Hva skjer på første legetime?

Amazing G

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Hei :)

Jeg er ny her på forumet og er veldig nysgjerrig på om noen av dere som har født tidligere eller som kanskje allerede har vært hos legen kan fortelle meg hva som skjer på første legebesøk... Og eventuelt hvor langt dere var på vei når dere hadde første legetime? Er nå 6+6 i følge terminkalkulator. Har ikke bestilt time ennå, men lurer på om jeg skal ringe til legekontoret i morgen. Er også usikker på hva jeg skal si når jeg ringer. Spør jeg bare om en svangerskapskontroll, og forteller at jeg har testet positivt på graviditetstest, og eventuelt hvor langt jeg er på vei? Eller? Er veldig usikker, så hadde vært kjempe kjekt med noen svar :)

Vil også gratulere dere andre på forumet som er gravide :) Det er virkelig en fantastisk følelse! Håper bare spiren holder seg fast og at alt er greit.

Gratulerer og lykke til til deg også :)

jeg er førstegangs, men har vært på første legekontroll. Var der på fredag, da var jeg 8+1 på vei. Leste at første kontroll skulle være mellom uke 8-12. Jeg hadde med morgenurin, som ble sjekket. Tok også blodtrykket og noen blodprøver (jern mm). Ellers ble det fylt ut helsekort for gravide som jeg fikk med meg (personalia, vekt før gravid, vekt nå, fars personalia osv), og jeg fikk et blodprøveskjema som jeg skulle komme innom og ta mellom uke 10-15 (for å sjekke blodtype bl.a.). Fikk også ei bok og en brosjyre med info om svangerskap,rettigheter osv. Bestemte meg for fødested, og legen søker om dette. Ellers, samtale om hvordan formen min er, hvordan jeg hadde det osv. En okei time :) Tenkte på etterpå at dersom jeg hadde ventet til etter uke 10 med første kontroll, så hadde jeg sluppet unna å gå innom enda en gang for å ta blodprøver mellom 10 og 15, men ellers var det et ålreit tidspunkt syns jeg.

Hei hei.
Jeg var tidlg hos legen denne gang.
Det begynte med at jeg fikk blødninger samme dag jeg testet positiv, og fikk komme og sjekke hcg-nivået.
Fikk da time når jeg var 6+0 til første kontroll.
Det normale er rundt 8 -12 uker.

Da blir det tatt en prat der du får info og svar på evt sp.mål.
Du har med en urinprøve som blir kontrollert.
Helsekortet for gravide blir fylt ut.
Blodtrykket måles.
Jeg fikk også en gyn.undersøkelse, og det ble tatt prøver av livmorhalsen.

Gratulerer og lykke til til deg også :)

jeg er førstegangs, men har vært på første legekontroll. Var der på fredag, da var jeg 8+1 på vei. Leste at første kontroll skulle være mellom uke 8-12. Jeg hadde med morgenurin, som ble sjekket. Tok også blodtrykket og noen blodprøver (jern mm). Ellers ble det fylt ut helsekort for gravide som jeg fikk med meg (personalia, vekt før gravid, vekt nå, fars personalia osv), og jeg fikk et blodprøveskjema som jeg skulle komme innom og ta mellom uke 10-15 (for å sjekke blodtype bl.a.). Fikk også ei bok og en brosjyre med info om svangerskap,rettigheter osv. Bestemte meg for fødested, og legen søker om dette. Ellers, samtale om hvordan formen min er, hvordan jeg hadde det osv. En okei time :) Tenkte på etterpå at dersom jeg hadde ventet til etter uke 10 med første kontroll, så hadde jeg sluppet unna å gå innom enda en gang for å ta blodprøver mellom 10 og 15, men ellers var det et ålreit tidspunkt syns jeg.

Tusen takk for svar! Jeg jobber i Nordsjøen og kommer ikke hjem før fredag neste uke, så mandagen uken etter er vel første dag jeg har mulighet til å gå til legen, og da er jeg i følge terminkalkulatoren 8 uker på vei, så da regner jeg med at jeg kanskje får en time den uken eller uken etter - håper hvertfall det. Vil jo veldig gjerne vite hvordan alt står til. Er så nysgjerrig, nervøs og redd og alt på en gang... Vil virkelig at alt skal stå bra til med den lille spiren :)

Hei hei.
Jeg var tidlg hos legen denne gang.
Det begynte med at jeg fikk blødninger samme dag jeg testet positiv, og fikk komme og sjekke hcg-nivået.
Fikk da time når jeg var 6+0 til første kontroll.
Det normale er rundt 8 -12 uker.

Da blir det tatt en prat der du får info og svar på evt sp.mål.
Du har med en urinprøve som blir kontrollert.
Helsekortet for gravide blir fylt ut.
Blodtrykket måles.
Jeg fikk også en gyn.undersøkelse, og det ble tatt prøver av livmorhalsen.

