Hva sier dere når folk spør hvor langt dere er på vei?

AnLinnea

Elsker forumet
Himmelbarn
Påskekyllingene 2020
Jeg prøver å regne om til måneder, men føler det av og til blir feil. Hvis man regner på dager og uker i et svangerskap er det jo nærmere 10 måneder og ikke 9. Samtidig er jo de to første ukene av svangerskapet uten embryo. Så hvis man sier uker og tar det som utgangspunkt for månedene stemmer jo ikke det helt heller. Nå som jeg er 20 uker kan jeg heldigvis si at jeg er halvveis. Det aksepterer på en måte alle som spør.

I tillegg er det så mange som kommenterer at jeg har sååå stor mage. Etterfulgt av: «når er termin?» Og videre «oi, da er det jo lenge igjen!». Synes på en måte at det er så flaut. Føler de liksom sier at «oi, da er du tjukk!».

Jeg sier bare ukene og dropper dagene. Så spør noen nå sier jeg 20 uker, ikke 20+2. Evt sier jeg nesten 21 om jeg er 20+4-5-6:)

jeg har motsatt problem enn deg. Og ja, det er veldig irriterende at folk skal kommentere magestørrelsen. Jeg har nesten ikke mage ennå og får høre det omtrent daglig. Jeg er førstegangs, så ikke så unormalt, men ikke spesielt gøy å høre. Og kan heller ikke tenke meg det er gøy å høre at du er stor og at folk tror du er kommet lengre enn du er. Alle er forskjellig og alle mager er forskjellig. Bare prøv å nyt magen din:) den er sikkert kjempefin! Uansett hvor stor den er. Og det er jo ikke sagt at den fortsetter å vokse i samme fart :)

Alle som har vært så intrs. Her har spurt etter uker. Oppgir da nærmeste hele uke. Evt. Mellom uke 21-22 f.eks.

Vanskelig med mnd! Da blir det bare ca her.

Man blir fort alle mans eie når man er gravid.. Husker der fra sist også... Jeg husker einspurte hvor mye jeg hadde lavt på meg, da spurt jeg henne om det samme.. Så snakket vi ikke mer om det o_O

Jeg sier uker, det er ingen som regner svangerskap i måneder lenger. Om de ikke skjønner hva X uker betyr, forteller jeg dem at 40 uker er hele svangerskapet og når jeg har termin. Nå sier jeg at jeg er omtrent halvveis (er 21+0 i morgen).

Dette med kommentarer på magestørrelsen er irriterende. Jeg fikk det mye i første svangerskap, og jeg ser jo på bilder at magen min var større da. Jeg synes generelt det er veldig ubehagelig med fokus på kroppen min og gruet meg veldig til tilsvarende kommentarer denne gangen. Men nå er det omvendt, nå er den "for liten" og folk snakker om det også. Jeg tror man bare må øve seg på et standard-svar, ala "Jaja, vi alle er forskjellige!" Googler man bilder av gravide mager i uke f.eks. uke 20, ser man jo at det er veldig store forskjeller.

Sier måneder og runder av til nærmeste halve måned. Tenker at det er mer enn godt nok i forhold til de som spør.

Jeg syns det funker godt å si hvor lenge det er igjen. Jeg har termin 4.april, så nå kunne jeg sagt: om bare noen dager er det 4måneder til jeg har termin. Da tenker de som ser på et svangerskap som 9 måneder at 5 allerede er unnagjort. De som er interessert i hvilken uke stiller da det spørsmålet.

