Hva skjer på første kontroll?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tone

Guest
"På den første kontrollen vil du også bli testet for syfilis, HIV, røde hunder, Hepatitt B og C.
Finnes det andre sykdommer, psykiske problemer eller andre sosiale forhold som kan få innvirkning på graviditeten er det viktig å dele dette på kontrollen.

Både vekt og lengde måles på den første kontrollen. Hvis du ikke ønsker å bli veid av lege eller jordmor kan du veie deg selv hjemme, og notere vekten på helsekortet. Husk at ved rutinemessig veiing er det viktig å bruke den samme vekten hver gang.

Blodtrykket sjekkes også. Dette gjøres for å vurdere den gravides risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning, men også for å finne de som allerede har et høyt blodtrykk. Høyt blodtrykk er ofte det eneste tidlige tegnet på alvorlig sykdom og blodtrykket sjekkes derfor på samtlige kontroller. Ofte måles også blodprosenten (hemoglobin), og blodtype fastsettes."

Trykk her for å lese!

Når skal du på første kontroll?

Har tatt alt av blodprøver osv i forbindelse med sykehusbesøk hvor jeg også har vært på ul to ganger men har første kontroll hos jordmor neste mandag [emoji4]

Hadde første kontroll hos fastlege i går.
Fikk skrevet helsekortet, sjekket blodtrykk samt tatt blodprøve. Må tilbake mellom uke 12 og 14 for ny blodprøve, da blodtyping.
Jeg ble hverken veid eller målt lengde på, noe jeg syntes var litt rart. Eneste jeg kan tenke meg er at vekt ble oppgitt under ivf forsøket, og at det da gjerne er denne de tar utgangspunkt i?

Jeg skal ikke før 21. august siden fastlegen har ferie. Men er allerede tett fulgt opp, så det går greit:-)

Hadde første kontroll hos fastlege i går.
Fikk skrevet helsekortet, sjekket blodtrykk samt tatt blodprøve. Må tilbake mellom uke 12 og 14 for ny blodprøve, da blodtyping.
Jeg ble hverken veid eller målt lengde på, noe jeg syntes var litt rart. Eneste jeg kan tenke meg er at vekt ble oppgitt under ivf forsøket, og at det da gjerne er denne de tar utgangspunkt i?

Jeg ble bare spurt hvor høy jeg er og hvor mye jeg veide før jeg ble gravid. Ble ikke veid eller målt med da jeg var gravid storesøster heller, bare spurt.

Litt rart at de ikke spør en gang, men hvis du er sånn noenlunde normalvektig så er det ikke så viktig som hvis du er under- eller overvektig mtp. oppfølging videre.

Jeg ble bare spurt hvor høy jeg er og hvor mye jeg veide før jeg ble gravid. Ble ikke veid eller målt med da jeg var gravid storesøster heller, bare spurt.

Litt rart at de ikke spør en gang, men hvis du er sånn noenlunde normalvektig så er det ikke så viktig som hvis du er under- eller overvektig mtp. oppfølging videre.

Jeg er noenlunde normalvektig ja, så er nok gjerne derfor hun ikke spurte.
Skulle nok gjerne ha vært noenkg lettere, men mye ivf medisiner og abort tidligere i vår har gjort sitt med kroppen :wideyed:

Jeg skal til legen på fredag. fikk time til vikar lege, da det virker som om fastlegen min er på ferie
Har lett legeskrekk i tillegg til sprøyteskrekk.
Men jeg skal tenke på det at jeg gjør dette for Lille og for å få vite om h*n har det bra

Må tilbake uke 12-14? I alle mine svangerskap aldri hørt om!

Jeg var i dag! [emoji1303]
Han kjente på magen min, han kjente en liten livmor, og sa alt kjentes ut som det skulle. Jeg hadde litt høyt blodtrykk, 150/90, så de målte hvilende og da hadde jeg 110/67, så det var mye bedre. Jeg hadde 14,4 i blodprosent, det var de veldig fornøyd med. Ellers var bmi alt for høy(jeg ble gravid litt fortere enn jeg hadde håpet, og trodde jeg skulle rekke å gå ned litt mer før jeg ble gravid) så jeg måtte være obs for symptomer på svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Jeg har en bmi på 37... [emoji33] huff!

Back
Topp