Hva sier du til jobben?

Bipperiin

Glad i forumet
Jeg skal i gang med mitt første ivf forsøk på Haukeland nå en av dagene, bare venter på at noe skal dukke opp;) Men jeg har lurt fælt på hva man i all verden gjør ift jobben, og eventuelt sier/ikke sier ift fraværet? Det blir jo mye fram og tilbake, ihvertfall med flere forsøk.

Etter hva jeg har skjønt er det 1-3 ul før uttak, så 3 dagers sykemeldingved uttak/innsett, så blodprøve for test. Med nesten garantert mye forsinkelser og ventetid, tar alle besøkene en del tid. Og hva står på sykemeldingen f.eks. i signaturen/stempelet? Sykemelding uten egenmelding først, viser jo at det var noe som var planlagt.

Grunnen til at jeg stresser litt med dette er at vi er bare 4 pers. på jobben, og alt blir veldig gjennomsiktig. I tillegg jobber jeg 9-17 og kan derfor aldri ta det utenom arbeidstid, gå litt tidligere. Jeg vet arbeidsgiver ikke skal ha forklaring, men de må jo bli svært bekymret og mistenksomme med så mye legefravær uten noen kommentar. Har jo allerede vært en del pga dette. Og jeg vil IKKE at de skal vite hva det dreier seg om, da det kan få negative konsekvenser er jeg redd..

Så; hva gjør dere? :angel7

Redningen min er å bytte på vakter, jobber turnus. Ser det ikke er like lett for deg... hmmm.. fysio timer, kiropraktor, annen behandling?

Jeg har løyet masse til sjefen. Later som det er noen andre plager som jeg har slitt mye med tidligere og at jeg er kalt til kontroll pga dette. (F.eks tror han at jeg ble operert for magesår nå sist uttak/innsett :o ).

Hvis du er heldig så får du time til ul tidlig på dagen, så er du ikke borte så mye når du starter så sent som 9.

Blodprøve kan man ofte ta på sykehus/furst før kl 9 så den klarer du ;)

Du blir stort sett sykemeldt fra uttak til innsett 3-5 dager. Da har jeg valgt å si jeg må ha ett lite inngrep, og at jeg sannsynligvis blir sykemeldt ut uka. Du trenger ikke forklare nærmere enn det. Hvis de spør sier du at du ikke vil snakke om det (fair enough).

Om du har time på en fredag er det ofte jeg har spurt om å få flexe ut tidlig for å reise på hytta ;) Funker det også.

Ønsker deg lykke til! Vet det er vanskelig men det går seg til :)

Ta en egenmelding først. Det står aldri årsak for sykefraværet i delen du leverer til sjefen.
De trenger ikke vite hvorfor du er borte, uavhengig av om de er bekymret eller ikke.
Hvis du allikevel vil(!) si noe, kan du bare fortelle at det er litt mye på hjemmefronten, eller si det er et familieanliggende.
Du kan jo gå tidligere hvis du skylder på tannlegebesøk f.eks, eller bare søker om fri uten lønn.

Jeg har sagt det som det var:)

Jeg har fortalt det til sjefen.. angrer men følte jeg måtte.. for at vi skal få lønn må vi bevise alt, hvor vi har vært og legetimen osv.. men ingen andre vet det. Jobber i barnehage..:)

Jeg har fortalt det til sjefen.. angrer men følte jeg måtte.. for at vi skal få lønn må vi bevise alt, hvor vi har vært og legetimen osv.. men ingen andre vet det. Jobber i barnehage..:)

Det kan da ikke være vanlig praksis at styrer skal vite sånne ting? Jobber selv i bhg, og må ikke bevise noen ting. Høres veldig rart ut!

Selv kommer jeg til å fortelle at jeg skal igjennom et lite inngrep og vil derfor være borte noen dager.

Jeg har vært ærlig med sjefen hele veien

Jeg sa det etter et halvt år. I førsten lot jeg som jeg måtte bort, på legetime, reise bort for ferie osv. Opplever en del forståelse nå når jeg har sagt det. Det er mye for å slippe for mye press og mas på jobb midt i forsøket.

Det kan da ikke være vanlig praksis at styrer skal vite sånne ting? Jobber selv i bhg, og må ikke bevise noen ting. Høres veldig rart ut!