jeg har motsatt problem enn deg. Og ja, det er veldig irriterende at folk skal kommentere magestørrelsen. Jeg har nesten ikke mage ennå og får høre det omtrent daglig. Jeg er førstegangs, så ikke så unormalt, men ikke spesielt gøy å høre. Og kan heller ikke tenke meg det er gøy å høre at du er stor og at folk tror du er kommet lengre enn du er. Alle er forskjellig og alle mager er forskjellig. Bare prøv å nyt magen din:) den er sikkert kjempefin! Uansett hvor stor den er. Og det er jo ikke sagt at den fortsetter å vokse i samme fart :)
Man blir fort alle mans eie når man er gravid.. Husker der fra sist også... Jeg husker einspurte hvor mye jeg hadde lavt på meg, da spurt jeg henne om det samme.. Så snakket vi ikke mer om det o_O
Dette med kommentarer på magestørrelsen er irriterende. Jeg fikk det mye i første svangerskap, og jeg ser jo på bilder at magen min var større da. Jeg synes generelt det er veldig ubehagelig med fokus på kroppen min og gruet meg veldig til tilsvarende kommentarer denne gangen. Men nå er det omvendt, nå er den "for liten" og folk snakker om det også. Jeg tror man bare må øve seg på et standard-svar, ala "Jaja, vi alle er forskjellige!" Googler man bilder av gravide mager i uke f.eks. uke 20, ser man jo at det er veldig store forskjeller.
Ja, enig i det dere alle skriver. Man får prøve å ikke bry seg. Folk mener det jo ikke vondt. Mange sånne kommentarer kommer vel bare fordi folk vil virke interesserte, og blir en del av konverseringen om at man er gravid osv.

For min egen del går det som regel greit, men jeg er litt sår i forhold til det der med egen kropp. Har gått opp og ned i vekt de siste 10 årene. Men prøver å ikke stresse med det nå.

Sier uker til unge folk, måneder til eldre ettersom de regnet det i måneder før :)

Når folk spør om hvor langt jeg er på vei sier jeg uker, for det er det jeg husker sånn halvveis selv. Blir den regneprosessen når spørsmålet heller er «hvilken måned er du i» eller «hvor mange måneder er du på vei?». Jeg går da ikke rundt og teller måneder! Føler at alle som ikke har vært gravide selv i det siste spør om måneder.

Nå har jeg begynt å svare at «termin er 2. april, så slipper jeg å telle så mye :p

Når det gjelder mage, så skjønner jeg at oppmerksomheten kan oppleves negativt. Det er jo bare ment godt, og gravidmagen handler jo ikke om at du er tjukk eller tynn, jeg tror mer at folk tenker på det som noe som er helt ute av den gravides kontroll og at de er veldig fascinert over utviklingen som skjer med den gravide magen. Selv føler jeg nesten at det ikke er min mage, nå som jeg er gravid, så uansett hva folk sier så blir jeg ikke lei meg. Synes det er hyggelig med oppmerksomhet rundt magen og at jeg er gravid, for det er jo ganske ofte det jeg har aller mest lyst til å snakke om :p

Oppgir uker til de som har vært gravide selv i nær fortid, og måneder til folk som ikke har graviditet og unger som hovedinteresse. Og da sier jeg 9 mnd minus antall som er igjen, siden det er nærmere ti mnd, som du sier. Feks nå er jeg 20 uker (+), og vil da si 4.5 mnd. Selv om 29 uker regnet om til mnd er 5, men det er jo ikke 4 mnd igjen til termin :)

Sier måneder til eldre og uker til yngre.
Ved måneder tar jeg utgangspunkt i termindato og tenker at eg svangerskap varer 9 måneder. Jeg har termin 26.april og er derfor 4 eller 4,5 måneder på vei frem til 26.desember. Da begynner jeg å si 5 måneder :)

Oppgir uker til de som har vært gravide selv i nær fortid, og måneder til folk som ikke har graviditet og unger som hovedinteresse. Og da sier jeg 9 mnd minus antall som er igjen, siden det er nærmere ti mnd, som du sier. Feks nå er jeg 20 uker (+), og vil da si 4.5 mnd. Selv om 29 uker regnet om til mnd er 5, men det er jo ikke 4 mnd igjen til termin :)
Sier måneder til eldre og uker til yngre.
Ved måneder tar jeg utgangspunkt i termindato og tenker at eg svangerskap varer 9 måneder. Jeg har termin 26.april og er derfor 4 eller 4,5 måneder på vei frem til 26.desember. Da begynner jeg å si 5 måneder :)

