hva sier HS deres om ...

*Kula*

Elsker forumet
å slutte med nattmating til de små ?

Hs her mente det at vi ikke kunne venne han av med det før han var fyllt 1 år.
å her om dagen sov han i 14 timer uten mat, å det mente hun var ALT for mye.

Fredrik sov alltid lenge uten mat, å spiste sjeldent om natta.
da sa hun atjeg måtte vekke han, men synes det bare er tull jeg da.

så når har dere fått beskjed om at det er greit med avvening ?

Jeg skal starte litt i jobb igjen når gullet er 6 mnd.. skal da jobbe natt, og det mente HS var perfekt, for da kunne nattavvenningen bli enklere for far. Hun sier at de trenger ikke mat lengre da.. disse helsesøstrene altså!!!

ORIGINAL: teena

Jeg skal starte litt i jobb igjen når gullet er 6 mnd.. skal da jobbe natt, og det mente HS var perfekt, for da kunne nattavvenningen bli enklere for far. Hun sier at de trenger ikke mat lengre da.. disse helsesøstrene altså!!!

ja jeg har hørt flere som sier akkurat det samme som deg, at 6 mnd er ei fin tid.
men hs her er litt "strengere" på enkelte ting.

Her går det fort 12-13 timer uten mat på natta. Slik har det vært i nesten 3 mnd nå.. HS sier ingenting på det,men snuppa her legger godt på seg hun da..[:)]

Her har vi fått beskjed om at så lenge han legger fint på seg (etter sin egen kurve så klart) og ikke er syk så styrer de det der fint selv. Nattammingen har jeg sluttet med for en god stund siden, og det er ingen på HS som har sakt noe på det.
Tror ikke du skal bekymre deg hvis han virker fornøyd og tilfreds, så du kan jo heller se det ann om du skal høre på HS eller ikke. [:)] Hadde han ikke lagt på seg, så hadde det jo vært noe annet[;)]

ORIGINAL: Nataleen

Her går det fort 12-13 timer uten mat på natta. Slik har det vært i nesten 3 mnd nå.. HS sier ingenting på det,men snuppa her legger godt på seg hun da..[:)]

Emil Johannes legger å veldig godt på seg.
han er faktisk like stor som det Fredrik var på denne tiden, bare at Fredrik faktisk var 4 mnd eldre.
Så er liksom ikke redd for at han er for liten :P

Helsesøstera di må ta seg en pære. Lillebror her sover fra 20 om kvelden til 8-9 neste dag og han har for øvrig ikke spist om natta på et par mndr snart. Han er godt i hold så han får maten han trenger. Storebror sov hele natta fra han var rundt halvannen mnd gammel. Han la også fint på seg og fulgte sin egen kurve helt fint. Man vekker dem jo ikke på natta for å stappe i dem mat med mindre de har behov for det. [8|]

ORIGINAL: giggsy

Helsesøstera di må ta seg en pære. Lillebror her sover fra 20 om kvelden til 8-9 neste dag og han har for øvrig ikke spist om natta på et par mndr snart. Han er godt i hold så han får maten han trenger. Storebror sov hele natta fra han var rundt halvannen mnd gammel. Han la også fint på seg og fulgte sin egen kurve helt fint. Man vekker dem jo ikke på natta for å stappe i dem mat med mindre de har behov for det. [8|]

Min Hs har ikke sagt noe om nattamming. Hun vet nå jeg ammer på natta, og Oscar vokser bra. Men, jeg syns Oscar skal få "avvenne seg selv". Jeg skal ikke tilbake på jobb før i august, så vi har masse tid =)

ORIGINAL: Sparkebukse

Her har vi fått beskjed om at så lenge han legger fint på seg (etter sin egen kurve så klart) og ikke er syk så styrer de det der fint selv. Nattammingen har jeg sluttet med for en god stund siden, og det er ingen på HS som har sakt noe på det.
Tror ikke du skal bekymre deg hvis han virker fornøyd og tilfreds, så du kan jo heller se det ann om du skal høre på HS eller ikke. [:)] Hadde han ikke lagt på seg, så hadde det jo vært noe annet[;)]

Sign

Så lenge de legger godt på seg har jeg fått høre at en kan avvenne dem nattamminga når de er rundt 6 mnd. Snuppa her har alltod bare hatt et måltid i 5-tida. Her holder vi på å avvenne det måltidet nå. Har virka mindre intressert i å spise og foorige uke var jeg litt trøtt når hun våkna og ga henne bare smokken fordi jeg trodde ikke klokka var 5 enda, og da sov hun til 8 uten mat. Etter det bestemte jeg meg for å prøve å avvenne siden hun ikke har det behovet. Får vann når hun våkner og er fornøyd med det. Jeg merker i alle fall godt på dagtid når hun er sulten, så regner med hun hadde sagt fra mer på natta og hvis hun hadde behov for mat da..Tror mange rett og slett bare våkner av ren vane.

