Hva skal du gjøre i hagen til våren/sommeren?

Anine91

Gift med forumet
Assistert-jentene
Påskekyllingene 2020
Som overskriften sier... Noen som har begynt å planlegge mens snøen smelter? :) Og i så fall: Hva?

Ja, jeg begynte å planlegge i fjor sommer. :p Alt jeg plantet tørket ut til tross for vanning flere ganger om dagen (vi har egen brønn, så vi slapp vanningsforbud), så må begynne på nytt.

Vi flyttet hit i fjor vår, og det er knapt en eneste busk på hele tomta.

Det som er planlagt foreløpig for 2019:
- plante frukttrær (eple, plomme, morell)
- plante bærbusker (rips, solbær, store bringebær)
- utvide jordbæråkeren (evt begynne på nytt hvis alle døde i fjor)
- sette poteter og gulrøtter (sistnevnte sås i melkekartonger ca mars)
- plante ut det som blir sådd inne + så noe på friland
- sette opp drivhus
- planlegge plassering av hønsehus - begynne å bygge dersom nok tid

Håper også å få ordnet til noen soner med blomster. Det er to busker her, og begge har hvite blomster i juni. Ellers er alt grønt - vi trenger farger!
Krysser fingrene for en lang, fin sommer med passe mengder regn, og ikke slik det var i fjor. :)

Ja, jeg begynte å planlegge i fjor sommer. :p Alt jeg plantet tørket ut til tross for vanning flere ganger om dagen (vi har egen brønn, så vi slapp vanningsforbud), så må begynne på nytt.

Vi flyttet hit i fjor vår, og det er knapt en eneste busk på hele tomta.

Det som er planlagt foreløpig for 2019:
- plante frukttrær (eple, plomme, morell)
- plante bærbusker (rips, solbær, store bringebær)
- utvide jordbæråkeren (evt begynne på nytt hvis alle døde i fjor)
- sette poteter og gulrøtter (sistnevnte sås i melkekartonger ca mars)
- plante ut det som blir sådd inne + så noe på friland
- sette opp drivhus
- planlegge plassering av hønsehus - begynne å bygge dersom nok tid

Håper også å få ordnet til noen soner med blomster. Det er to busker her, og begge har hvite blomster i juni. Ellers er alt grønt - vi trenger farger!
Krysser fingrene for en lang, fin sommer med passe mengder regn, og ikke slik det var i fjor. :)
Høres ut som du har planen klar :-) Har dere stor hage?

Ja, vi får håpe at vi ikke får den samme tørken i år:wacky:

Farger er fint, både de som harmonerer og når det er litt kaos/vilt. Vi holder fremdeles på å bygge opp hagen fra grunnen av (har bodd her i 5 år nå).

I år skal vi gjøre oss ferdige med en del prosjekter som vi startet på i fjor. Øverst på listen er grunnarbeidet med mur, krone, gjerde og terrasse. Håper vi blir ferdige med det meste innen slutten av mai :-)

Videre er planen:
- Steinbed
- Planting av ulike trær rundt tomten vår
- Kanskje 1-2 frukttrær
- Muligens et rosebed

Ellers har jeg tanker om en liten grønnsakshage og krydderplanter, men jeg tror at det får vente til neste år.

Vi har måttet lage hagen vår helt fra grunnen av, da det bare var stein og litt jord her da vi flyttet inn for noen år siden.

Høres ut som du har planen klar :) Har dere stor hage?

Ja, vi får håpe at vi ikke får den samme tørken i år:wacky:

Farger er fint, både de som harmonerer og når det er litt kaos/vilt. Vi holder fremdeles på å bygge opp hagen fra grunnen av (har bodd her i 5 år nå).
Vi har vel en 5 mål når bygningsmasse er trukket fra, så er ok med plass. :)
Mange steder er det dessverre så skralt med jord at det må fylles på før noe annet kan gjøres. Disse områdene er ikke prioritert i år siden vi muligens skal gjøre om litt der.

Tomten her er stort sett skrå, så det må en del planlegging til. Den delen som skal være ren hage skal bygges i platåer.

Jeg skal nå så litt frø etterhvert. Jordbær og tomat og sikkert agurk og chili selv om i aldri får det til. Og ønske meg drivhus men det blir nok ikke i år heller.
Liten grønnsakshage med gulrot og salat og gressløk og sånn har jeg lyst til, vi får se.

Plantet et plommetre for et par år siden, spent på om det kommer plommer på snart. Lyst på moreller også. Har masse rips, håper å få gitt bort et par av dem og heller få litt bedre plass (de står for tett) og evt få til noe stikkelsbær

Her har vi masse planer da vi overtok huset på høsten og plena og uteplassen ser litt såsomså ut :wtf:

Skal først og fremst rive et uthus og bygge garasje lengre unna huset sånn at vi får mer plen på framsiden. Skal også sette opp gjerde rundt eiendommen og fjerne noen sånne hekker som ikke er så pene. Men skal ta vare på de peneste og sette de opp på den ene siden av garasjen.

Har også en bekk bak huset som jeg gleder meg til å gjøre noe pent med. Vet ikke helt hva enda, men jeg elsker bekker og rennende vann så skal få den skikkelig fin :D

Skal flytte noen blomsterbed som er helt inntil huset mot gjerdet sånn at det ser bedre ut. Og heller lage en større platting inntil huset.

Skal også få på plass en kompostbinge.

Også har jeg fortsatt over ett mål med eiendom som jeg må finne på noe lurt med. Men aner virkelig ikke hva enda. Gode tips tas gjerne imot :p

Back
Topp