Hva skjer om man spiser varer med utgått dato?

xoxojallagirl

Glad i forumet
Himmelbarn
Sensommerbarna 2019
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
da tenker jeg ting som ikke er oppført som dårlig for gravide.
Type brød, supper, tacosaus, frokostblanding osv. Jeg regner med det eneste må være at man kan bli dårlig i magen, men det vil vel ikke være noe som er dårlig for babyen som listeria og toxo er? For det utvikler seg vel ikke i sånn type mat helt ut av det blå? Tenker om man feks. ikke tenker over at tacosausen man hadde i kjøleskapet kanskje hadde holdbarhet i to uker etter åpning, så følger man heller best før-datoen som er et par mnd. unna! Så har man spist en tscosaus som egentlig gikk ut for 3-4-5 uker siden! Samme med biola feks?
 
Last edited:
Det kommer vel helt an på hva det er tenker jeg. Noen varer holder seg lenge over best-før dato. Spiser gjerne mat som er over dato jeg, men ser på innholdet, lukter og smaker først. Så er det jo forskjell på om det er åpnet eller ikke. Ville kanskje vært litt forsiktig med ting som er åpnet og stått flere uker åpnet i kjøleskap. Som regel skjer det vel ikke noe mer enn at man blir litt dårlig i magen dersom man har fått i seg noe, men det kommer vel også an på hva slags vare det er. Det kan jeg ikke så mye om.
 
Det er jo også forskjell på «best før» og «siste forbruksdag». Jeg tenker «best før» går fint så lenge lukt/smak, etc ikke er uappetittlig, men forholder meg til «siste forbruksdag» og går ikke over den (heller litt før) når jeg er gravid iallefall..
 
Om det er mugg og du spiser så kan du risikere alvorlig sykdom uansett hva matvare det er; så det ville jeg vært forsiktig med om det stod åpnet uansett om det pleider å holde seg i ukesvis. Samme gjelder fersk frukt for eksempel.
 
Om det er mugg og du spiser så kan du risikere alvorlig sykdom uansett hva matvare det er; så det ville jeg vært forsiktig med om det stod åpnet uansett om det pleider å holde seg i ukesvis. Samme gjelder fersk frukt for eksempel.

Mugg kjenner man jo, så det er jo greit :)
 
Det er jo også forskjell på «best før» og «siste forbruksdag». Jeg tenker «best før» går fint så lenge lukt/smak, etc ikke er uappetittlig, men forholder meg til «siste forbruksdag» og går ikke over den (heller litt før) når jeg er gravid iallefall..

Enig, men som feks tacosaus og biola så står det veldig lang holdbartid. Biola opp til en mnd, og tacosaus ett år. However, når de er åpna er det en annen sak. På tacosausen feks. står det «holdbar i kjøleskap to uker etter åpning» i veeeldig liten skrift som jeg tenker mange sikkert ikke får med seg. Lurer da på om det vil forårsake livsfarlige bakterier etter type 4 uker feks
 
Det kommer vel helt an på hva det er tenker jeg. Noen varer holder seg lenge over best-før dato. Spiser gjerne mat som er over dato jeg, men ser på innholdet, lukter og smaker først. Så er det jo forskjell på om det er åpnet eller ikke. Ville kanskje vært litt forsiktig med ting som er åpnet og stått flere uker åpnet i kjøleskap. Som regel skjer det vel ikke noe mer enn at man blir litt dårlig i magen dersom man har fått i seg noe, men det kommer vel også an på hva slags vare det er. Det kan jeg ikke så mye om.

Ja, derfor jeg tenker på ting som nettopp tacosaus, biola, frokostblanding osv. Jeg ville heller ikke spist det sånn bevisst, men tenkte litt at noen ganger husker man ikke hvor lenge ting har stått! Så sjekker man holdbarhetsdatoen bare og ikke selve lilleskrifta som sier hvor lenge den er holdbar åpna! Tenker som det at slike varer er nok bare dårlig i magen, og ikke noe listerua eller toxo som plutselig gjør babyen syk uten at vi merker noe
 
Enig, men som feks tacosaus og biola så står det veldig lang holdbartid. Biola opp til en mnd, og tacosaus ett år. However, når de er åpna er det en annen sak. På tacosausen feks. står det «holdbar i kjøleskap to uker etter åpning» i veeeldig liten skrift som jeg tenker mange sikkert ikke får med seg. Lurer da på om det vil forårsake livsfarlige bakterier etter type 4 uker feks
Hvis det står holdbar i kjøleskap to uker etter åpning ville jeg forholdt meg til det. Hvis man ikke husker to uker tilbake kan man alltids skrive datoen man åpner på glasset!
 
Hvis det står holdbar i kjøleskap to uker etter åpning ville jeg forholdt meg til det. Hvis man ikke husker to uker tilbake kan man alltids skrive datoen man åpner på glasset!

Ja, enig. Men spørsmålet mitt var egentlig om noen vet hvilke bakterier man kan risikere å få i seg og om de eventuelt er like skadelige som listeria eller tokso
 
Ja, enig. Men spørsmålet mitt var egentlig om noen vet hvilke bakterier man kan risikere å få i seg og om de eventuelt er like skadelige som listeria eller tokso
Det danner seg vel div sykdomsfremkallende mikroorganismer (bakterier, gjærsopp, muggsopp, etc) etterhvert som ikke er sunt for hverken gravide eller ikke-gravide, men sikkert verre for de med lavt immunforsvar fremfor de som har sterkt immunforsvar, men jeg ville forholdt meg ganske innenfor uansett, og ekstra nøye som gravid.
 
Har ikke Tacosaus lenger holdbarhet? :wideyed: da har jeg spist myyyyye gammel Tacosaus :hilarious:
 
Tacosaus, Biola og annen ferskvare tenker jeg man lukter og ser på først, virker det greit og spises, så er det nok også greit.

Frokostblanding og andre tørrvarer klarer seg lenge over holdbarhetsdatoen, og det vil være svært sjelden det får noen konsekvenser å spise det.

Forsøk likevel å hold deg innenfor datostempling når du er gravid, og la noen andre redde miljøet ved å spise god mat som er gått ut på dato :)

Det kan utvikles listeria i maten som har passert siste forbruksdag. Dette tar lenger tid før skjer med best før-maten. https://www.nettavisen.no/livsstil/dette-ma-du-vite-om-holdbarhet-pa-matvarer/3423591985.html
 
Back
Topp