Hva sier man liksom?

SuperBerta

Glad i forumet
Naboene sier navnet til Bertine feil.. de legger trykket nedover på i-en på en måte.. den første sammenligningen jeg kom på er "polArbrød"..[8|] Nedover på a og opp igjen liksom..

Vi kunne jo bare sagt ifra, men vi gjorde det ikke med en gang, og nå har de jo sagt feil så lenge uten at vi har sagt noe.. skikkelig teit altså!

Og det er jo en av bestevenninnene til Bertine, som da sier feil hele dagen i bhg, så Bertine sier noen ganger feil selv...[&:]

Vi sier jo navnet hennes unaturlig mange ganger når vi er sammen med de, men det hjelper ikke..

Ettersom hun begynner å si feil selv, så ville jeg kanskje prøvd å si ifra en gang til [:)]

Tror ikke jeg helt skjønte hvordan dere uttaler navnet. trykk på første eller andre stavelse? Jeg sier Bertine. Altså jeg legger automatisk trykket på 2. stavelse når jeg leser navnet. Så nå ble jeg nysgjerrig (kan jo alltid skylde på at jeg er dansk)
Vi har jo også litt utfordringer med våre barns navner, da vi uttaler voklaene anderledes en nordmenn gjør. Derfor har vi vært veldig bevisst på å velge navn som høres så likt ut som mulig på de to språk og har full forståelse for at det blir litt forskjeller.

Men går det ikke an å si fra på en pen måte? Skjønner det er litt vanskelig....

Jeg sier polArbrød med trykk ned på A'en jeg, hvordan sier du det? Bertine uttaler jeg bærtiine, med trykk opp på i'en og ned igjen

ORIGINAL: lenemor

Jeg sier polArbrød med trykk ned på A'en jeg, hvordan sier du det? Bertine uttaler jeg bærtiine, med trykk opp på i'en og ned igjen

Ja, helt riktig! Det er naboen som sier Bertine som "polArbrød", ned på a`en og opp igjen.. motsatt liksom..

Vanskelig å forklare altså..[;)]

Det er bare så teit at vi ikke har sagt noe, jeg håpet liksom at de skulle legge merke til det selv..[8|]

Åja, sånn ja.... enten må dere bare si det at; vet du, har ikke lagt merke til det før men dere har lagt trykket på Bertine feil... ellers må dere bare forberede dere på å overse (overhøre er helt feil å bruke, det er jo å høre noe man ikke skal) det i all fremtid... eller alternativ tre som jeg kom på nå; ta det med ungen dems en gang dere har henne der alene - så vil hun korrigere foreldrene sine når de sier feil [;)]

ORIGINAL: lenemor

Åja, sånn ja.... enten må dere bare si det at; vet du, har ikke lagt merke til det før men dere har lagt trykket på Bertine feil... ellers må dere bare forberede dere på å overse (overhøre er helt feil å bruke, det er jo å høre noe man ikke skal) det i all fremtid... eller alternativ tre som jeg kom på nå; ta det med ungen dems en gang dere har henne der alene - så vil hun korrigere foreldrene sine når de sier feil [;)]

Ja, har gjort et par forsøk når vi har møttes i bhg og sånn, men det har ikke funka enda..[;)] Har også snakket med Bertine om det, at når noen sier navnet hennes feil/feil navn(mange tror hun sier Martine..), så er det helt greit å fortelle de hvordan de skal si navnet..

Men æsj, jeg må nok bare snakke med de om det en dag, kanskje si at jeg ikke har tenkt over det før jeg hørte snuppa si det selv..[8|]

hmmmm nå fikk jeg behov for en knapp for lydfil her.. hehe

MEN slik opplever vi det også med Solveig sitt navn! Mange sier SoLLvei alså dobler L`en og ikke SOLvei som vi uttaler det.. (vi sier ikke den stumme g-en) Jeg ville gitt beskjed til foreldrene.. Spillt litt dum... "vet ikke om du har lagt merke til måten vi uttaler navnet på.." hihi

Back
Topp