Så lenge vekta er fin trenger de ikke mat om natta etter fylte 6 måneder, sier min hs. Er de eldre enn det handler det mest om vanen og kosen når de våkner og vil ha mat. Vi sluttet rundt 6 mnd sist og tenker å gjøre det samme denne gangen. For de fleste går det ikke mange nettene før de venner seg til det, og nattesøvnen blir langt bedre for alle sammen. [:)]

Tror den helsesøstren din trenger å oppdatere seg litt jeg. Er jo bare viktg å nattamme eventuelt vekke når de er helt små. Spm de andre sier her, når han legger godt på seg er det ingen fare. Mi helsesøster mener at dette bør skje naturlig at ungen regulerer det selv. Min søssters helsesøster mener de nå er blitt så store at de helst ikke bør spise på natta[;)]
Jeg for min del har hatt en lang periode hvor hun sov hele natta for nå og nattamme igjen, tror igrunn snuppa trenger litt mere fast mat på dagen, så vi er i startfase på nitroduksjon der, men det får vente litt nå da snuppa har blitt syk. Bruk magefølelsen din du [;)]

Synes alle HS sier forskjellig...
På tremånederskontrollen så spurte jeg om dette. For Gyda sov i 13 timer i strekk om natta og hun la dårlig på seg. HS mente at jeg burde prøve med flaske etter ammingene og la jenta sove om natta. Men her vet HS at vi har hatt det litt trøblete med ammingen.

Nattammingen er jo viktig for å opprettholde melkeproduksjonen, men så lenge man er klar over det og vet at det kan bli problemer med å fullamme, så ser jeg ikke problemet.

Er mange som sliter med at ungen ikke sover hele natta, så hvorfor ødelegge en god vane?

tror ikke det finnes et fasitsvar! Man må se ann behovet til hver enkelt barn!!

Om ikke babyen SELV våkner og ønsker mat, trenger det det ikke ;) om barnet våkner ofte, kan man evt prøve å minske måltidene litt(om man ønsker det), kanskje er det kosen babyen vil ha :)
er viktig å se ann vekten på barnnet og hva det spiser, og hvor lenge man "forventer" det skal sove! ;)

Jeg skal vente iallfall en måned til med en evt avvenning,da Andrea spiser kanskje 3 skjeer grøt(om jeg er heldig) til kvelds med morsmelk. Og mm er lettfordøyelig.. men de siste nettene har hun kuttet ut 1 måltid.. mange barn begynner å regulere det selv også. jeg stresser ikke ;) å stå opp kl 04 og 07 for å gi pupp synes jeg er overkommelig, og forventet med en baby i hus!
Men hadde jeg skulle startet å jobbe snart, hadde jeg kanskje prøvd å påvirket det litt tidligere.
Dette er min mening, men HS mente jeg burde vente også :)

Sist jeg var hos HS spurte de hvor mange ganger ho spiste og da spiste ho 2 ganger mellom 19-7 og de sa det var akkurat passe.. noen har flere og og noen har mindre så det var akkurat passe...
Nå har ho begynt å spiste kun en gang i mellom og jeg tenker at de styrer det selv jeg... for er de sultne så må de jo få mat..!!! de gir seg automatisk... men hvis man har kjempe store barn, så har jeg hørt de kan avvende de for at de ikke skal bli overvektige... men de med "vanlig" størrelse (med litt pluss og litt minus) syns jeg personlig at barna skal få styre selv..!!!

Her virker det som om hun ikke helt er enig med seg selv! når hun ser på vekta sier hun at Mathilde i hvert fall IKKE trenger pupp på natta, men hun våkner både i elleve tida og (for det meste) i3-4 så i 6 tida igjen! og spiser godt da! Hun våkner sjeldnere i 3-4 tida nå som vi har introdusert et grøtmåltid til lunsj-middag.

Når jeg spør hvordan vi kan venne henne av med det da sier hun at det vet hun ikke, vi må bare prøve at pappan går inn å gir smokken og slikt! Så får ingen konkrete tips, har ei veldig forsiktig helsesøster.. Men så lenge Mathilde vil ha mat på natta så får hun det. (har jeg bestemt meg for)

nå har hu bare sagt at hvis me vil ha na te å sove lenger så må hu får mer mat på dagen og sove før kl 17 ikke etter for da har hun sovet for mye... har ikke hastverk med å slutte..fint om hun sover natten igjennom altså men syns hun er flink som storsett våkner kun en gang om natten og da har hun sover i 6 - 7 timer..

eg tenke at så lenge han legge på seg så e det ikke noe i veien for at han sove så lenge..

Nå ammer ikke jeg da.. Men merker man det ikke bare på barnet når det er på tide å slutte?
at ungen slutter av seg selv, eller bare "kaver" ved puppen på natta osv??

Vet med Tuva så fekk hu en liten skvett på flaska om natta lenge, hellt til jeg merket at hu ikke drakk noe bare koste seg, jeg hade blitt gravid med Sofia og bestemte meg da for å slutte... ikke noe problem! litt kaving første natta, men thats it! så da var hu tydligvis klar for det..

Jeg bare lufter tanker her altså[:)]

Her er det litt nattmating ennå,men det styrer vi litt selv. Våkner han og vil ha mat så får han en flaske og sovner igjen,hvis ikke lar jeg han bare sove natten igjennom.Da blir det mat igjen til frokost.. HS sa til meg at det her bestemmer jeg fint selv når jeg var der sist..

Back
Topp