Hva skal vi bruke når vi skal kjøre ca 6 timer - barnestol eller bag - Trenger gåde råd!!! :)

Paprikka

Forelsket i forumet
Hei,

Om ca 1 måned skal vi på påskeferie. Da er Nikolai 2 måneder. Vi er usikre om vi skal bruke bilstol eller bag. Vi var helt overbevisst om at vi skulle bruke MaxiCosi stolen hans, men i dag spurte jeg på butikken, og de mente at man skal ikke bruke bilstol for en så lang tur.

Har noen av dere gode kilder til informasjon om hva man skal bruke?

M

Vi var på en 8timers lang biltur da gutten vår var 5 uker gammel. Vi hørte med de på helestasjonen hva de mente og de sa at det var alt for langt for en som er så liten å sitte i bilstol så lenge. Så vi brukte bagen med sikring. Fungerte egentlig bra det.
Så jeg råder deg til å bruke bag. Litt bedre for de små og ligge i stede for å sitte så lenge.

Men om dette også gjelder når de blir to måneder vet jeg ikke [:)] Men jeg hadde i alle fall gjort det! Greit å være på den sikre siden [;)]

Bruk bilstol!! Det er mye tryggere... Snakka med fysiotreapeuten på syjehuset og anbefalte bilsete fremfor bag.. Dere må bare passe på å ta pauser slik at gutten deres får strekt kroppen litt. Vi reise langt med førstemann,9timer i bil,men stoppet ofte og 10min pauser..Hadde også 3 lange pauser hvor han fikk mat. Det gikk veldig fint. Ingen ryggproblemer i dag...

Jeg ville brukt bag! Det er kanskje ikke like sikkert, men mye bedre for ryggen og hoftene til barnet!  Ellers må dere ta veldig ofte pauser...

Det jeg tenker på, er; hva med senvirkninger av bilstol-bruk? Er veldig mye ungdom med ryggvondt i dag, og det er jo første generasjon bilstol-unger! Sammenheng der? Ja, jeg tror det!

Men de bilstolene som ble brukt for 10-15år siden hadde jo en helt annen kvalitet en det stolene vi har i dag. dessuten så er vi jo mer obs på ryggen til barnet nå en tidligere.
Det er jo ingen som lar barnet sove 6 timer i en bilstol,men tror ikke at 2timer med en lang pause kommer til å gjøre så mye. men vi må jo alle gjøre det vi mener er best for barnet vårt. Jeg hadde ihverfall satsa på bilsetet...

ORIGINAL: malønna

Bruk bilstol!! Det er mye tryggere... Snakka med fysiotreapeuten på syjehuset og anbefalte bilsete fremfor bag.. Dere må bare passe på å ta pauser slik at gutten deres får strekt kroppen litt. Vi reise langt med førstemann,9timer i bil,men stoppet ofte og 10min pauser..Hadde også 3 lange pauser hvor han fikk mat. Det gikk veldig fint. Ingen ryggproblemer i dag...

Helt enig!!!! Trygg trafikk anbefaler det for sikkerhet og overlegen på barnekirurgen på riksen mener det ikke finnes noen bevis for skader på barns rygg/hofter ved bruk av moderne bilseter. Bare husk at gullet ikke kan skifte stilling selv så det er viktig å stoppe oftere enn dere voksne trenger[;)] 

Vi og skal på lang tur i påaken og vesla er vel da omtrent 2 mnd...
Vi har tenkt å kombinere med både bag og bilstol vi da,bytte på litt!
Men det er jo opp til hver enkelt!

Tusen takk alle sammen for gode svar og råd. Ser at det er ikke en endlig fasit svar på dette :)

Vi kommer också att åka ganska långt i påskeferien, det blir bilsete med stopp på vägen [;)] Bättre med säkerhet!

Back
Topp