hva skjer?

TheusOgNuska

Gift med forumet
vi sliter ekstremt med at han ikke vil kle på-av, bytte bleie osv.
det er særiøst hylgrining fra vi begynner til det tar slutt.
vi har så og si prøvd ALT!!!
de sliter i barnehagen også, de sier de så vidt klarer å bytte bleie,og det skjønner jeg..[&:]

så hva skjer, er det trassen som slår inn for fullt når vi skal gjøre slike ting?
eller er det rett og slett at han skapt et lite "eier"skap for ting han har på seg,
han blir feks helt ifra seg om vi prøver å bytte på sengen også, sier bare NEIIII,MIN og hyler+gråter masse da også.

shit, dette er er en vanskelig tid.[&o]

Høres vel egentlig ut som han har finnet "sitt område" å trasse på synes jeg. Han vil bestemme og styre litt i hverdagen.
De har jo alle sine greier liksom. Slitsomt er det ja, men heldig hvis dere ikke har fått det før nå [;)] 
Bare synd at det blir så utrivelig, for klærne må av og på og det må bleia også. Men klarer han å kle av og på seg selv? Skjønner man har travelt noen ganger altså, men hvis ikke, gjør han det da?

Kanskje han vil ut av bleia [8|]

han har blitt veldig flink til å kle på seg, men synes det er litt vanskeligere å kle av seg.
vi prøver å sette av tid til det, men kanskje vi skal bli flinkere? sånn at det løser litt av problemet.

Jeg skjønner AKKURAT hva du mener! TB er blitt så sta i det siste at jeg kjenner at jeg kan bli ordentlig sint på han av og til[&:] Når jeg sier at vi f.eks skal pusse tennene, så kan han svare "Nei, ikke no. Det kan vi gjøre i måra, eg må leke litt" og sånt går det hele dagen! Uansett hva jeg sier at vi skal gjøre, så svarer han bare "Snart" eller "Vent litt" og slår seg helt vrang! Det gjelder ikke bare "kjedelige" ting som å kle på seg, stelle seg, spise osv heller, hvis jeg sier at vi skal ut å leke så MÅ han kjøre litt med bilene sine inne først[:'(] Og hvis jeg sier at da går jeg ut alene, så bryr han seg ikke i det hele tatt... "Bare gå du!" Sukk, jeg kan bli skikkelig oppgitt til tider[8D]

er han grei ellers, eller er han litt trass på alle områder?

be han gjøre det selv, eller la han gå med den bleia og skitene klær.. han vil nok ikke det til slutt.

hm..noen barn trenger bekreftelser. "ja, det er din dyne, men nå vil jeg skifte trekket så skal du få den tilbake". "Ja det er din bleie/jeg ser at du vil ha bleien, men nå må den skiftes."
Gi han få alternativer, bekreftelser på hva som er hans, og bruk masse humor! Vesla kan bevege seg inn i sirkelen hvor hun blir slik som du beskriver, men hvis jeg avverger med humor (eks tullestemme hvor jeg gjentar det hun sier slik at det blir en lek) kommer hun seg raskt til en positiv handling igjen.
Jeg tror på personlig tale, for barna trenger å føle at de blir hørt og møtt på sine behov, samtidig så trenger de tydelige voksne som viser hvordan verden fungerer. Så jeg bekrefter først: "jeg ser at du vil..." så bestemmer jeg: "men nå skal jeg..." og så lytter du etterpå. Blir vesla sint kan jeg spørre henne " hva skjedde nå?", og hun forteller sin versjon..eks "jeg ville gjøre selv", da bekrefter jeg henne ved å si "ja jeg skjøner at du ville gjøre selv, men nå måtte mamma bestemme"
Bleien er egentlig veldig personlig for barna, så det å være med på å ta den av selv, kaste den i søpla selv eller lage slike avtaler på forhånd kan hjelpe. Samme med sengens hans eller klærne selv..prøv å lage avtaler på forhånd i hvordan dere sammen skal løse oppgaven. Trasser han igjen så bekreft med at han brøt avtalen.

Man kjenner jo sitt eget barn best på slike ting, så ikke sikkert det funker hos dere og det høres ut som han er i en fase hvor dette er veldig viktig for han. Det går over[;)]

Back
Topp