Takk for svar :) Jeg har heldigvis ikke hatt noen blødninger eller noe ennå, men vil uansett komme meg til legen og sjekke at alt står bra til. Som jeg skrev til hun over så jobber jeg i Nordsjøen og er ikke hjemme før fredag neste uke, og da er første mulighet til å få time hos legen mandag 3. desember, og da er jeg i følge terminkalkulatoren 8 uker på vei, så håper jeg kan få en time den uken eller uken etter slik at jeg slipper å gå rundt og bekymre meg! Hva var grunnen til at du tok en gyn. undersøkelse? Var det fordi du hadde hatt blødninger? Eller er det normalt å ha gyn. undersøkelse ved første legebesøk? Masse lykke til videre forresten :)

Takk for svar :) Jeg har heldigvis ikke hatt noen blødninger eller noe ennå, men vil uansett komme meg til legen og sjekke at alt står bra til. Som jeg skrev til hun over så jobber jeg i Nordsjøen og er ikke hjemme før fredag neste uke, og da er første mulighet til å få time hos legen mandag 3. desember, og da er jeg i følge terminkalkulatoren 8 uker på vei, så håper jeg kan få en time den uken eller uken etter slik at jeg slipper å gå rundt og bekymre meg! Hva var grunnen til at du tok en gyn. undersøkelse? Var det fordi du hadde hatt blødninger? Eller er det normalt å ha gyn. undersøkelse ved første legebesøk? Masse lykke til videre forresten :)
TakkeTakk for lykkeønskinger :)
Tror ikke det er vanlig for alle.
Spesielt hvis det er mer enn 3 år siden sist celleprøve.
Jeg har selv vært litt plaget med div, og har ved alle mine svangerskap fått en gyn.undersøkelse ;)

Tidligere har jeg hatt første kontroll rundt uke 12, og da har jeg tatt blodprøver, fått svangerskapsbok, og legen fylte ut helsekort for gravide og sendte henvisning for ordinær ultralyd. Husker ikke om jeg hadde med urinprøve, men hadde kanskje det.

Jeg pleier ikke å si hva det gjelder når jeg bestiller legetime, det har strengt tatt ikke legesekretærene noe med. Men på "mitt" legekontor ønsker de at gravide møter opp litt tidligere til svangerskapskontroller for å levere urinprøve og sånt før legetimen.

Tidligere har jeg hatt første kontroll rundt uke 12, og da har jeg tatt blodprøver, fått svangerskapsbok, og legen fylte ut helsekort for gravide og sendte henvisning for ordinær ultralyd. Husker ikke om jeg hadde med urinprøve, men hadde kanskje det.

Jeg pleier ikke å si hva det gjelder når jeg bestiller legetime, det har strengt tatt ikke legesekretærene noe med. Men på "mitt" legekontor ønsker de at gravide møter opp litt tidligere til svangerskapskontroller for å levere urinprøve og sånt før legetimen.

Okei :) Tusen takk for informasjon! Tror kanskje jeg må si hva det gjelder når jeg ringer inn til det legekontoret jeg pleier å gå til. Ved tidligere bestillinger av legetimer så har legesekretærene alltid pleid å spørre hva det gjelder.. Men det ser jeg nå i morgen.

Jeg var på første kontroll i uke 6 akurtt! Tok kun test da. Tilbake for andre tingene i uke 10.

Han spurte meg også om det var lenge siden jeg hadde tatt celleprøve, så hvis jeg ikke nettopp hadde gjort det, er det mulig han også hadde gjort en g.u.

Når jeg var på første kontroll med gutten, så ble det tatt blodprøver, blodtrykk, veiing, gynokologisk undersøkelse, fylle ut helsekortet for gravide, sende henvining til ordinær ul. Også fikk jeg noen bøker om svangeskapet. Regner med at det blir noe sånt på torsdag også :) da e jeg rundt 6 uke på vei :) Forrige gang var jeg ikke hos legen før rundt uke 8-9 :)

Tusen takk for svar alle sammen :)

Henger meg på her å stiller et spm jeg :)
Hvilken info om pappaen må jeg ha med? :) han har ikke nulighet til å ta seg fra for å være med meg :-/

Henger meg på her å stiller et spm jeg :)
Hvilken info om pappaen må jeg ha med? :) han har ikke nulighet til å ta seg fra for å være med meg :-/
Eneste infoen de trenger om pappaen er fødselsdato, navn, adresse og hva han jobber med :)
Så han trenger kke være med ;)

Så bra!! :) da er det bare ting jeg kan svare på da? :)

hihi.. ja, jeg vet det meste om han ja<3

Back
Topp