"Hva skal vi med barn?"

Lykke79

Glad i forumet
..Den har vi fått og lest i jula.. Samfunnskritisk bok som tar for seg mulige uheldige virkninger av å sende barn i barnehagen før de er 2-3 år.. Tar spesielt opp forskning på hvordan fulltidsbarnehage for barn under 2 år kan virke stressende og utmattende på barna + være uheldig for tilknytningen (veldig kort oppsummert).

Kontroversielt JA! ...Men har jeg mulighet til det, skal jeg ihvertfall prøve å være så mye hjemme som mulig de første 2 årene..

Synspunkter?[;)]

Skjønner kritikken av barn i barnehage så tidlig, men er mange gode sider også.
Sekundærsosialisering tidlig i livet er vel ikke negativt så lenge barnet er trygt hjemme...?
Leon begynte ved ett års alderen, og for ham har det vært gull... Men det er avhengig av barnet, foreldre, barnehage, andre barn, andre foreldre.... lista er laaang.....

Men dessverre så er jo samfunnet vårt bygget sånn at vi ofte trenger 2 inntekter pr husholdning og da er det vanskelig å ha barn hjemme da....

Helt enig, jeg tror også utfallet er avhengig av mange faktorer ved barnet, barnehagen og familien +++ i seg selv.. Og noen barn har nok godt av å starte i barnehage tidlig mht stimuli og sosialisering.

Men stress/kortisolnivået på å små barn i barnehage var ofte målt til å være skyhøyt i forhold til de som var hjemme og mht til f.eks. antall voksne pr barn og dermed den kvaliteten på omsorgen som ble gitt bare skremte meg..

Når det er sagt så må det jo en kjempe holdnings- og kontantstøtteendring til for at det å være hjemme de første to årene skal kunne være et reelt valg for de fleste.. Og kanskje litt kreativ tenkning i forhold til hvordan man kan organisere tilværelsen..?[:)][;)]

Veldig interessant tema!

For oss er en god familiebarnehage et alternativ, både i forhold til at vi sannsynligvis ikke får plass i vanlig barnehage, men også at dette er mindre enheter med færre barn per voksen. Tror dette blir en myk overgang og kan føre til mindre stress for snuppa vår! Har iallfall inntrykk av at det er ok for de helt minste barna, men at det etterhvert når de blir 2+ er det litt kjedelig....

Et annet alternativ er å jobbe redusert de neste årene, for å få kortere dager i barnehagen...har jo 80 % utbetalt nå, og det går heldigvis helt fint! Burde jo være mulig å skru ned forbruket når barna er helt små, tid sammen med gullungene er mye mer verdt enn div reiser, ting og tang mener nå jeg! Har også skjønt at men ikke taper så mye på pensjonen hvis det kun dreier seg om noen få år...Den helt store karrieren innen jobb er det vel verre med når man jobber deltid, men alt er mulig å ta igjen senere!!

Mener ikke å starte en stor diskusjon ang forbruk og inntekt nå, er fullstendig klar over at mange ikke har mulighet til å redusere inntekten sin!! [8|] Jeg bare tror de aller fleste kan klare det i en kort periode av livet!

Mange MÅ være i full jobb for å få det til å gå rundt.
Men det finnes svært mange som har økonomisk mulighet til å jobbe redusert også, HVIS de senker de materialistiske kravene..
Dagens samfunn har blitt så materialistisk, og jeg tror flere har problemer med å ofre dette for å få mer tid hjemme.
Personlig tenker jeg motsatt. Så lenge vi har nok til mat, strøm og klær skal jeg kutte ned på ALT for å få mer tid hjemme med skattene mine. Dette er den mest dyrebar tiden i livet mitt, og jeg vil heller sitte om 20 år å tenke at jeg prioriterte å være mer sammen med barna mine. Tror det er få som ser tilbake og tenker "søren at jeg ikke jobbet mer da ungene mine var små".
Samtidig vil jeg understreke at når barna har passert 2 år har de behov for å sosialiseres med andre barn, og da mener jeg at de bør gå i barnehage. Her lærer de masse som jeg ikke har mulighet til å lære dem hjemme. Tror barn trenger å være i barnehage, men ikke fra de er 9 mnd og ikke 7.30-16.30..

Mamma gikk hjemme med barna mens pappa jobba døgnet rundt... vi så jo ikke stort til pappa og fikk ikke like godt forhold til han som vi hadde til mamma da vi  var små... først nå som jeg har blitt eldre som jeg har begynt å "bli kjent med" pappa...

For å få det til å gå rundt så må man enten ha 2 inntekter eller den ene parten jobbe masse for å få det til å gå rundt... er dyrt å leve nå... ser bare på regningene og husleia her at det ikke hadde gått å gå hjemme etter permisjon...

Hadde det vært sånn at man hadde fått mer økonomisk støtte når man gikk hjemme så hadde jeg gladelig vært hjemme med gutten min til han var minst 2år gammel...