Jeg tenker jo også at det blir mest riktig å si 4,5 mnd nå som jeg er 21 uker gravid, synes bare det høres så lite ut på en måte. Hehe.. nesten så jeg ønsker være lengere på vei enn jeg er.. Det har vel med den magen å gjøre. Det høres lite ut med 4,5 måned når jeg har såpass kul.

Når folk spør om hvor langt jeg er på vei sier jeg uker, for det er det jeg husker sånn halvveis selv. Blir den regneprosessen når spørsmålet heller er «hvilken måned er du i» eller «hvor mange måneder er du på vei?». Jeg går da ikke rundt og teller måneder! Føler at alle som ikke har vært gravide selv i det siste spør om måneder.

Nå har jeg begynt å svare at «termin er 2. april, så slipper jeg å telle så mye :p

Når det gjelder mage, så skjønner jeg at oppmerksomheten kan oppleves negativt. Det er jo bare ment godt, og gravidmagen handler jo ikke om at du er tjukk eller tynn, jeg tror mer at folk tenker på det som noe som er helt ute av den gravides kontroll og at de er veldig fascinert over utviklingen som skjer med den gravide magen. Selv føler jeg nesten at det ikke er min mage, nå som jeg er gravid, så uansett hva folk sier så blir jeg ikke lei meg. Synes det er hyggelig med oppmerksomhet rundt magen og at jeg er gravid, for det er jo ganske ofte det jeg har aller mest lyst til å snakke om :p

Jeg sier også ofte terminen, men føler det er fryktelig lenge til. Det er ofte i forbindelse med at jeg sier termindato at fokuset vender seg mot magen også. Men, men det er som du skriver, folk er vel bare fascinert over det hele. Så bra du synes det er positivt å snakke om magen. Det gjør det jo lettere på alle vis :Heartred

Nå sier jeg "ca halvveis" :) og termindato.
Men kommer nok til å si mnd etterhvert. Tilpasser det litt etter hvem som spør, og prøver å gjøre det enklest mulig :p
Gjør det samme når folk spør hvor gammel sønnen min er, nå er han 26 mnd men sier at han fylte 2 i oktober. Er det 1-2 mnd til han fyller feks 2,5 år vil jeg runde opp og si at han snart blir 2,5.

Litt over halvveis:p Sier uker når folk spør, men er alltid noen som vil vite det i mnd. Da deler jeg på 4, og sier et ca.tall:rolleyes: Rart hvordan folk vil vite det nøyaktig, men i mnd...

Jeg sier også ofte terminen, men føler det er fryktelig lenge til. Det er ofte i forbindelse med at jeg sier termindato at fokuset vender seg mot magen også. Men, men det er som du skriver, folk er vel bare fascinert over det hele. Så bra du synes det er positivt å snakke om magen. Det gjør det jo lettere på alle vis :Heartred

Ja, ser den - det er jo ganske lenge til, men samtidig ikke.

Det er sant, det er nok enklere når jeg ikke har noe imot oppmerksomheten magen får.

Har brukt uker, men må innrømme at det er hyggelig å si "litt over halvveis" nå som jeg er 21+2. Som regel blir termin spurt om, for jeg innser at å regne 20 uker frem ikke er det mest naturlige.

Når det gjelder magestørrelse har folk heldigvis vært respektfulle og ikke kommentert noe særlig, annet enn vordende tante som gleder seg noe helt enormt og blir så glad hver gang vi møtes og hun ser den har vokst. :love7 Håper jeg klarer å ha litt bein i nesa om jeg får kommentarer jeg ikke synes er ok og si ifra.

Back
Topp