Hva skal dere i dag??

lenemor

Forumet er livet
jeg har store planer om å rive meg vekk fra forumet her en stund nå. Skal i butikken og handle inn, så skal jeg bake kransekake (vel, mangler former, men lager stenger med sjokolade på endene - som konfekt i stedet) og lage karrisild. Så skal jeg vaske gulv og bad... kjenner julestemningen kommer sigende nå!

men først må jeg klare å logge meg av her [&:]

Da er vi to som skal bake![:)] Hadde bakedag på lørdag med hele familien,så da ble det endel kaker på hver. Men fikk klar beskjed av broder om å lage flere av "måkeklattene" mine,for de gikk det mye av![:D]
Så da er det planen idag iallfall..
Ellers skal jeg pakke inn de siste julegavene,og senere til svigers en tur på besøk.

Merker også at julestemningen kommer mer og mer nå! Kribler nesten i magen!![:D]
Spesielt med tanke på kirkegården vi skal på i morra (de vi ikke rekker på julaften),og ut å levere julegavene rundt forbi,og all den gode maten fra nå av![:)]

Åh,spenningen er det morsomste,spør du meg!![:D]

Jeg skal ut å kjøpe en juleblomst til jobben. Så tar jeg lunsjen på jobben i dag. Og etterpå er det til behandling hos fysio. Så blir det vel å pynte treet i kveld. Håper at jeg orker det i allefall. [;)]

spesiell oppskrift du bruker til dine kranskekaker med sjokolade? mannen min sa igår som eit hjertesukk.."å det er så godt..kan du ikkje lage det..." va tenkt å lage sarah bernhard fredag da...så spørs om eg ksla gjer begge deler!

Ble ferdig med julegavene i går, så dagen i dag skal kun brukes til kjekke ting når jeg kommer hjem fra jobb[:)] Kanskje besøke mor og far ein tur, må høre med mannen først, han ligger syk hjemme så det kan være at jeg må bli hjemme og pleie han litt[:)] Dere vet, syke menn..........[;)]

Ja jeg skulle ha vært en tur på senteret og handla julekjole til eldstejenta og meg selv, men det er så glatt at svigers ringte å sa vi måtte holde oss hjemme idag.....arg
Så jeg får sitte her og kokkelure... Bak litt for meg og folkens! Kommer meg ikke ut!!!!

hehe ja kjenner til det problemet ja. typen min begynte i går åååååå jeg har så vondt i hodet, gå å legg deg da og ta deg to tabletter sa jeg men gjorde han det, å nei da han blei sittende å spille playstation så vondt hadde han..... typisk!!!!!! men men nok om det i dag skal vi handle inn og vi skel levere presanger te besteforeldrene hannes. ellers har jeg lyst å pynte treet. det fine edelgran treet[:D][:D] gleder meg.....

Idag skal vi handle inn julematen å se over juletrepynten.. Kanskje få kjørt ut litt gaver også.. [:)]

Idag kommer pappa på besøk! Han skal være ei natt for så å kjøre videre til den ene broren min.
Må vel svinge meg en runde med støvsugeren før han er her.
Og så har jeg ca tusen maskiner med klær som skal vaskes! [8D]

Har ikke laget det før, men skal bruke denne oppskriften her;

INGREDIENSER:
750 g mandler
750 g melis
ca 6 eggehviter
4 ss hvetemel
Pynt: Melisglasur av melis og en eggehvite.

FREMGANGSMÅTE:
De fleste kransekakeoppskrifter baserer seg på 500 g mandler. Dette gir etter min mening altfor lite deig. Hvem klarer å lage kransekake uten at en eneste ring knekker eller blir brent eller nekter å slippe formen? Ikke meg ihvertfall. Og dersom du skulle være så heldig -nei dyktig, kan du bare ta resten av deigen og lage ekstra ringer. Jeg bruker å lage flere av de 2-3 største ringene, da blir kaken høy og fin. Slik gjør du Skåld mandlene dersom du ønsker lys kake. De må i tilfelle tørkes godt, gjerne flere dager. Mal dem. Bland mandler, melis og hvetemel og bland i en og en eggehvite til deigen er fin å arbeide med. Trill ut til fingertykke lengder og legg dem i GODT smurte og strødde former. Eller bruk formfett. Stekes ved 180 grader til de er lysebrune, ca 10 minutter. Min erfaring er at de er lettest å få ut av ringene når de er blitt lunkne, men dette er sikkert avhengig av hvilken type ringer du har. Kaken oppbevares best i en tett boks, f.eks en plast-salatbolle med lokk. Hvis du legger i en brødskive holder den seg passelig seig. Hvis den skal stå mer enn et par-tre dager bør den fryses. Pynt med melisglasur. Kilde: Fanafruen

Har ikke former, så jeg lager bare stenger i stedet. Så har jeg tenkt å smelte kokesjokolade i litt kaffe, og så dupper jeg bare de stekte stengene nedi røra og lar stivne....

Jeg kan melde fra senere hvordan det har gått, og om de ble gode...

Hva i all verden er MÅKEKLATTER?? [8|]

ska sette her inne på forume i dag.
e færdi me alt huse e vaska gavan pakka så har ikkje meir å jør
å så reise æ bort i jula så gidd ikkje å bake å sånt

Jobb jobb og jobb på meg... Skal hjem og gjøre rent resten av huset etter jobben, sånn at jeg slipper mer rengjøring nå.

Vil bli ferdig med det i dag....

OK, nå har jeg laget kransekake-stenger, og de var himmelsk gode (ikke rom for beskjedenhet her nei!! [;)]). Lagde en litt mindre oppskrift, 2/3 av hva som står lenger opp, i tilfelle de ikke ble gode, men neste gang blir det en i full størrelse. Nå er det eggeplomme-kaker som står for tur..

Hva i all verden er MÅKEKLATTER??[8|]

Hehe![:D] Julekaker iallfall! Skal vi se.. Ligner litt på cookies! Bare de er myke.. Med sjokoladebiter og hakket mandler. Flate og myke! Kjempegode!![:D]
Mmm...[;)]

Høres spennende og veldig godt ut. Kan vi ikke få oppskrift da Trine85?

I dag har jeg også bakt.. elsker å bake og høre på julemusikk..hehe.. er så koselig..

ser du er fra Volda Lenemor.. fin plass det... bodde der 2002/2003.. oppe i det gamle bygget til Høyskolen, med svømmehallen.. Koselig år[:D]

Høres spennende og veldig godt ut. Kan vi ikke få oppskrift da Trine85?

Klart dere kan![:D]

MÅKEKLATTER:

-180 gr margarin (rett fra pakka! Ikke stekt el.l))
-180 gr sukker
-1 egg
(blandes mykt sammen)
-1/2 ts hornsalt
-175 gr hvetemel
-100 gr knuste mandler
-1 plate mørk kokesjokolade (knuses)

Blandes til hard deig. Legg små topper (to teskjeer). Stekes på 200 grader midt i ovnen!
Så fort de begynner å bli brune i kantene,er de ferdige (helst litt før)! (Toppen 8-10 min)

Veldig enkelt!![:)]

Ja, ikke sant det er koselig her!?!? Er egentlig oslo-jente jeg, men mannen min er herfra, så vi har bosatt oss her. Trives kjempegodt!! Og så er det deilig med eget hus og stor hage![:D]

Det hørtes bra ut Lenemor[:D]
Er en herlig liten plass. Volda ja...
DU får hilse[;)]

Back
Topp