ORIGINAL: lykkeligsnartmamma

Mange MÅ være i full jobb for å få det til å gå rundt.
Men det finnes svært mange som har økonomisk mulighet til å jobbe redusert også, HVIS de senker de materialistiske kravene..
Dagens samfunn har blitt så materialistisk, og jeg tror flere har problemer med å ofre dette for å få mer tid hjemme.
Personlig tenker jeg motsatt. Så lenge vi har nok til mat, strøm og klær skal jeg kutte ned på ALT for å få mer tid hjemme med skattene mine. Dette er den mest dyrebar tiden i livet mitt, og jeg vil heller sitte om 20 år å tenke at jeg prioriterte å være mer sammen med barna mine. Tror det er få som ser tilbake og tenker "søren at jeg ikke jobbet mer da ungene mine var små".
Samtidig vil jeg understreke at når barna har passert 2 år har de behov for å sosialiseres med andre barn, og da mener jeg at de bør gå i barnehage. Her lærer de masse som jeg ikke har mulighet til å lære dem hjemme. Tror barn trenger å være i barnehage, men ikke fra de er 9 mnd og ikke 7.30-16.30..

Veldig godt skrevet!

Vil kanskje legge til at barnehage ikke nødvendigvis er eneste eller beste sosialiseringsmetoden etter min mening, men det er en annen diskusjon. :)

ORIGINAL: Karmey

Sekundærsosialisering tidlig i livet er vel ikke negativt så lenge barnet er trygt hjemme...?
Leon begynte ved ett års alderen, og for ham har det vært gull... Men det er avhengig av barnet, foreldre, barnehage, andre barn, andre foreldre.... lista er laaang.....

Men dessverre så er jo samfunnet vårt bygget sånn at vi ofte trenger 2 inntekter pr husholdning og da er det vanskelig å ha barn hjemme da....

Veldig enig alt dette [;)]

selvfølgelig ikke:) men i dagens samfunn ser jeg ikke helt hvilke arenaer som kan erstatte barnehagens tilbud i forhold til lek med andre jevnaldrene. "barn i gata" på dagtid eksisterer jo så og si ikke lenger..

ORIGINAL: Karmey

Må signere denne!
Celine har storkost seg i barnehagen fra dag 1, og vi er flink til å hente hun tidlig, eller levere seinere, ha hjemme fra bhg, om vi har anledning til det.

Hmmmm det der syns jeg er litt vanskelig, men må si jeg tror det er forskjell fra familie til familie hva som er en god løsning.

Min eldste var veldig klar når hun var 1 år. Merket godt hvor stor glede hun hadde av andre barn og hvordan hun søkte andre barn.

Nå er jo vi mammaer også veldig forskjellige, for min del hadde jeg aldri klart å aktivisere et barn på en optimal måte når de blir eldre enn 1 år. Det er jo ikke slik lenger at det er mange barn hjemme etter at de er 1 år heller, så det hadde blitt en ensom affære. For å være helt ærlig hadde jeg kjeda meg ihjel av å sitte på lekeplassen viggo jeg og barna.

Nei takk og lov for barnehagen, men når det er sagt så finnes det jo en mellomting. Vi er veldig flinke til å la eldste ha korte dager av og til og har henne hjemme når vi har fri og mulighet.

Skulle ønske jeg kunne gått hjemme i heltid....men skal jobbe minst mulig noen år fremover. Så går vel ned til 70% stilling håper jeg på, så lenge sjefen og jeg kan bli enig. Vi får aldri denne tiden igjen.
Her har vi hatt snuppa i en liten familie barnehage,ho går over i en vanlig barnehage neste år, men Neo skal gå i samme familiebarnehage selv om vi da må levere og hente i to forskjellige barnehager.

Mange gode svar og mange gode løsninger på hvordan jobbe redusert her også da!

Jeg er også helt enig i at barnehage er viktig for sosialiseringen og bra for barna, men som lykkeligsnartmamma skriver, ikke nødvendigvis fra 7.30 til 16. 30 fra de er 9 mndr..

Vi skal prøve å løse det ved å jobbe noe redusert begge to- om det lar seg gjøre (har ikke fått kabalen til å gå opp helt ennå). Familiebarnehage eller dagmamma kan også være et alternativ en del av tiden. Det viktigste av alt er å få tid med den lille skatten og skape et godt grunnlag som jeg tror har veldig mye å si for tiden senere.

FRP har forresten fremsatt et forslag om å øke kontantstøtten BETRAKTELIG, slik at det å være hjemme med de aller minste barna faktisk kunne bli et reelt valg for vanlige familier (og det har de fått mye pepper for..) Så er det sagt..

