Hva skaper julestemning?

Fiolia

Flørter med forumet
Bare for å tenke på noe annet enn fødselen (virker som det er flere enn meg som er utålmodige og leie av å vente). Hva bruker du/dere gjøre for å komme i julestemning?

Jeg har måttet holde meg i skinnet for ikke å begynne julegaveinnpakning (har nemlig kjøpt en del julegaver allerede). Julegaveinnpakningen er en av de viktigste forberedelsene jeg gjør for å komme i stemning. Da setter jeg på julemusikk, lager gløgg og koser meg hele kvelden. Lager kort og pakker inn fint. Men dette vil jeg jo spare til desember ;) Litt tidlig med julestemning enda.

Hva gjør du for å komme i julestemning i desember?

hihi - tidlig ute du :) Kjekt at vi er flere med en forkjærlighet for julen. Men, har faktisk kjøpt endel julegaver jeg også. Ettersom jeg aldri rekker å gjøre alt jeg planlegger av juleforberedelser har jeg faktisk tenkt å pakke de inn nå også. 2 åringen ble født i slutten av november, noe som førte til at jeg leverte de siste gavene i februar.. Ikke tenkt å gjenta det i år ;)

Det jeg skal gjøre i november er å lage julekalender til 2 åringen og pappaen. (minien i magen skal få til neste år). I desember skal jeg høre julemusikk, bake (OG SPISE) julekaker og konfekter (ahhhh.... gleder meg), lage julekrans, pynte hus og tuja`en i hagen med lys og tradisjonell julepynt. Drikke gløgg, skrive julekort og lage julepynt, julekonserter og besøke pepperkakebyen. Kjenner jeg gleder meg skikkelig til jul nå. Er absolutt favoritt høytid og jeg håper jeg klarer å gi mine søte små like fine minner som jeg har fra min oppvekst :)

Oh, herlig tråd! Jeg eeeelsker jula :) Har dog en streng regel om at juleting ikke er lov før første desember/første søndag i advent (det som kommer først) - men da er det all n. Ble litt deprimert når jeg så nissen på Colaflaska i butikken her om dagen..

Det første som gjøres er å skifte gardiner, henge opp lys i vinduene og finne frem adventsstaken. Og ikke minst slå på lysene i treet ute! De lysene henges alltid opp i goood tid før desember, slik at det ikke blir stygge spor i snøen bort til treet (hm, der ble det plutselig veldig tydelig at det ikke har vært unger i nærheten av meg etter jeg begynte å pynte til jul. Ingen leker i snøen i plena.. :) )Og bytte telys slik at det blir rett farge, veeeldig viktig. Så er det snikpynting helt til lille juleaften :)

Ellers er det en god kveld når det lukter gløgg, og det ligger uinnpakka julegaver rundt hele stua, og spisestuebordet er dekket av julegavepapir og pynt..  Og julemusikk!! Og å gjøre enda et forsøk på å lage fløtekarameller slik mamma gjorde. Har ennå ikke fått det til, men prøver like optimistisk hvert år. Blir alltid godt, men konsistensen blir helt feil..

Wehee, snart jul! Og i år blir det ekstra stas, jul med et lite knøtt! =)

Ååååh, jeg elsker jul! (Derfor fnyser jeg alltid litt når folk klager og syter over julebrus og kakemenn i butikkene - det er jo bare til å la være å kjøpe vel! Så kan vi som synes julen alltid er for kort, kose oss litt ekstra lenge, hehe)

Jeg pleier å finne frem litt julepynt til 1. desember - men kliner til med all julepynt litt ut i desember. Hamstrer inn julebrus, baker pepperkaker med mamma, lager fine lister med hva som skal kjøpes til hvem til jul, lager julepynt, spiller julemusikk.. og her snakker vi Dolly Parton og Kenny Rogers!

Men det skal helt ærlig ikke så mye til for å få meg i julestemning. Kalde morgener og MØRKE morgener, pluss litt mandariner og julebrus er nok :-)

Back
Topp