Hva skjer på en KS-samtale?

Piñata

Gift med forumet
Oktoberskattene 2015
Noen som har vært på KS-samtale og kan fortelle meg litt hva jeg kan vente meg?
Har time på onsdag, og på innkallelsen min står det at jeg er kalt inn til "undersøkelse"... Men det er vel ikke noe G.U eller noe sånt?

Hei, var der idag.. Og hadde ikke noe positiv opplevelse. Var kun en samtale med en kvinnelig lege.Hun hørte overhodet ikke på meg. Tråkket på meg og mine tanker og følelser.
Er så lei meg at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg... Men, det betyr ikke at du opplever en slik lege som meg hehe...
Kom inn til hun. Hun spurte meg masse spm fra forrige fødsel. Hvorfor jeg var der.
Hvordan planer jeg hadde for fødsel.
Satt ca i 45min...Lykke til! :)

Det heter seg undersøkelse i brevet for det kan innebære Ul osv... Men det er ikke en gynekologisk undersøkelse ;)

Her er hva som skjedde under min samtale...

Jeg har just vært inne til samtale og overlegen som tok meg imot spurte om hva jeg hadde for grunnlag for å søke om ks,og jeg fortalte i hovedsak om mine 2 grunner. Da jeg hadde gjort det sa overlegen at ks allerede i mitt tilfelle var godkjent,så snakket han bare videre om pliktopplysninger i forhold til negative og positive ting med ks. Så fikk jeg beskjed at jeg skal komme inn 2 mnd`er senere for og få dato og mere info om selve dagen og i tillegg gå igjennom planleggingen av svangerskapet,ks og barsel :) :)

Gruet meg noe så hen i veggene! Men det gikk over all forventning og er veldig takknemlig for det :) :) 

Et tips,vær forberedt på hva du skal si,hvorfor du ønsker ks og andre ting du gjerne vil ta opp. Gjerne skriv en huskelapp for det er lett å bli blank når man først sitter der i en litt sårbar situasjon Lykkelykke til

Hei, var der idag.. Og hadde ikke noe positiv opplevelse. Var kun en samtale med en kvinnelig lege.Hun hørte overhodet ikke på meg. Tråkket på meg og mine tanker og følelser.
Er så lei meg at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg... Men, det betyr ikke at du opplever en slik lege som meg hehe...
Kom inn til hun. Hun spurte meg masse spm fra forrige fødsel. Hvorfor jeg var der.
Hvordan planer jeg hadde for fødsel.
Satt ca i 45min...Lykke til! :)

Takk for svar, jenter :)

LennyP: Så leit at du hadde en sånn opplevelse :-( Tror alt avhenger av hvem du møter på en sånn samtale. Noen er ikke imøtekommende i det hele tatt, dessverre :-/

Closetta: Så deilig at det gikk så greit med deg! Fastlegen sa til meg at jeg burde la de spørre sine spørsmål først og være helt rolig og avslappet, og ikke mase frempå at jeg "skal" ha ks, for da kan de nok sette seg litt i mot. 

Hadde dere med mannen på samtalen? Usikker på om jeg vil han skal være med som støtte eller om det er best uten?

Enig om du ikke skal ``mase`` om ks,men være bestemt i din sak i forhold til dine grunner om ønske om ks. Opplever Jordmor/lege deg som tvilende vil de gjøre alt for å overbevise deg om vaginal forløsning. Men er du sikker i din sak så stå på ditt på en saklig måte. Når jordmor/lege spør om hvorfor så gi dem et gjennomtenkt svar. I teorien skal det en del til for å få gjennomslag på ks og grunnen bør derfor være sterk! Da jeg var ferdig med å fortelle mine 2 grunner,sa overlegen at et ønske om ks pga min fødselsopplevelse i for seg ikke en grunn til at de ville godkjent ks men grunn nr 2 gjorde at det allerede var godkjent. 
Jeg hadde ikke med meg mannen,men kunne like godt hatt han med som at jeg reiste alene... For jeg følte meg veldig liten og alene i verden da jeg kom inn og møtte ``sjefen`` for min fremtid.

Ja, det er litt betryggende å ha han med kanskje :)

Jeg håper det er lettere å få gjennomslag siden jeg har et akutt ks bak meg fra før. I tillegg historie med alvorlig svangerskapsforgiftning og delvis morkakeløsning. Er ny morkakeløsning jeg er livredd for, er visst opp til 40% sjangs for at det kan skje igjen. Vi bor en drøy time fra sykehuset, så dersom morkaken skulle løsne i forbindelse med spontan fødsel når jeg er hjemme, så kan både jeg og baby dø før vi rekker sykehuset, iflg. min jm :-/

Har du fått din jordmor til å skrive anbefaling om ks pga din bakgrunn?
Jeg fikk en annerkjent gynekolog i byen som tidligere har jobbet på føde/barsel og er kirurg til å skrive anbefalingen for meg. Og litt sett sånn utenifra virket det nesten ut som at hans ord var lov,vis du skjønner ;)
Du har jo flere viktige elementer som bør stå sterkt i forhold til ditt ønske,så jeg ville nesten blitt litt overrasket dersom du får avlsag...

Det var fastlegen min som skrev henvisningen. Vi får vente og se, krysser fingre for at det løser seg :)

Back
Topp