille :Heartred

Jeg har prøvd å forberede meg med lesing, samtale med jordmor og hørt på podcaster, men lurer likevel på om noen kan dele litt erfaringer her? :):Heartred Er det noe du skulle ønske du visste om på forhånd, ville gjort annerledes, vært mentalt forberedt på, gjort innkjøp til?

Håper ikke jeg spør dumt :) Setter stor pris på alle svar.

God lørdag :Heartred
 
Hei :)

Det begynner å nærme seg november og datoen for mitt planlagte keisersnitt. Jeg er veldig spent og gleder meg til å møte den lille :Heartred

Jeg har prøvd å forberede meg med lesing, samtale med jordmor og hørt på podcaster, men lurer likevel på om noen kan dele litt erfaringer her? :):Heartred Er det noe du skulle ønske du visste om på forhånd, ville gjort annerledes, vært mentalt forberedt på, gjort innkjøp til?

Håper ikke jeg spør dumt :) Setter stor pris på alle svar.

God lørdag :Heartred
En litt dum ting, men at første gang en reiser seg og skal ut av sengen, så føles det som om alt skal ramle ut :hilarious:
Og hvor fort en blir bedre, det første døgnet var ganske ille og jeg tenkte at det kom til å ta evigheter før jeg kunne fungere til noe som helst, men det går ganske få dager før det verste er over (selv om det tar lang tid før en er helt fin igjen).
 
Hei :)

Det begynner å nærme seg november og datoen for mitt planlagte keisersnitt. Jeg er veldig spent og gleder meg til å møte den lille :Heartred

Jeg har prøvd å forberede meg med lesing, samtale med jordmor og hørt på podcaster, men lurer likevel på om noen kan dele litt erfaringer her? :):Heartred Er det noe du skulle ønske du visste om på forhånd, ville gjort annerledes, vært mentalt forberedt på, gjort innkjøp til?

Håper ikke jeg spør dumt :) Setter stor pris på alle svar.

God lørdag :Heartred
Nå ble det akutt keisersnitt på meg, så ikke helt det samme, men tiden etterpå ble veldig overgang for meg.

Huden på magen over/rundt arret blir veldig nummen/rar og til dels følelsesløs, og kan svi en del etterpå. Dette skremte meg.

Bygg opp arm og beinmuskler :hilarious: Det blir et slit å komme seg inn og ut av f.eks. senga, fordi du ikke skal bruke magemusklene de første 6 ukene.

For all del ring lege/sykehus om du får feber den første tiden etter snittet. Ikke vent da det kan være barselfeber. Jeg endte opp med ny innleggelse og operasjon 9 dager etter snittet pga. dette, og det var kun feberen som avslørte at noe var galt. Jeg hadde ikke infeksjon i snittet, men inne i selve livmoren, da det lå igjen rester i livmoren.
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Planlagt snitt her :)

Jeg var dårligere de første 3.5 dagene enn jeg hadde forberedt meg på, men så snudde det i løpet av den fjerde dagen. Da hadde jeg plutselig ikke behov for noe smertestillende lenger og var langt bedre enn jeg så for meg jeg kom til å være så kort tid etter operasjonen. :P

Så om du føler deg elendig med en gang, husk at det er midlertidig og at du raskt blir bedre :)

Jeg syns operasjonen var veldig ekkel, men er likevel veldig glad for at jeg fikk oppleve det første skriket, få baby på brystet og dele den opplevelsen med pappan. :Heartblue


Du kommer til å bli godt tatt vare på, lykke til. :)
 
Jeg skulle ha planlagt, men ble akutt - da fødsel startet av seg selv. Det skulle jeg ønske jeg hadde reflektert mer over i forkant. Jeg ble også veldig syk etter fødsel, som nevnt over her. «Kald sepsis» med lav-ish feber av og på, men kjempehøy crp som ble avdekket pga feberen. At man må ringe ved feber leste jeg tilfeldigvis i noen ark vi fikk da vi dro. Heldigvis! Jeg fikk ikke baby på brystet, så pass på å si fra at du vil det. Det var det jeg syns var mest kjipt. Ellers var det viktig med mye hjelp i starten, så hvis far har mulighet til å ta ut noe mer enn de to første ukene, så ville jeg ha anbefalt det :) lykke til!
 
