Hva skal jeg gjøre?

marlene87

Gift med forumet
Var hos fastlege når jeg var i uke 6. Hun sa da at jeg måtte bestille time i uke 10 for da starter svangerskapskontrollene. Men skal jeg gå til lege eller jordmor?? Er det jeg som skal bestille time osv..

Jeg har aldri vært gravid før så dette er nytt for meg.... Ønsker gjerne UL i uke 12-13 for å se at der er liv :)

Til legen i uke 10 ca[:)]  Resten hos JM eller lege. du bestemmer selv hvor du vil gå[;)]

Si fra at du ønsker tidlig UL, men er ikke alle som henviser uten spesiell grunn så kan hende du må bestille privat[:)]

Du velger selv å gå til lege eller jordmor eller begge deler...

Men første timen er greit å ta hos legen siden det skal tas en del blodprøver...Etter det er helt opp til deg...Rart legen ikke sa noe om det da...

Vil du ha UL i uke 12 så er det bare å ringe til en eller annen privat klinikk...Blir som regel ikke sendt til UL før i uke 17-20 som er den ordinære UL som alle får...

Skal selv ha i uke 12 så bør vel ringe snart...Ringer vel på torsdag om alt er som det skal...

Åkey, litt klokere nå :) ringte min faste gynekolog som følger opp gravide og der må jeg da ha henvisning fra fastlege for å komme til UL og videre kontroller... for ett styr altså! Men har det ikke travelt :)

Det er ikke vanlig å ha oppfølging hos gynekolog for vanlige, friske gravide, lege og/eller jordmor. Bestille time, få ny time når du går derfra.

jeg syntes det er best å gå til jordmor[:)]
litt enklere å prate syntes jeg da, blir litt sånn hoi og hast når jeg er hos legen[8D]

Ja jeg er helt enig me deg Emma08! Føler legen ikke tar seg helt tid til å snakke me deg. Og jeg har i tilegg en afrikansk lege som ikke er så flink til å snakke norsk,så jeg forstår jo nesten ikke hva han sier,hehe.. Så jeg skal bestille time hos jordmor [:D]

Er vel legen som skulle ha satt opp en time for deg. Kanskje det er sånn fremover etter den timen. Jeg hadde ringt og bestilt time hos legen. Er som regel legen første gangen ja[:)]

jeg heller mot å ta de fleste kontrollene hos jm, siden jeg atter en gang har vikarlege, som ikke skal vikariere hele svangerskapet. Sist hadde jeg termin i august, vikar ut juni, nå har jeg termin i februar, vikar ut desember. Det er  kjedelig å bytte lege på slutten (sist byttet jeg jm også, hun sluttet 30.6) For å ha mer kontinuitet frister det å gå mest til jm. Men,  første timen tar jeg hos legen. Så treffer jeg den nye vikarlegen, får tatt blodprøvene og sånn.

sist gang tok jeg lege første gangen, gyn , og lege de andre gangene men det var på sykehuset så han tok seg god tid og tok UL hver 2 uke gjennom hele svangerskapet :)

Back
Topp