Hva skjer med meg?

M

My heart

Guest
I høst har jeg vært «syk» 3 ganger, ikke feber.. men influensa følelse.. sår hals, forkjølelse osv. Nå trodde jeg endelig at jeg var bra, så fikk jeg øreverk og kroppsverk før helga. I går var jeg bra.. og i dag har jeg kroppsverk igjen..

Hva skjer med meg? Pleier jo aldri å være slik...
 
I høst har jeg vært «syk» 3 ganger, ikke feber.. men influensa følelse.. sår hals, forkjølelse osv. Nå trodde jeg endelig at jeg var bra, så fikk jeg øreverk og kroppsverk før helga. I går var jeg bra.. og i dag har jeg kroppsverk igjen..

Hva skjer med meg? Pleier jo aldri å være slik...
Sjekket D-vitaminer?
Jeg hangla hele høsten 2016, forkjølelse på forkjølelse, slet med irriterte øyne, vondt i kroppen, og i desember begynte det å ploppe opp sår i munnen. Kunne kjenne det sprakk opp. Mye slapp og sliten.

Da hadde jeg lavt nivå av D-vitaminer, alt annet var ok.
 
Sjekket D-vitaminer?
Jeg hangla hele høsten 2016, forkjølelse på forkjølelse, slet med irriterte øyne, vondt i kroppen, og i desember begynte det å ploppe opp sår i munnen. Kunne kjenne det sprakk opp. Mye slapp og sliten.

Da hadde jeg lavt nivå av D-vitaminer, alt annet var ok.

Uff, tok du D vitaminer og kom deg ovenpå igjen?
Kanskje jeg bør ta en tur til legen for en Skjekk..
 
Uff, tok du D vitaminer og kom deg ovenpå igjen?
Kanskje jeg bør ta en tur til legen for en Skjekk..
Ja, da begynte jeg med tilskudd. Tok både tran og D-vitamintabletter.

Tok et pr mnd før jeg var på topp igjen..

Det som var litt rart, var at mitt nivå lå på 49, og grensa på normalt Vs for lite ligger på 50. Så jeg lå jo bare 1 under normalt nivå. Og så hadde jeg så store plager på underskudd.

Jeg leste en del om det da, og fant noen artikler fra Tyskland tror jeg blant annet. Der stod det blant annet at de mener at 50 er for lavt normalt nivå, og at det burde ligge høyere. Over 100, helst nærmere 150.
Det stod også at normalt nivå ville variere fra person til person, og noen måtte ha høyere nivå for å ha det bra.

Så selv om du tar prøver og ligger innen for normalt nivå er det ikke sikkert at det er høyt nok for deg
 
Ja, da begynte jeg med tilskudd. Tok både tran og D-vitamintabletter.

Tok et pr mnd før jeg var på topp igjen..

Det som var litt rart, var at mitt nivå lå på 49, og grensa på normalt Vs for lite ligger på 50. Så jeg lå jo bare 1 under normalt nivå. Og så hadde jeg så store plager på underskudd.

Jeg leste en del om det da, og fant noen artikler fra Tyskland tror jeg blant annet. Der stod det blant annet at de mener at 50 er for lavt normalt nivå, og at det burde ligge høyere. Over 100, helst nærmere 150.
Det stod også at normalt nivå ville variere fra person til person, og noen måtte ha høyere nivå for å ha det bra.

Så selv om du tar prøver og ligger innen for normalt nivå er det ikke sikkert at det er høyt nok for deg

Ok, såpass ja... burde vel egentlig tatt prøver når en er på topp, så en vet hvilke nivå en er på i det normale- først da kan en måle og sammenligne når en er dårlig.. men det er ho ingen som tar prøver på friske personer..

Var faktisk hos legen for 1 eller 2 år siden og tok div blodprøver, da fikk jeg beskjed om å begynne med tran.. da hadde jeg normalt, men nederst på normalen med D vit.
Så tror jeg skal komme meg til legen i morgen for en Skjekk..
 
Ok, såpass ja... burde vel egentlig tatt prøver når en er på topp, så en vet hvilke nivå en er på i det normale- først da kan en måle og sammenligne når en er dårlig.. men det er ho ingen som tar prøver på friske personer..

Var faktisk hos legen for 1 eller 2 år siden og tok div blodprøver, da fikk jeg beskjed om å begynne med tran.. da hadde jeg normalt, men nederst på normalen med D vit.
Så tror jeg skal komme meg til legen i morgen for en Skjekk..
Nei det er vel ikke så lett å få tatt prøver når man er frisk. Men det burde jo gå an.

Ta en sjekk du, det skader jo ikke.

Du har jo da ligger lavt nede, så greit å sjekke
 
Det er veldig merkelig, men etter jeg fikk opp folsyrenivået har jeg ikke vært syk. Var syk omtrent hele juli og august. Aldri hørt om noen sammenheng der, men det er min erfaring
 
For lite av en av de fleste av vitaminer kan alle gi slike "diffuse" plager fordi kroppen ikke fungerer optimalt :)
 
Uff... ikke si det engang..
Jeg hadde en sånn høst/vinter i fjor. Hvor det var influensa, omgsngssyke, forkjølelse, urinveisinfeksjoner alt på rekke og rad. Rakk ikke å bli frisk før jeg begynte på noe annet.... har tenkt i ettertid at kanskje det var kyssesyken....
 
D-vitaminer, jern, folat og B12 bør sjekkes.
Har du vært bitt av flått i sommer/høst?
 
Jeg hadde en sånn høst/vinter i fjor. Hvor det var influensa, omgsngssyke, forkjølelse, urinveisinfeksjoner alt på rekke og rad. Rakk ikke å bli frisk før jeg begynte på noe annet.... har tenkt i ettertid at kanskje det var kyssesyken....
D-vitaminer, jern, folat og B12 bør sjekkes.
Har du vært bitt av flått i sommer/høst?

Nei, ikke som jeg vet.. tror ikke det.
Var hos legen i dag. Og CRP på 5, så ikke noe bakteriell.. skal inn igjen om noen dager og ta blodprøver.
 
Back
Topp