Selv kommer jeg til å fortelle at jeg skal igjennom et lite inngrep og vil derfor være borte noen dager.
Vet! Helt idiotisk.. men vi må bevise alt om vi skal få penger.. de stoler tydeligvis ikke på noen :p

Vet! Helt idiotisk.. men vi må bevise alt om vi skal få penger.. de stoler tydeligvis ikke på noen :p
De har ikke lov til å kreve hva slags lege/behandling dere går til... :/
Tilogmed min gærne sjef trår ikke over den grensen.

Jeg skal i gang med mitt første ivf forsøk på Haukeland nå en av dagene, bare venter på at noe skal dukke opp;) Men jeg har lurt fælt på hva man i all verden gjør ift jobben, og eventuelt sier/ikke sier ift fraværet? Det blir jo mye fram og tilbake, ihvertfall med flere forsøk.

Etter hva jeg har skjønt er det 1-3 ul før uttak, så 3 dagers sykemeldingved uttak/innsett, så blodprøve for test. Med nesten garantert mye forsinkelser og ventetid, tar alle besøkene en del tid. Og hva står på sykemeldingen f.eks. i signaturen/stempelet? Sykemelding uten egenmelding først, viser jo at det var noe som var planlagt.

Grunnen til at jeg stresser litt med dette er at vi er bare 4 pers. på jobben, og alt blir veldig gjennomsiktig. I tillegg jobber jeg 9-17 og kan derfor aldri ta det utenom arbeidstid, gå litt tidligere. Jeg vet arbeidsgiver ikke skal ha forklaring, men de må jo bli svært bekymret og mistenksomme med så mye legefravær uten noen kommentar. Har jo allerede vært en del pga dette. Og jeg vil IKKE at de skal vite hva det dreier seg om, da det kan få negative konsekvenser er jeg redd..

Så; hva gjør dere? :angel7
Står der i det hele tatt årsak til sykefravær på delen arbeidsgiver skal ha? Jeg tror ikke det. Del 1 er din med diagnose , del 2 arbeidsgiver, del 3 den som betaler lønnen, nav / arbeidsgiver. Tviler på at det står på 2 og 3. Mener å huske det var slik,men er usikker.

Står der i det hele tatt årsak til sykefravær på delen arbeidsgiver skal ha? Jeg tror ikke det. Del 1 er din med diagnose , del 2 arbeidsgiver, del 3 den som betaler lønnen, nav / arbeidsgiver. Tviler på at det står på 2 og 3. Mener å huske det var slik,men er usikker.
Det står kun beskrevet sykdom på den delen man selv beholder. Er sladdet på de to andre delene :)

Jeg allierte meg med ei jeg jobbet tett sammen med, bytta på arbeidsoppgaver mellom oss, så hun har visst hele tiden, men ikke sjefen ;) Hun var også en av de første som fikk vite at vi hadde testa positivt!

Har aldri sagt noe til leder, kun delt med et par kollegaer/venninner på min forrige arbeidsplass.
Der jeg jobber nå er jeg selv leder, så nå kan jeg lettere skjule det maskert som møter o.l.
Tenker dette holdes hemmelig så lenge som mulig :)

Jeg holder det også hemmelig for sjefen, men har fortalt det til noen gode og nære kolleger som dekker for meg når det trengs :)

Sjefen på jobb nå vet ingenting, men har sagt det til avdelingslederen min. Vi er fire på avd, så litt greit at hun vet hva som foregår. Hun hjelper meg å løse ting så jeg kan avspasere uten å involvere sjefen. De to andre er litt bekymret for meg da, driver å flyr til legen i hytt og pine! Sist måtte jeg berolige hun ene at det ikke var noe alvorlig galt med meg, men at jeg ikke ønsket å si noe mer om det.
Spørs hvordan det går på mandag da, når jeg må til legen igjen midt på dagen (prøver å få timer sent eller tidlig på dagen så jeg kan bytte vakter ), denne timen ble avklart i dag så hadde ikke noen mulighet til å bytte vakter. Bare to uker siden forrige runde med legebesøk..

Usikker på hva jeg skal si neste gang nå. Uttak om en måned og det blir nok at jeg er sykmeldt til testdato. Noen forslag? Vil virkelig ikke si noe om det. Føler ikke for det.

Back
Topp