Synes faktisk du skal nevne bidraget PÅ meklingen.
Ikke som et sånt hovedpunkt, men som et naturlig punkt i samtalen.
Sånn "...også tenkte jeg at jeg skulle be NAV om å beregne barnebidraget, slik at vi kan få det på plass", eller "tenk over at det vil bli mye dyrere for deg med 50/50-deling, da må du jo ut med 1150 bare i barnehageutgifter, PLUSS klær og utstyr til mange tusen kroner hver årstid" eller liknende.
Poenget er at du ikke blir "rik" av NAV-stønadene - de dekker grunnleggende livsopphold, men det er da ikke riktig at barnet skal leve på minimumsgrensen når far har mulighet til å bidra med mer?
Barnebidraget skal være med på å dekke klær, mat, barnetilsyn, bolig (siden mor og barn trenger mer plass enn bare mor), transport, fritid m.m.
Det er ikke det at mor skal "leve fett", men at forskjellen fra foreldrenes felles husholdning/fars husholdning til mors husholdning skal utjevnes - det er jo ikke meningen at far skal sitte og legge masse penger på bok mens barnet hans må klare seg med mors dårlige økonomi.
Og nok en gang: Han vil ikke få 50/50 så lenge du sier nei.
De dømmer ikke 50/50 før tidligst ved 7 års alder, siden de vet for lite om skadevirkningene på små barn - og selv da kun i spesielle tilfeller, hvor foreldrene samarbeider godt, bor nær hverandre osv.
Med andre ord: Ikke la frykten stanse deg fra å gjøre det rette.
JEG får 500 i bidrag i måneden - og jeg tjener nesten 400K, og rundt 60K mer enn PtG i året!