Hva skjer dersom du IKKE...

OdaM

Elsker forumet
.. Har funnet på navn til barnet ditt innen fristen (6 mnd.) har passert? Dersom du ikke har sendt inn noe skjema, og fortsatt ikke har noe navn klart.

Hva skjer da?

Ikke at det er mitt tilfelle, men har gått rundt å lurt litt de siste dagene.. [:)]

barnet får mors etternavn i folkeregisteret[:)]

FÅr itj du bare utlevert ett navn da?? [8D] Meine æ har hørt d.. vært artig å sjett ka man har fått[8D]

ORIGINAL: *venter87*

Så barnet skal da bare hete Evensen? [8D]

Staten trekker et navn fra databasen til Statistisk Sentralbyrå sin ti på topp-liste. Du får brev i posten en uke etter at barnet har fylt seks måneder. I det siste har Chrisander visstnok dukket hyppig opp i dette lotteriet. Lykke til!

ORIGINAL: Bouncy the Butthead Slayer

Staten trekker et navn fra databasen til Statistisk Sentralbyrå sin ti på topp-liste. Du får brev i posten en uke etter at barnet har fylt seks måneder. I det siste har Chrisander visstnok dukket hyppig opp i dette lotteriet. Lykke til!

haha [:D] morsomt å sett hva man hadde fått..

De sender purring en ganske lang tund før de gjør noe.Min eldste fikk ikke navn før han var langt over 6 måneder. Sånn går det når faren nekter å skrive under.....

Mener det blir trekt, vet et vennepar av oss klarte ikke å bestemme seg og endte med at de fikk bare et navn,men de endret det når barne var rundt 8mnd for da hadde de bestemt seg

Også får man bot faktisk!

ORIGINAL: *venter87*

En får nok bare tildelt et navn ja,
gjerne Bob eller Tårnfrid (som straff for at en har brukt
så lang tid på å bestemme seg) ;-)

§ 2. Plikt til å velge navn for barn
Senest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha.
Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn. Dette gjelder ikke etternavn som nevnt i § 4 første ledd nr. 2, og har moren ikke annet etternavn, får barnet i stedet morens fornavn med ending som viser slektskapet.

Hentet fra navneloven;
http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-001.html#2

Så ja, da heter barnet Evensen![8D]

Jeg leste et sted at det var litt ulik praksis hos folkeregisteret ulike steder. At noen tok navnet som hadde navnedag dagen man ble født (om det bare var jenter tok man det som ligna som var guttenavn), mens andre tok det navnet som var mest vanlig i kommunen man bodde i...
Men de fleste får purring og beskjed at de må huske å oppgi navn... og man får visst bot også forresten...

Leste jeg da i en artikkel jeg ikke finner igjen nå selsvagt...

mest populære fornavn året før + mors etternavn.

Det hadde vært artig å prøvd, bare for å se hvilket navn en hadde endt opp med [:D]

ORIGINAL: Stine 71

En får nok bare tildelt et navn ja,
gjerne Bob eller Tårnfrid (som straff for at en har brukt
så lang tid på å bestemme seg) ;-)

Da kunne jeg likt å være den som fant på navn!!!

Tårnfrid Kristiane og Bob Lysander, alle navn som ikke passer sammen [8D]

ORIGINAL: Bouncy the Butthead Slayer

Hadde tenkt å prøve bare for morros skyld, men tror jeg ombestemte meg der gitt... [:-]

Back
Topp