Hva skjer når pappaen ikke har råd til barnebidrag?

EllaRoe

Gift med forumet
Noen som vet det? Han sitter igjen med faste utgifter på rundt tyve tusen pr måned, og har ikke mange tusen igjen etter at det er betalt. Føler at jeg er skyld i dette, i og med at vi har skilt lag. Synes jo synd på pappaen, men vil jo gjerne ha barnebidrag også. Men ikke til enhver pris altså[&o]

det er noe som heter bidragsforskudd som du antakelig får frem til han kan betale barnebidrag.. er ikke sikker men tror det var noe sånn[:)]

ORIGINAL: anziii

det er noe som heter bidragsforskudd som du antakelig får frem til han kan betale barnebidrag.. er ikke sikker men tror det var noe sånn[:)]

Hmm.. Det har jeg aldri hørt om før. Må han etterbetale da?

Så vidt jeg husker fra studiet, så er det nå en ordning som gjør at barnebidragene blir regnet ut fra begges inntekt eller noe sånt.

Også er det noe med at den med den daglige omsorgen får det rett fra det offentlige, ikke fra far/mor. Dersom det ikke blir betalt tilstrekkelig, så er det det offentlige som betaler det.

Det skal altså ikke ha noe å si om far ikke har råd.

Men, som sagt, husker ikke dette ordentlig. Er et ganske avansert system mener jeg å huske...

Maja

ORIGINAL: Cornelia80

ORIGINAL: anziii

Hmm.. Det har jeg aldri hørt om før. Må han etterbetale da?

jeg har nettopp vært gjennom dette selv.. barnefaren er student og kan ikke betale bidrag så de på nav sa jeg skulle søke om bidragsforskudd siden han ikke kunne betale... jeg gjorde det og fikk penger fra han skulle begynt å betalt bidrag og frem til den mnd jeg var i (bidragsforskuddet var bare på litt over tusen kr i mnd da)
hadde ikke hørt om det før da jeg heller..
og det her er ikke lenge siden...[:)]

Dere kan selv regne ut på nav.no hvor mye ha skal betale i bidrag utifra begges inntekt, så kan dere jo bli enig selv hvor mye du vil ha/hvor mye han kan betale. Er en sånn slags kalkulator hvor du fyller inn beløpene og så regner den ut hva summen blir[:)]

Skulle ønske hun tenkte litt sånn på meg også, vi regnet ut den gangen vi skilte lag, at jeg skulle betale rundt 2000,- pr. mnd. for begge ungene. 
Den gangen fant vi en utregningskalkulator som regnet det ut for oss.
Flere år hat jeg hatt under 200000.- i inntekt, og da sier det seg selv, at det ikke er mye igjen, når 25000.- går til barnemor.
Jeg sliter hver måned med å betale, og det er under halvparten av gangenen jeg klarer å få betalt. Jeg vet egentlig ikke hva som skjer, men gjelden bare øker på. Så for å få nedbetalt noe, betaler jeg nå 2340,-.
ER det noen som vet hva som skjer, om jeg må fortsette og betale etter at jeg egentlig skal slutte å betale?.
Jeg tror de har trukke av det jeg hadde tilgode av skattepengene. Men har ikke helt oversikt akkurat over det.
Kansje det hadde vært en ide og gå og få beregnet det på nytt og det er riktig.
Er det noen som vet om det finnes en slik utregningskalkulator nå?

ORIGINAL: Lillemor1

Dere kan selv regne ut på nav.no hvor mye ha skal betale i bidrag utifra begges inntekt, så kan dere jo bli enig selv hvor mye du vil ha/hvor mye han kan betale. Er en sånn slags kalkulator hvor du fyller inn beløpene og så regner den ut hva summen blir[:)]

Takk, det skal jeg sjekke

I en del tilfeller kan det vel kanskje være lurt å overlate bidragsbergningen til det offentlige/nav. Det har ulike satser/betingelser for fastsetting og da skulle jo bidraget bli riktig for alle parter... Man må betale en sum aller først for at nav skal gjøre dette..., men... så slipper man å lure på hva som er rett og hva som er galt, og kanskje i enkelte tilfeller få lettet på summen man har avtalt privat å betale...

Han skal uansett klare å overleve, så du får pengene dine uansett, så blir d trukket fra han ettehvert når han har råd til å betale.. Det blir sett på som et lån..

ORIGINAL: New User

hadde ikke lagd en privat avtale i allefall!
mor til en kompis lagde det med bf, nå tjener bf masse men hun får fremdeles drittlite pga avtalen!

Det går an å ha tidsbegrensning på private avtaler, at den f.eks skal fornyes hvert år

ORIGINAL: MorraTeFreja™

ORIGINAL: SnillestePappa

Skulle ønske hun tenkte litt sånn på meg også, vi regnet ut den gangen vi skilte lag, at jeg skulle betale rundt 2000,- pr. mnd. for begge ungene. 
Flere år hat jeg hatt under 200000.- i inntekt, og da sier det seg selv, at det ikke er mye igjen, når 25000.- går til barnemor.
Jeg sliter hver måned med å betale, og det er under halvparten av gangenen jeg klarer å få betalt. Jeg vet egentlig ikke hva som skjer, men gjelden bare øker på. Så for å få nedbetalt noe, betaler jeg nå 2340,-.
ER det noen som vet hva som skjer, om jeg må fortsette og betale etter at jeg egentlig skal slutte å betale?.
Jeg tror de har trukke av det jeg hadde tilgode av skattepengene. Men har ikke helt oversikt akkurat over det.

Har bidraget blitt beregnet på nytt etter at du fikk flere barn?

Nei, det har jeg ikke tenkt på, har det noen ting og si også?

ORIGINAL: Lillemor1

Takk, det skal jeg sjekke

I følge den beregningen skal jeg betale 0, og jeg som har betalt 2000.- og sliti med det i så mange år. Det skal jeg da  virkelig få rettet på.
Tror jeg må ta meg en tur til Nav til Mandag.

Selvfølgelig, da har du jo flere munner å mette selv[;)]
Det forrige bidraget ble vel regnet når du var alene, og skulle ha kun penger til deg selv?

ORIGINAL: AdelinaBambina*

Selvfølgelig, da har du jo flere munner å mette selv[;)]
Det forrige bidraget ble vel regnet når du var alene, og skulle ha kun penger til deg selv?

Men da lurer jeg på om jeg kan få slettet den gjelden jeg allerede har, jeg skal får høre med dem. 

ORIGINAL: Juliette

Lag privat avtale etter slik dere ønsker det, så er problemet løst

jepp... bli masse dyrere for han om dokker tar d gjennom nav... du får ikkje alt av d han betale inn heller....

Takk for mange svar. Men blir det ikke annerledes med banebidrag som NAV betaler for ham, dersom han har såpass god inntekt? Han har jo egentlig god råd, men veldig mye gjeld(med HØYE renter nå til dags..)

Back
Topp