Hva skal barnet kalle grandtante?

gilmoreBK

Flørter med forumet
De som i praksis er mine besteforeldre er min tante og onkel i åtti-årene (min forelder var veldig attpåklatt). De har ikke barn selv, men er våre nærmeste og har alltid vært det. Jeg og mine søsken arver dem, og feirer alle høytider sammen med dem.

Nå som vi skal ha barn blir de på en måte «oldeforeldre». Jeg ønsker at de skal få en besteforelder-liknende tittel, ikke bare «tante og onkel», og de hintet i dag litt om at de kanskje også hadde tenkt på det og foreslo et tullenavn vi lo av sammen.

Bestefar og bestemor blir jo feil, men har dere forslag til andre navn?
 
Her har vi en grandonkel, vi bare kaller onkel. Ellers kan man jo bruke besta, besten, mimmi, olle, dadda, beste. Eller beste+navn feks beste anna og beste ole.
 
De har ikke navn som kan omgjøres litt? Type, Fiffi, Mimmi etc.
Eller.. Grandtante/onkel: Granne og Grannis :p

Her bruker vi ikke grandtante etc, og jeg beskriver mine egne tanter som "Tante R***, tante L***" til mine barn, da.
 
Vi har snudd på det. Jeg er Tante «navnet mitt», mens grandtante er «navn Tante».

Så istedenfor F.eks. Tante Siri blir det Siri Tante. Det var eldste tantebarnet mitt som begynte med det når hun var 2-3 år gammel, og så ble det bare sånn. Vi er også en veldig tett familie :Heartred
 
Vi kaller grandtante på fars side for tante-tanten :) men føler kanskje det ikke illustrerer ditt forhold til dem? Med mindre de har en annen bestemor og bestefar, så kan du vel bruke det? Er jo ikke helt det samme som mormor eller farmor :)
 
Back
Topp