Hva skal jeg gjøre med katta?!

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Vi har med vilje satt vognene vår i stua for å prøve å tilvennes disse kattene mine at vogn er ikke ett sted vi ligger å sover. Største mann har tatt hintet og nærmer seg ikke vogna. Problemet er minstemann som ikke kunne brydd seg mindre. Så fort han får sjans er han oppe i vogna. Både under og over. Og jeg kjenner jeg gruer meg til den lille kommer, for jeg vet han hopper opp da også. Legger seg aldri ved hode til barna, men ved beina. Og det er heller ikke greit. Jeg tar han hvergang jeg ser eller oppdager han, men han bryr seg ikke overhode!! :( Hva kan jeg gjøre?

Ei spruteflaske med vatn som du sprutar på han kvar gong han hoppar opp eller nærmar seg? Skjær opp sitron i skiver og legg under/rundt vogna da katteqr skyr sitruz. Desse tom tinga brukte vi da vi skulle lære vår å ikkje hoppe opp på bord/spisestuestolane. Effektivt.

¤Gressenka¤ skrev:
Ei spruteflaske med vatn som du sprutar på han kvar gong han hoppar opp eller nærmar seg? Skjær opp sitron i skiver og legg under/rundt vogna da katteqr skyr sitruz. Desse tom tinga brukte vi da vi skulle lære vår å ikkje hoppe opp på bord/spisestuestolane. Effektivt.

Jeg har enn litt rar katt, men han elsker vann og sprut:o Så det funkerer desverre ikke på min. Men kan jo se om sitroner fungerer, bare ikke hunden vår spiser de:) Takk for tips:)

Hadde tatt den katta skikkelig i nakkeskinnet og sagt strengt nei :P 

Her prøvde katta en gang, men aldri mer ;) 

Pepper skal også funke for å få vekk katter!

gutt09jente11 skrev:
Hadde tatt den katta skikkelig i nakkeskinnet og sagt strengt nei :P 

Her prøvde katta en gang, men aldri mer ;) 

Pepper skal også funke for å få vekk katter!

Dette gjør vi, mine bryr seg ikke om det. Jeg tar de i nakkeskinnet, mens jeg snur de å snakker til de. Etter det må de ut, så inn igjen og samme prosedyre på nytt. Jeg har klart det med den ene, men ikke den andre. Jeg blir helt rådløs for han er mye staere enn meg, og det skal mye til.

kast han ned om han hopper opp. kom trampende!
uansett: ha på netting slik at han ikke får hoppet oppå.

Prøv med pepper i vognen? Eller ordne noe felle eller noe sånt? :P hehe, slik at det kommer et helvettes til brak når han hopper oppå? :P

Først så tok vi katta i nakkeskinnet og kastet henne ned fra vogna og sa strengt NEI. Det funka bare delvis.
Så da tok vi og sendte bikkja etter henne. DET var effektivt!!
Bikkjene har skjønt at de får lov til å jage katta på kommando, men aldri ellers. Hvordan de har skjønt det vet jeg ikke :P

Vi har brukt en skarp KSSSSS-lyd. Så når katta hører den lyden løper a for harde livet. Uansett om bikkjene kommer eller ikke ;)

Spray sånn der spray som e for og holde katter borte, men selvsakt ikke spray på vogna, men på et pledd du henger over vogna f.eks. Sånn spray kan man jo spraye på sofaer og slikt, så da kansje det hjelper på et pledd på vogna.

har samme problemet her.. katten legger seg i alt som er nytt og babyrelatert... skal kjøpe kattenett til vogna iallefall og så får han bare få seg en smekk når han nærmer seg det andre..

Ha nett over hele tiden, så blir det fort kjedelig å hoppe på den.

