Hva sjekket de på Ordinær ul?

Cilen

Flørter med forumet
Jeg hører så mye forskjellig, noen har vært inne i 5 minutter og knapt fått sett noe, mens andre har vært inne i 45 minutter og gynekologen har sjekka ALT mellom himmel og jord..

Jeg har ordinær UL i mårra og kjenner jeg gleder og GRUER meg.. Hva kan jeg forvente blir gjort? Og hva kan jeg spørre om i tilfelle ho gjør seg fort ferdig??

Kanskje et dumt spm å stille men jeg hører gjerne deres opplevelser fra ordinær ul:)

Hei:) lure på akkurat det samma så deg... Me ska inn på torsdag:) blir spennende!;) vett dei ser kor morkaken ligge i forhold til om det blir keisersnitt eller vanlig fødsel, men vett ikkje ke meir dei ser på...

De ser på hjertet til barnet, om de ser noen misdannelser hos barnet, hvor stort barnet er, når termindato blir, hvor morkaken ligger og mange andre ting. 

Idag sjekket hun; 

Ryggraden
Hjernen (at alle 4 delene er der)
Hjertet (at alle klaffene er der og fungere skikkelig)
Sjekket magesekken (som var full) 
Nyrene
Urinblæren
Målte hodet, mageomkrets og lårbein
Sjekket at det gikk rett antall pulsårer fra hjertet og ut
Sjekket navlestrengen..
Sjekket ansiktet, hele lepper, plassering av øyner og nesetippen..
Sjekket kjønn (etter ønske) 

Det er det jeg husker!! hehe

ja lista til Live2Learn er ganske lik det de skjekket hos meg :)

tror de skal igjennom disse tingene altså, vi er der jo for å se at alt utvikler og vokser som det skal :)

lykke til :)

De sjekker barnets organger for å se om de er der de skal være og at alt ser bra ut. Hjerte og hjerne tar de seg best tid med. Ryggmargen sjekkes også. Ellers så tar de må av armer, midjemål, hode osv for å regne ut termin og for å se at barnet vokser som det skal.

Morkakens plassering sjekkes og mengden fortervann. Også at livmorhalsen er lukket og fin.

Ellers så går de igjennom mors helsopplysninger og man kan komme med spm man lurer på.

Om man ønsker får man vitte kjønn-men dette må man spørre om selv, det er i hvertfall mine erfaringer :-)

Ellers så får man bilder av den lille om man vil, på haukeland tar de 100 kr for dette.

Min opplelvelse er at de tar seg best av mor på ultralyd og far blir litt "glemt". Så det er viktig for oss foreldre å innvolvere pappaen på Ul, for det er jo en av de få tingene vi kan dele med dem. resten skjer jo i vår kropp og det er ikke så forståelig for dem alt som skjer ;-)

Lykke til med UL!! Håper det blir en fantastisk opplevelse!

Back
Topp