Jeg er enig masse av det som er sagt her og føler som mamma til en 2 åring at jeg overhodet ikke klarer å tilfredsstille alle hans behov for lek og sosialisering på samme måte som barnehagen. Han begynte i barnehage når han var 11 mnd og har fra dag 1 hatt stor glede av å gå der. Tror faktisk ikke han har hatt en dag hvor han ikke vil dra til bhg. At han har grått litt når vi har gått er en selvfølge i mine øyne, men vet det har gitt seg med en gang vi er ute av døra.
Jobber selv i bhg og vet derfor hvordan det er å både være mor til en 1 åring og å være ansatt. To vidt forskjellige ting, men det er dog en annen diskusjon.

Er helt enig i at unger uansett alder, men spesielt de yngste, ikke har godt av å være i bhg mer enn 7-8 timer hver dag og gjerne mindre også. For barna er bhg det samme som når vi voksne går på jobb, de lærer hele tiden, blir "utsatt" for masse nye inntrykk og må forholde seg til situasjoner og utfordringer som de kanskje ikke kjenner eller har opplevd før. Det er IKKE et sted hvor de BARE leker rundt og har det gøy, selv om det jo er det også [;)][:D]. Men lek for barn er faktisk det samme som læring og derfor slitsomt [;)]. Er en grunn til at vi voksne har arb.miljø loven som sier at vi ikke skal jobbe mer en 7,5 timer pr dag. Det samme bør jo gjelde barna våre!
I tillegg til korte hverdager TRENGER også alle barn ferier på samme måte som oss voksne. Kjenner og vet om mange foreldre som sender barna sine i bhg når de selv går hjemme med ferie. Er jo så deilig med litt fri! Men da kan man kanskje begynne å undre seg; hva skal vi med barn? [8|] 

jeg er helt enig med mye av det som er skrevet over her, når det er ideellt med barnehagestart er veldig forskjell fra unge til unge, og ikke minst - hvilket tilbud barnehagen gir! det er stor forskjell på å ha barnet sitt i en liten oversiktlig (for barnet trygg) barnegruppe og en stor åpen basebarnehage f. eks som har blitt så populært nå [&:]
jeg ville aldri hatt ungen min i en slik stor barnehage!!!

jeg er selv førskolelærer og ser saken fra to sider, som pedagog - og som mor.
jeg skal være hjemme med Simen ett år med ulønnet permisjon etter endt fødselspermisjon. jeg var også det med min eldste. jeg er veldig glad jeg har muligheten til det!

større kontantstøtte hadde vært vel og bra, hvis den hadde blitt brukt til akkurat det den var ment til! slik det er nå betales hovedsakelig svarte dagmammaer med kontantstøtten istedet for at mor eller far er hjemme. og så er det desverre slik at invandrerfamilier heller vil ha kontantstøtte enn å komme seg ut i arbeid og ha barna i barnehage. der igjen problemer med integrering av både voksne og barn - og ikke minst språkproblemer blandt invandrerne.
underlig at ikke FRP som er så opptatt av invandrerproblematikken ikke ser at det vil forsterke de problemene de selv er i mot [:D]

ORIGINAL: bleiesmurfen

jeg er helt enig med mye av det som er skrevet over her, når det er ideellt med barnehagestart er veldig forskjell fra unge til unge, og ikke minst - hvilket tilbud barnehagen gir! det er stor forskjell på å ha barnet sitt i en liten oversiktlig (for barnet trygg) barnegruppe og en stor åpen basebarnehage f. eks som har blitt så populært nå [&:]
jeg ville aldri hatt ungen min i en slik stor barnehage!!!

jeg er selv førskolelærer og ser saken fra to sider, som pedagog - og som mor.
jeg skal være hjemme med Simen ett år med ulønnet permisjon etter endt fødselspermisjon. jeg var også det med min eldste. jeg er veldig glad jeg har muligheten til det!

større kontantstøtte hadde vært vel og bra, hvis den hadde blitt brukt til akkurat det den var ment til! slik det er nå betales hovedsakelig svarte dagmammaer med kontantstøtten istedet for at mor eller far er hjemme. og så er det desverre slik at invandrerfamilier heller vil ha kontantstøtte enn å komme seg ut i arbeid og ha barna i barnehage. der igjen problemer med integrering av både voksne og barn - og ikke minst språkproblemer blandt invandrerne.
underlig at ikke FRP som er så opptatt av invandrerproblematikken ikke ser at det vil forsterke de problemene de selv er i mot [:D]

enig.... Uten å starte en politisk diskusjon altså... Hehe....[8|]

Men en ting som jeg har tenkt litt på er disse base barnehagene... Jeg som barn hadde syntes det var fryktelig skummelt å skulle forholde meg til så mange mennesker hele tiden. + at det jo må være vanskeligere å plukke opp på de barna som kan falle litt "utenfor" leken? Må jo være et stressende sted for både voksne og barn! (Uten å vite særlig mye om det pedagogiske eller det praktiske opplegget....)

Back
Topp