Kan være verdt å prøve å gi katten et "nytt" sted den KAN være, lage til noe som tar over for vogna på en måte. Katter er snåle dyr, men de kan lures ;)

Vi har kattenetting altså, men synes de kan lære dette på ett vis. Jeg vet ikke om mine bryr seg om dette med pepper osv, da de har nesa borti det meste av det vi lager. Jeg føler i blandt at jeg har litt slitsomme katter:p Bare ett eksempel på hvor sta den ene er. Jeg skal gi de mat, og han overfaller skålene til de begge. Jeg hiver katten bort og han løper tilbake, jeg hiver han igjen bort igjen, og han er tilbake i løpet av sekunder. Slik kan vi holde på en god stund. Til slutt hiver jeg han ut, så når han endelig har fått spist, sitter han å ny stirrer på den andre katten, andre katten går og han angriper skålen. Jeg hiver han ut, inn igjen å bort til skålen, så ut igjen osv. Slik holder vi på hele kvelden. Litt redd for å bruke lukt å slik på vognene, skal jo ligge en nyfødt opp i der. Men jeg tar til meg alle tips og jeg kommer til å prøve det meste. Så takker for tips:)

*Vileja* skrev:

Kan være verdt å prøve å gi katten et "nytt" sted den KAN være, lage til noe som tar over for vogna på en måte. Katter er snåle dyr, men de kan lures ;)

De har kurver, men elsker slike ting som dette. Vi har på netting på den ene og der legger de seg oppi netting. Blir vist ikke kjedelig for dem:( Jeg vill at de skal skygge unna vognene.., :(

Har prøvd alle disse tipsene jeg også, uten hell. Kattene skal absolutt opp på bordet og spisebordet. De prøver seg på alt, og blir fjernet gang på gang på gang, uten at det hjelper. Tar ca. 2 sek før de er oppe igjen. Blir gal jeg.

|Frosken| skrev:
Har prøvd alle disse tipsene jeg også, uten hell. Kattene skal absolutt opp på bordet og spisebordet. De prøver seg på alt, og blir fjernet gang på gang på gang, uten at det hjelper. Tar ca. 2 sek før de er oppe igjen. Blir gal jeg.

Du har min medfølelse!!! Man blir så sint. Vet egentlig ikke hva man skal gjøre...

søteste skrev:

*Vileja* skrev:

De har kurver, men elsker slike ting som dette. Vi har på netting på den ene og der legger de seg oppi netting. Blir vist ikke kjedelig for dem:( Jeg vill at de skal skygge unna vognene.., :(

Så vanskelige disse to skal være da! Har du prøvd klatrestativ med div platåer/huler?! Det var min frøken veldig glad i, hun kom seg opp i høyden, kunne gjemme seg litt bort etc. De trenger ikke koste all verden heller.

*Vileja* skrev:

søteste skrev:

*Vileja* skrev:

Så vanskelige disse to skal være da! Har du prøvd klatrestativ med div platåer/huler?! Det var min frøken veldig glad i, hun kom seg opp i høyden, kunne gjemme seg litt bort etc. De trenger ikke koste all verden heller.

Ja, de sliter matmor helt ut:p Jepp, de så ikke på stativet engang. De gjør alt de ikke får lov til rett og slett. Føler de gjør det i blandt kunn fordi dem ikke får lov. :p

kattenett!! Sprute vann og alt det andre man kan dressere de med fungerer kun når man er der.

Var hos ei venninne for litt siden som sa "katta mi går aaaaldri på kjøkkenbenkene asså"... og der hoppet den ned derfra da jeg kom inn :P. 

Kan gjøre det skikkelig da, som bestemor gjorde med katten sin da den hopet på kjøkkenbenket. 

Fikk et skikkelig tak på den, og katten fløy veggimellom, nesten dyreplageri synes jeg da, men utrolig hva man kan finne på når kattene gnager hull i hjernen din :P 
Katten hoppet aldri opp mer :P

Du kan prøve og legge noen lokk eller noe som bråker forferdelig oppi vogna. Når katten hopper opp, ramler de ned og forhåpentligvis skvetter den så den ikke gjør det igjen.

Back
Topp