Hva skal den lille ligge på i seng og vogn?

Novemberprins

Andre møte med forumet
Hei, snart er tiden inne for lille første her i huset. Ble litt usikker på hvor mye jeg skal ha under ham i sengen og vognen. Til vognen har jeg kjøpt en easygrow vinterpose. Jeg har også flere lammeskinn, bør det ligge et sånt under posen i tillegg? Det samme gjelder sengen. Jeg har kjøpt en sånn bedsidecrib. Har en tynn madrass og hva så? Laken og lammeskinn? Eller laken oppå lammeskinn? Alt er nytt for meg, så tenkte bare å høre om noen av dere hadde noen gode tips. :-)

Jeg var innom babyshop for noen uker siden og så på easygrow posene. Fikk da tips av ei som jobber der og som har barn selv at man burde ha korthåret lammeskinn inni vinterposen. Ikke under;)

lammeskinn brukes i vogna for å isolere og varme.

Å ha det i senga kan være greit, men husk at blir det kan fort bli for varmt. Trenger ikke laken oppå, men langhåret er ikke å anbefale.
Var ikke lenge jeg hadde det i senga, men jeg leste ett sted at babyer sovner gjerne lettere på det etter eks nattamming pga da føles ikke senga kald ut.

Legen på sykehuset når jeg fødte sa at ett barn som fryser vil grine, et barn som er for varmt vil svime av/sovne inn. Babyer svetter ikke som oss voksene, derfor kjenner vi i nakken på de for å kjenne på temperaturen demmes.

lammeskinn brukes i vogna for å isolere og varme.

Å ha det i senga kan være greit, men husk at blir det kan fort bli for varmt. Trenger ikke laken oppå, men langhåret er ikke å anbefale.
Var ikke lenge jeg hadde det i senga, men jeg leste ett sted at babyer sovner gjerne lettere på det etter eks nattamming pga da føles ikke senga kald ut.

Legen på sykehuset når jeg fødte sa at ett barn som fryser vil grine, et barn som er for varmt vil svime av/sovne inn. Babyer svetter ikke som oss voksene, derfor kjenner vi i nakken på de for å kjenne på temperaturen demmes.

Jeg trodde skinnet regulerte varmen? Er jo mange som bruker det når det er både varmt og kaldt? Ull skal jo regulere og de sier det er bra uansett?
Har sett mange som bruker det på varmeste sommerdagen?

Jeg trodde skinnet regulerte varmen? Er jo mange som bruker det når det er både varmt og kaldt? Ull skal jo regulere og de sier det er bra uansett?
Har sett mange som bruker det på varmeste sommerdagen?

Jo i utgaspunktet skal det det, men jeg har hørt om flere barn som har blitt helt gjennomvåte av svette, da de har blitt for varme av å ligge på skinn.

Jeg har aldri brukt det på sommeren, jeg trur ikke mitt barn hadde taklet det og hadde blitt for varm.

Men det er sikkert forskjell på barn også.

I sengen: Minst mulig. Madrass holder lenge. :)
I vognen kan du prøve deg frem, men de fleste av de gode posene varmer veldig godt, så det er absolutt ikke sikkert du trenger lammeskinn. Det skal i så fall under vognposen.

Husk å kjenne på babyen ofte, og regulere heller med klær før du putter mer over/rundt babyen. :)

Last edited:
I sengen bare madrass og laken.
I vogna, lammeskin om høsten/vinteren. Med eller uten vognpose, avhengig av været. Ellers bare vognpose.

Back
Topp