Du tar med urinprøve på alle kontroller.
Første kontroll allerede uke 6 er veldig tidlig, den pleier finne sted mellom uke 8 og 12, så med forbehold om at du kanskje ikke får en "reel førstegangskontroll, det er mulig du får en ny time om en mnd hvor en del av dett tas igjen)
På første kontroll skal helsekort for gravide fylles ut. da skrives det opp litt info om deg, og hvem som er far (husk personnummeret hans om han ikke er med) du får litt informasjon om svangerskapsomsorgen der du bor, gjerne utlevert ei bok eller to og noen papirer med info, råd om kosthold etc. Du får spørsmål om/hvor mye du drikker og røyker (og råd om å droppe det) og om din generelle helse, om det er noen risikofaktorer her. Hadde din mor noen (arvelige) problemer i sine svangerskap, eller har dere noen arvelige sykdommer i familien i det hele tatt og litt sånne ting. Spørr om vekt og høyde (eller veiing, et varierer litt, jeg har bare en gang blitt veid hos lege gjennom mine to svangerskap men passer på å veie meg på morgenen den dagen jeg skal på kontroll, for å veie seg på samme vekt, uten klær, etter at du har vært på do, før du har spist, hver gang gir jo bedre sammenlignsingsgrunnlag enn å veie seg på legetimene.)
Du skal også ta noen blodprøver, for å bestemme din blodtype, om du har antistoffer mot røde hunder (har hatt det eller er vaksinert med effekt (noen kan oppleve at vaksinen ikke gir antistoffer.) Har du ikke antistoffer må du passe deg for røde hunder som er veldig, veldig farlig for fosteret, og får tilbud om vaksine etter fødselen, men dette gjelder ikke mange. I tillegg er det vanlig å teste deg for HIV, Dette har legen reelt sett ikke lov å gjøre uten å spørre deg om det er greit, men jeg har aldri blitt spurt, tror muligens jeg ble informert. Jeg kjenner folk som ikke har blitt informert engang, bare fått et brev i posten noen uker senere hvor det står HIV NEGATIV. Det er jo greit for de fleste av oss, men det finnes jo noen som ville fått et POSITIV der, og det skal man ikke få uforbredt! Det er en grunn til at legen skal spørre deg om dette, og er det grunn til å tro at det er mulig den ikke kan garanteres negativ er det jo sånnsett greit å få resultatet på neste time (jeg har uansett alltid fått det på neste time da, det var standard på mitt legekontor)
Første gang hadde jeg en lege som var litt ivrig, han krysset av for det meste på blodprøveskjemaet, så jeg fikk skjekket mineraler, vitaminer, blodprosent og jernlager og stoffskrifte og det meste som kan testes i tillegg til det obligatoriske. Blodprosenten er forresten ikke så uvanlig at de tar, den skal vel tas i starten og en gang etter halvveis, også følges det opp om det er grunn til det.
Sånn, fritt etter hukommelsen er det sånn ca sånn. Det finnes en oversikt her på BV en plass om hva en kan forvente på kontrollene.