Hva skal jeg/vi gjøre....??

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Hva skal jeg/vi gjøre når 4 åringen vår nekter å legge seg? Hun hyler, gråter, slår, sparker, biter, kaster ting ++
Prøver å holde meg rolig, men til slutt så klarer jeg ikke mer.
Vi kom hjem fra ferie idag, å hele ferien ble "ødelagt" av at hun nektet å legge seg, slo seg vrang på lekeplassen, på butikken osv.
 
Hva er grunnen til at hun ikke vil legge seg?
Vet ikke, hun har vert sånn en stund. Idag var det sikkert fordi hun sov 20 min i bilen på tur hjem.. Vi hadde en avtale i kveld om at etter at vi hadde bygget ferdig lego, så skulle hun legge seg, men hun skulle bare leke litt, skulle bare gjøre ditt, skulle bare gjøre ditt.
 
Prøv å snakk med hu. Her er grunnen mareritt og at tankene vandrer til vonde steder når hu ligger i senga før hu sovner. Brukte noen kvelder på å lære hu hvordan det var med tankene osv. Hu er jo 6 år så forståelsen er lengre. Som 4 åring så sovnet hu best sammen med meg.
 
F
Vet ikke, hun har vert sånn en stund. Idag var det sikkert fordi hun sov 20 min i bilen på tur hjem.. Vi hadde en avtale i kveld om at etter at vi hadde bygget ferdig lego, så skulle hun legge seg, men hun skulle bare leke litt, skulle bare gjøre ditt, skulle bare gjøre ditt.
Prøvd å snakke med hun om hvorfor hun ikke vil legge seg. Gjort noe koselig ved leggingen som hun liker: lese, synge(sangkoret der hun får velge to sanger) , rim og regle o. l. Noe hun kan se frem til ifbm å sove.

Får hun lov til å gjøre "ditt og datt" før leggetid? og å bryte avtaler?
Det er ikke alltid enkelt å være foreldre, men det er dere som bestemmer. Det trenger en fireåring å vite. Tydelige grenser skaper forutsigbarhet og trygghet.

Om det er en trøst, så går det meste over. Tøft når det står på.
 
F

Prøvd å snakke med hun om hvorfor hun ikke vil legge seg. Gjort noe koselig ved leggingen som hun liker: lese, synge(sangkoret der hun får velge to sanger) , rim og regle o. l. Noe hun kan se frem til ifbm å sove.

Får hun lov til å gjøre "ditt og datt" før leggetid? og å bryte avtaler?
Det er ikke alltid enkelt å være foreldre, men det er dere som bestemmer. Det trenger en fireåring å vite. Tydelige grenser skaper forutsigbarhet og trygghet.

Om det er en trøst, så går det meste over. Tøft når det står på.
Nei hun får ikke lov, vi sier at det er legge tid og når vi skal gå på badet så løper hun vekk og begynner å hyle og gråte, hun vil ikke legge seg. Så da blir det å bære henne inn på badet, pusse tenner og bære til soverommet. Mens hun hyler og gråter. Dette kan pågå i 1-2 timer.
 
Nei hun får ikke lov, vi sier at det er legge tid og når vi skal gå på badet så løper hun vekk og begynner å hyle og gråte, hun vil ikke legge seg. Så da blir det å bære henne inn på badet, pusse tenner og bære til soverommet. Mens hun hyler og gråter. Dette kan pågå i 1-2 timer.
Slitsomt, både for dere og henne..
 
Nei hun får ikke lov, vi sier at det er legge tid og når vi skal gå på badet så løper hun vekk og begynner å hyle og gråte, hun vil ikke legge seg. Så da blir det å bære henne inn på badet, pusse tenner og bære til soverommet. Mens hun hyler og gråter. Dette kan pågå i 1-2 timer.
Kan høres ut som om dere har kommet inn i en vond sirkel.

Det blir ikke positivt å legge seg når hun må bæres inn mens hun hyler og gråter.
Selv om jeg skjønner at det er sånn man gjør til slutt.
Gjort det her enkelte ganger vi og. Men det blir ingen positiv legging av det, når både barn og foreldre er fortvilte.

Hvor mye senere legging har det blitt i ferien?
Hvor lenge sover hun om morgenen?

Er hun trøtt nok (men ikke overtrøtt) når hun skal på badet?

Hva gjør dere vanligvis ved legging, som har funket før?

Leser dere, synger?
Hva liker hun?

Går det an å lokke med å gjøre noe koselig på sengekanten? Og det må da snakkes om når hun er i godt humør, og så minne på igjen rett før.

Feks: "om 5 min, da lange viseren er på (et tall) skal vi gå på badet, og så skal vi lese den og den boka på senga etterpå. Husker du? Men da må vi være raske på badet sånn at vi rekker å lese"
 
Nei hun får ikke lov, vi sier at det er legge tid og når vi skal gå på badet så løper hun vekk og begynner å hyle og gråte, hun vil ikke legge seg. Så da blir det å bære henne inn på badet, pusse tenner og bære til soverommet. Mens hun hyler og gråter. Dette kan pågå i 1-2 timer.
Har det litt sånn her og... Er ingen annen grunn emn at hun ikke vil, så jeg begynte å si f.eks: "om du ikke kommer innen jeg har telt til tre, så må jeg bære deg" Da kommer hun gjerne løpende, for hun SKAL rekke det før jeg er ferdig med å telle :p hun får alltid velge tre bøker å lese, og om hun tuller så legger jeg de vekk.

Ligger også hos henne til hun sovner, og må være veldig konsekvent. Hender jeg har satt meg i sakkosekken i en krok og "overser" tullet, og da stopper hun plutselig opp og "vil til mamma", setter seg i fanget og sovner.
Håper det blir lettere igjen snart. Før kunne jeg bare legge henne i senga og hun sovnet innen 10 min...
 
Back
Topp