Hva sier man til svigers?

LSførstegangs

Glad i forumet
Bare lurer litt på hvordan dere andre tenker.. :-)
Svigerfamilien bor på østlandet. (vi Vestlandet) Jeg skal føde i slutten av november. Vi foreslo til dem at de kunne komme i romjula på besøk til oss for å se babyen. Nei -de ville heller komme når den er helt nyfødt, klarte ikke vente sa de.
Når de kommer langveisfra pleier de å være hos oss i 3 dager. 3 dager sitter de i sofaen vår og vi må varte opp.
Jeg ser for meg å ta imot gjester i flere dager, like etter fødsel blir et umulig prosjekt jeg vil flykte fra.
Hva skal jeg si for å ikke såre noen? :-/ hva er normalt?

Hadde fått mannen til å si fra. Er jo hans foreldre :) de må jo forstå at det ikke passer med besøk i flere dager rett etter fødselen. Eventuelt at de bor på hotell eller noe og besøker dere litt om dagen.

Hadde fått mannen til å si at det blir for mye å ha folk boende med seg når dere har en nyfødt. At de gjerne må komme på besøk, men da passer det bedre at de bor på hotell.

Hadde fått mannen til å si fra. Er jo hans foreldre :) de må jo forstå at det ikke passer med besøk i flere dager rett etter fødselen. Eventuelt at de bor på hotell eller noe og besøker dere litt om dagen.
Ja de må bo på hotell, men de liker å sitte i sofaen vår og skravle hele dagen framfor å være på hotellet noe særlig. En familie som aldri får nok av sin sønn;-) :-/

Ja de må bo på hotell, men de liker å sitte i sofaen vår og skravle hele dagen framfor å være på hotellet noe særlig. En familie som aldri får nok av sin sønn;-) :-/
Å sånn ja. Ja nei da må jo han bare sette foten ned å si at dere trenger hvile også :) jeg hadde ihvertfall ikke orket. Her kommer svigers fra Skottland på besøk i august og skal være i 10 dager, men er heldigvis 3 søsken som "deler" på de:p

Å sånn ja. Ja nei da må jo han bare sette foten ned å si at dere trenger hvile også :) jeg hadde ihvertfall ikke orket. Her kommer svigers fra Skottland på besøk i august og skal være i 10 dager, men er heldigvis 3 søsken som "deler" på de:p
Hadde du ikke orket at de kom så tidlig?
Trur jeg må få de til å vente noen uker. Seriøst, vi har sikkert mer enn nok med oss selv og basisbehov pluss babyen? :-(

Oj det hadde aldri mine svigers gjort.. De hadde verta meg opp.
Nei rett etter en fødslar så er ikke akkurat det noe man klarer :/
Så jeg ville prøvd å sagt på en fin måte at de første ukene ville jeg bruke til å bli kjent med det nye familie medlemet å at jeg ikke orket noe mye besøk :)

Hadde du ikke orket at de kom så tidlig?
Trur jeg må få de til å vente noen uker. Seriøst, vi har sikkert mer enn nok med oss selv og basisbehov pluss babyen? :-(
Nei det hadde jeg nok ikke vist de forventer å bli vartet opp og underholdt. Spesiellt ikke om dette er deres første barn? Er så mye nytt å sette seg inn i. Baby som kanskje ikke sover, amming som skal på plass osv.

Forstår godt de synes det er lenge å vente og at de ønsker å se barnebarnet sitt så fort de har muligheten til det. Men jeg tror jeg ville satt noen klare rettningslinjer for besøket.
1. De må bo på hotell.
2. Måltid må de ta på hotell/ute. Evt at de lager middag til dere en dag. God å middag servert.
3. Du er gjerne sliten og trøtt etter en fødsel, så det holder med 2-3t og ikke en hel dag. Skal de være flere dager, kortere tid enn 2/3t.. :) I tillegg er det vitkig at dere får tid som familie (du, baby og mannen).

Hva om det hadde vært dine foreldre? Hadde de fått komme, eller måtte de også ha ventet?

Jeg pleide å tenke som så da vår var nyfødt at hans foreldre er like viktige for han som mine er for meg. For meg er det utenkelig at min mor ikke skulle komme å se babyen da hun var nyfødt.

Når det er sagt så må man være klar på hva man orker og ikke orker. At dere gjerne tar imot hjelp i huset i starten. Kanskje de vil passe baby litt så du kan hvile etc. Og f.eks si at du er veldig sliten så fint om de heller stikker innom en times tid flere ganger om dagen de to-tre dagene de er der. Det er noen få dager for dere, men mest sannsynlig uvurderlig tid for dem som også venter veldig på babyen du bærer på.

Masse lykke til!