Jeg var gjennom akutt KS, ikke helt det samme, for jeg var ikke forberedt. Men jeg visste ikke at jeg ikke fikk dra til/være med babyen med en gang etter operasjonen, ble heller sendt til oppvåkning/eller noe i den duren. Dette ble jeg veldig skuffa over, for jeg følte meg veldig ensom og alene. Heldigvis insisterte mannen på å dra ned til meg med babyen etter et par timer (tror jeg).

Også kunne jeg tenkt meg og visst at det kan ta lenger tid før melka kommer ved KS. Hos meg stresset JM veldig rundt dette, og hentet pumpe og greier. Det ble jeg egentlig bare mer stressa over. Melka kom når jeg fikk slappet av ordentlig med babyen uten press om å pumpe så og så ofte. :)

Lykke til! :Heartpink
 
  • Liker
Reactions: HCS
Om du føler deg dårlig i etterkant si ifra til jordmor/lege osv. har du vondt noen andre steder enn snittet, si ifra.
Jeg ble veldig dårlig i etterkant og måtte hasteopereres, ble på sykehuset i 12 dager. Ble til at jeg måtte slutte med pumping osv pga alle medisinene jeg måtte ta, og etter det var gjort kom jeg aldri igang igjen.
Hadde jeg skulle gjort det på nytt igjen ville jeg endret noen ting: hatt med elektrisk pumpe og pumpet hver 3 time, selv om melken måtte kastes, bedt om mer hjelp til søvn enn det jeg ba om/fikk.
Jeg var nok bare uheldig som endte opp med infeksjon og enkelte jordmødre som mente jeg var lat, men det var en ganske traumatiserende opplevelse føles det som.
Men når det er sagt? Keisersnitt gikk kjempefint, jeg fikk ha baby med meg hele tiden bortsett fra under operasjonen i etterkant og litt på oppvåkningen. Men mannen fikk komme ned med babyen vår tidlig.
Jeg måtte i tillegg bestille time hos fysio, skulle gjerne gjort det før jeg dro fra sykehuset, men det skjedde ikke,
 
Hadde akutt ks så rakk ikke å forberede meg, men det som overrasket meg mest var at jeg måtte ligge på oppvåkning en god stund i etterkant. Nå var jeg uheldig for jeg fødte prematurt og fikk ikke ha babyen hos meg + veldig travelt så tok lang tid før noen fra barsel kom og hentet meg, og da ble det noen lange timer. Det som overrasket meg positivt var hvor god form jeg var i i etterkant. Det var rimelig vondt å legge seg ned og reise seg opp fra liggende stilling de første par dagene, men ellers var jeg i rimelig god form. Var oppe å gikk ikke mange timene etter operasjonen.
 
Vær forberedt på luft i magen! Hadde smerter helt opp i skuldrene noen dager... De kommer også til å sjekke livmora di etter fødsel (det gjør de på alle), det er heller ikke spesielt godt... Kan bli trøblete med avføring, da er det bare å be om hjelp :) Etterriene vet jeg ikke om er verre med keisersnitt, men de kan også være ganske kjipe :(

Men som flere sier, formen blir stort sett overraskende fort bra igjen :) Be om å få baby på brystet om du ønsker det :) Jeg fikk ha mann og baby hos meg med en gang etter fødsel på postoperativ :)
 
Hei, alle som har svart i tråden her.
Vi synes dette var veldig fine erfaringer som flere kunne hatt glede av å vite om. Er det i orden om vi bruker erfaringene anonymt i en artikkel på Babyverden? Det vil i så fall bli en artikkel om kvinners/forumbrukeres egne erfaringer om ting de gjerne skulle ønske de visste før keisersnittet.

Mvh Janet, journalist Babyverden
 
Hei, alle som har svart i tråden her.
Vi synes dette var veldig fine erfaringer som flere kunne hatt glede av å vite om. Er det i orden om vi bruker erfaringene anonymt i en artikkel på Babyverden? Det vil i så fall bli en artikkel om kvinners/forumbrukeres egne erfaringer om ting de gjerne skulle ønske de visste før keisersnittet.

Mvh Janet, journalist Babyverden
Det går helt greit for meg.
 
Hei, alle som har svart i tråden her.
Vi synes dette var veldig fine erfaringer som flere kunne hatt glede av å vite om. Er det i orden om vi bruker erfaringene anonymt i en artikkel på Babyverden? Det vil i så fall bli en artikkel om kvinners/forumbrukeres egne erfaringer om ting de gjerne skulle ønske de visste før keisersnittet.

Mvh Janet, journalist Babyverden
Helt greit
 
Back
Topp