Hva skjer på første legetime?

Hello

Elsker forumet
JuniJubel2021
Jeg skal på min første legetime til tirsdag. Da er jeg i uke 7.

Hva vil legen gjøre da? Får jeg en bekreftelse på at jeg virkelig er gravid? Må jeg ta prøver hvor jeg må vente på svar? Noe annet?
:)

Pleier ikke å skje så mye.
Du får helsekort, spurt om arvelige sykdommer og andre sykdommer. Så får du en bok om graviditet.

Sier hvor du ønsker å føde (hvis du bor i Oslo). Så får du med deg en rekvisisjon til blodprøver som du skal ta.

Du må nok tilbake i uke 12 for å ta en del blodprøver (vet ikke hvorfor, men de prøvene må visst tas da og ikke før). Hvis man har kontroll i uke 12 så vil sannsynligvis også lege/jordmor prøve å lytte etter hjertelyd med en doppler, det er verdens beste lyd :) det går ikke i uke 7 da, fordi livmora fortsatt gjemmer seg bak skambeinet. Ellers prater dere sikkert litt om kosthold og slikt vil jeg tro :)
Man skal også ha med urinprøve av morgenurin på hver kontroll, helst tatt midt i tissinga (altså ikke de første dråpene liksom).

Ah, husker ikke sånt her jeg. Men når jeg da skal på første kontroll i uke 10, skal jeg ta med meg en tisseprøve? Hva sier jeg til de i skranken? "Værsågod, jeg er gravid!" ;)

Ah, husker ikke sånt her jeg. Men når jeg da skal på første kontroll i uke 10, skal jeg ta med meg en tisseprøve? Hva sier jeg til de i skranken? "Værsågod, jeg er gravid!" ;)

Ja gravide leverer alltid urin først :) de har gjerne en luke på do, så jeg pleide sette det der med navn og fødselsdato og så si fra i skranken :)

Her må man levere prøven foran alle i skranken :rolleyes: så heldig de som har en luke på do:p

Dette er med forrige, men da fikk de en tisseprøve, sjekket den så den var klar til jeg kom inn til legen.Inne hos legen får jeg svar, gratulasjon. Jeg målte blodtrykk, fikk helsekort og fikk noen ark for blodprøver, husker ikke hva de var for da men. Men jeg var der uke 6.
Dette var med første, så spennende hvordan hun gjør det nå :)

Høres kjedelig ut. Trodde liksom det skulle skje noe mer.

Pappaen har lyst til å være med, er det vanlig/normalt/ok?

Pappan kan Være med men jeg gikk alltid alene til jordmor og lege. Dvs de faste kontrollene. Man skal alltid ha med urinprøve så det er bare å kjøpe inn noen glass blodtrykk og snakk om vitaminer og kosthold og en bok samt helsekort. Det er ikke noe store ting som skjer :p

Høres kjedelig ut. Trodde liksom det skulle skje noe mer.

Pappaen har lyst til å være med, er det vanlig/normalt/ok?

Jeg hadde med far på første kontroll sist. Vi var litt forvirra og detti ned fra månen, så det var fint for oss begge :) resten gikk jeg aleine.

Hadde aldri med mannen, ikke før vi var på overtidskontroll.

Back
Topp