Skjønner deg godt, samtidig som jeg forstår at de gjerne vil hilse på barnebarnet snarest mulig, og ikke vente en og en halv måned....
Svigers her presterte å bli sittende i stua vår i 5(!!!) timer noen dager etter at vi kom hjem med førstefødte :/ Jeg syns det var helt jævlig og vi hintet vilt, men de ble bare sittende.... Håper dine svigers har litt mer antenner :p

Jeg var helt på felgen etter fødselen. De som kom på besøk fikk bare bli noen få timer, og de fikk klare seg selv. Jeg hadde nektet et tredagers besøk, det er helt sikkert.

Forstår godt de synes det er lenge å vente og at de ønsker å se barnebarnet sitt så fort de har muligheten til det. Men jeg tror jeg ville satt noen klare rettningslinjer for besøket.
1. De må bo på hotell.
2. Måltid må de ta på hotell/ute. Evt at de lager middag til dere en dag. God å middag servert.
3. Du er gjerne sliten og trøtt etter en fødsel, så det holder med 2-3t og ikke en hel dag. Skal de være flere dager, kortere tid enn 2/3t.. :) I tillegg er det vitkig at dere får tid som familie (du, baby og mannen).

Hva om det hadde vært dine foreldre? Hadde de fått komme, eller måtte de også ha ventet?

Helt enig i dette.. :)
Da jeg fikk junior i fjor, hadde vi mye besøk hele tiden. Alle ville hilse på. Sambo svarte alltid ja uten å snakke med meg først. Trodde min siste time var kommet, for jeg var så utslitt at jeg så verken land eller vann! Ikke ta på deg for mye. Men du må prøve å unngå at hans foreldre blir behandlet annerledes enn dine foreldre. Så langt det lar seg gjøre i allefall.. :)

Jeg pleide å tenke som så da vår var nyfødt at hans foreldre er like viktige for han som mine er for meg. For meg er det utenkelig at min mor ikke skulle komme å se babyen da hun var nyfødt.

Når det er sagt så må man være klar på hva man orker og ikke orker. At dere gjerne tar imot hjelp i huset i starten. Kanskje de vil passe baby litt så du kan hvile etc. Og f.eks si at du er veldig sliten så fint om de heller stikker innom en times tid flere ganger om dagen de to-tre dagene de er der. Det er noen få dager for dere, men mest sannsynlig uvurderlig tid for dem som også venter veldig på babyen du bærer på.

Masse lykke til!

Helt enig! Noen ganger glemmer vi kvinner at foreldrene hans er like viktig for han som mine er for meg.
Her er svigers velkommen uansett, men ingen oppvartning fra meg. Jeg er sliten. Det forventes vel heller ikke håper jeg :)

Helt enig! Noen ganger glemmer vi kvinner at foreldrene hans er like viktig for han som mine er for meg.
Her er svigers velkommen uansett, men ingen oppvartning fra meg. Jeg er sliten. Det forventes vel heller ikke håper jeg :)
Her har svigers faktisk det nærmeste forholdet til barnet vårt, noe jeg er utrolig glad for. Jeg har jo et nært forhold til min mor, men var bekymret for at svigers ikke skulle føle at de fikk knyttet et så nært bånd til barnet vårt som de ønsket. Det har heldigvis ordnet seg fint, og de tar initiativet selv til å passe/hente i bhg og ta ungen med på hytta og slikt. :D

I starten var de ofte innom omtrent hver dag, kosa med babyen, vaska klær og rydda kjøkken. Slikt besøk skal man ikke kimse av. :)

Her har svigers faktisk det nærmeste forholdet til barnet vårt, noe jeg er utrolig glad for. Jeg har jo et nært forhold til min mor, men var bekymret for at svigers ikke skulle føle at de fikk knyttet et så nært bånd til barnet vårt som de ønsket. Det har heldigvis ordnet seg fint, og de tar initiativet selv til å passe/hente i bhg og ta ungen med på hytta og slikt. :D

I starten var de ofte innom omtrent hver dag, kosa med babyen, vaska klær og rydda kjøkken. Slikt besøk skal man ikke kimse av. :)
Svigermor her kommer også innom og hjelper oss hjemme.. :) Mammaen min er mer den som har barna på overnatting.. Fin fordeling, og barna har like tette bånd til begge :)

Sånn er det her også, svigers er populære, mine er liksom der:p
Og jeg har gutter og gruer meg til den dagen mine gutter får seg en familie.
Jeg hadde blitt ordentlig lei meg om babyen kom i september og jeg ikke fikk se babyen før til jul.
Tror jeg hadde gråte en del tårer da :(
Men oppvartning ville jeg ikke regnet med, er vel heller slik at jeg ville oppvartet mor og far! :)
Jeg håper den gang når det er min tur til at også jeg blir inkludert på lik linje som mors foreldre og er ønsket velkommen. De blir jo besteforeldre stort det også :D

Så deilig med hjelp! Jeg hadde virkelig trengt det denne gangen, da var jeg sliten også far. Så klesvasken vokste og huset stod på hode :o

Skjønner godt at dem vil se babyen når den kommer!:)

Men når det er sagt, så hadde jeg bare gjort som det passet meg og baby, så får dem heller varte deg opp med mat, rydde opp etter behov osv.

Back
Topp