Hva skal til for at barnevernet nekter samvær?

Muskatt

Langtidsbruker men ingen fanatiker :-)
Må bare spørre her, for jeg tror dere har litt kunnskap om dette.

En bekjent av familien har fortalt at eksen ikke får ha samvær med barna sine av barnevernet.
Han får møte de av og til i sosiale settinger som dansefremvisning, dkokeavslutning etc.

Men jeg syns historien skurrer endel.

Hva skal egentlig til for at far skal bli nektet samvær av barnevernet?

Vet ikke sikkert, men har det ikke ofte noe med "det beste for barna" å gjør? At barna ikke skal bli for forvirra elns? Når jeg ble "tvangsflyttet" fra min mor til pappa, (var 11 år) fikk jeg ikke lov å møte mine søsken og mor på et halvt år.. Fordi bv mente at ingen av oss hadde godt av det rent psykisk. . Nei, jeg var aldri enig i den avgjørelsen. ....

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Det skal mye til før de anbefaler å nekte samvær. Grov omsorgssvikt, vold og gjentatt rusmisbruk, for eksempel.

Vet ikke sikkert, men har det ikke ofte noe med "det beste for barna" å gjør? At barna ikke skal bli for forvirra elns? Når jeg ble "tvangsflyttet" fra min mor til pappa, (var 11 år) fikk jeg ikke lov å møte mine søsken og mor på et halvt år.. Fordi bv mente at ingen av oss hadde godt av det rent psykisk. . Nei, jeg var aldri enig i den avgjørelsen. ....

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Det skjønner jeg veldig godt Evette.
Familie er viktig for de aller fleste av oss❤️

Det skal mye til før de anbefaler å nekte samvær. Grov omsorgssvikt, vold og gjentatt rusmisbruk, for eksempel.

Ja det er det jeg også trodde.
Og slik jeg har forstått det er det problematisk å få en dom på at barn ikke skal ha samvær med en forelder, selv om det er svært sansynlig at barnet blir utsatt for omsorgssvikt under samværet.

Men, slik denne historien blir lagt fram får han ikke ha samvær overhode. Ikke engang med tilsyn.

Samtidig trosser mor her BV og lar mannen møte barna sine i offentlige situasjoner.

Jeg syns det er rart, som sagt. Hvilken mor vil slippe en mann i nærheten av barnet sitt om han hadde gjort noe så alvorlig at barnevernet ble involvert?

Barneverntjenesten regulerer ikke lov om barn og foreldre som er loven som regulerer samvær. Barneverntjenesten regulerer kun barnevernloven og den sier ingenting om samvær. Men det bv kan si er å anbefale feks mor å ikke sende barna til far, og dersom hun allikevel velger å sende barna på samvær så sier det bv mye om mors omsorgskompetanse og bv kan mene at mor gjør mindre lure valg på vegne av barna sine

Sent from my iPhone using Tapatalk

I enkelte tilfeller skal det dessverre altfor mye til for at samvær skal opphøre..
Andre ganger er det svært lite som skal til..

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Takk for svar som bekrefter antagelsene mine.
Jeg får gå litt i tenkeboksen på hva jeg bør gjøre videre :-)

Må bare spørre her, for jeg tror dere har litt kunnskap om dette.

En bekjent av familien har fortalt at eksen ikke får ha samvær med barna sine av barnevernet.
Han får møte de av og til i sosiale settinger som dansefremvisning, dkokeavslutning etc.

Men jeg syns historien skurrer endel.

Hva skal egentlig til for at far skal bli nektet samvær av barnevernet?
Vold og trussler som kan dokumenteres, samt synlig bruk av rusmidler.

Dette skal jeg straks prøve å finne ut av dessverre. Kaster ut far i huset nå pga mye problemer. Men det største er dessverre alkohol...... vil ikke nekte samvær men vil prøve å få unngått overnattinger iallefall

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Mora til eldste her ble anmeldt for vold mot sin daværende kjæreste, politiet som da kom på plass så at det kunne bo barn i leiligheten og saken ble meld til bv. Siden eldste fra før har et komplisert forhold til mors si og mora ikke møtte på flere møter med bv sammen med far som har full omsorg for eldste. Så har eldste fått lov til å bestemme selv når hun vil møte mora si og under hvilke omstendigheter. Jenta var da 14 år da dette skjedde.

Barneverntjenesten regulerer ikke lov om barn og foreldre som er loven som regulerer samvær. Barneverntjenesten regulerer kun barnevernloven og den sier ingenting om samvær. Men det bv kan si er å anbefale feks mor å ikke sende barna til far, og dersom hun allikevel velger å sende barna på samvær så sier det bv mye om mors omsorgskompetanse og bv kan mene at mor gjør mindre lure valg på vegne av barna sine

Eg har akkuratt vært igjennom det du sier her. Bv anbefalte meg å ikke sende barna til bf. Da han blei psykisk syk en periode. Og at eg til og med ikke kan sende de til besteforeldra så lenge bf bor der hjemme. No sa bf her fra seg både omsorgsretten og foreldreansvaret, så det blei ikke så stort problem. Men det eneste som var lov var at bf og familien hans kan besøke de.

Sent from my iPhone using BV Forum

De kan anbefale, men ikke bestemme

Det er jo som regel for å få stabilitet for barna. Har mye med hvordan situasjonen har vært før og alder på barna. Det er barnas behov det handler om, ikke foreldrenes.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Kan vel også ha noe å si hvilken tilstand han befinner seg i. Om foreldrene ikke er sammen og den ene har foreldreretten, kan det handle om noe så enkelt som at den andre ikke betaler bidragene sine. Eller at vedkommende ikke har psykisk eller fysisk helse til å ta vare på barna under samvær.

Back
Topp