Hva setter du pris på med personalet i barnehagen din?

Lille larven aldri mett

Blir kjent med forumet
Etter å ha jobbet i barnehage i godt over 8. år sitter jeg igjen med et inntrykk av at foreldre ofte omtaler barnehagen som et "sted" hvor det:
- Aldri er nok voksne på jobb
-barna ikke er nok ute
-barna får servert dårlig mat
-skittent og rotete
-alt for mange planleggingsdager
-ikke blir videreformidlet om barnets dag/uke
-det ble ikke tur i dag heller
- barnas sendes hjem uten at de er syke
Osv

Det er faktisk veldig sjeldent vi som jobber i barnehage får tilbakemeldinger som gjelder:
- tilstedeværende voksne
-at vi tar hensyn til enkeltbarna i barnegruppen og er ute så ofte vi kan
-spørsmål om hva vi har spist, eller at man ønsker å ta med noe deilig til fellesen
-mangler barnet mitt noe i skap/hylle
-interesse for temaarbeid eller innhold på planleggingsdager
-engasjerte foreldre som leser månedsplan/brev og som vet hva vi gjør
- forslag på turmuligheter eller tips
- Takk for at du ser mitt barn, selv om han ble tolket feil i den episoden. Han/hun er heldigvis frisk
- vi setter pris på at dere tar hensyn til enkeltbarn i barnegruppen, og håper at de som trenger det mest kanskje får litt ekstra (det er slutt på å føle med andres barn)

Det skal sies at noen foreldre er flinke til å engasjere seg og motiverer oss, men det er desverre ikke så mange.
Som et tiltak for å rette opp i inntrykket som vi som jobber i barnehage har, ønsker jeg å høre hva du setter pris på med personalet i barnehagen din?

Jeg kommer til å henge opp tilbakemeldingene deres ( anonymt) i barnehagen jeg jobber i slik at vi kan se på arbeidet vi må gjøre og som må ligge bak slike tilbakemeldinger og hvilke tiltak vi kan sette for å sikre kvaliteten i retning av hva foreldre setter pris på.

Håper dere tar dere tid til å svar :)

-alltid i godt humør
-prater mye med foreldrene
-sier ifra om barnet mangler noe
-gjør det beste ut av situasjonen når det er lite personale

Jeg er veldig glad i de voksne i ungenes barnehage, har jobbet der så vet hvordan alle er og hvordan de jobber, og jeg ser at ungene liker dem også. De trives tydelig :) Personalet gjør en super jobb!

Og må legge til at det er ikke alltid foreldre er så flinke til å ta kontakt når de henter. Visse må vi nesten løpe etter for å fortelle. Så en kan godt vise litt interesse som forelder også. :)

-alltid i godt humør
-prater mye med foreldrene
-sier ifra om barnet mangler noe
-gjør det beste ut av situasjonen når det er lite personale

Jeg er veldig glad i de voksne i ungenes barnehage, har jobbet der så vet hvordan alle er og hvordan de jobber, og jeg ser at ungene liker dem også. De trives tydelig :) Personalet gjør en super jobb!

Og må legge til at det er ikke alltid foreldre er så flinke til å ta kontakt når de henter. Visse må vi nesten løpe etter for å fortelle. Så en kan godt vise litt interesse som forelder også. :)
Takk for utfyllende svar :) Jeg tror ofte at foreldrene er mer fornøyde en vi opplever dem som ( les: som vi tolker ettersom de ofte ikke sier noe).

Det med kontakt mellom personalet og foreldrene er noe jeg har undret meg lenge over. Det kommer tydelig frem i Rammeplanen at barnehagen skal være den aktive pådriveren for et godt samarbeid med foreldrene, men enhver som vet hva samarbeid innebærer bør vite at det krever gjensidig deltakelse fra begge parter.

Jeg har ofte opplevd å føle meg som en overivrig barnehageansatt når jeg videreformidler barnets dag til foreldrene men foreldrene snakker "under" hodene våres (til barnet) eller generelt ikke virker interessert. Da er det kanskje ikke så rart at noen av oss blir dårligere i denne oppgaven?

Godt å høre at du er fornøyd ;)Alle foreldre SKAL og BØR føle seg trygge på at deres kjæreste har det godt og trygt i barnehagen!

Pr. i dag har jeg delte meninger om bhg. til barna (dvs avd. til storebror, kunne ikke vært mer fornøyd med lillebror sin), men jeg er aldri redd for å si hva jeg mener, hverken med ros eller ”ris”.

Jeg tar for meg avd. til lillebror:
- De tar oss alltid i mot med et smil, og navnet på barnet. De har full fokus på han, har han hatt en god natt, gjorde dere noe gøy i går da? De viser voldsomt interesse. :)

- Om han er litt trøtt/trist/lei en morgen tar de han på fanget, koser litt ekstra og finner på noe gøy. Og jeg, jeg får bestandig en mms med bilde av en glad gutt og oppmuntrende ord litt etter.

- De har bestandig tid til å fortelle om dagen hans, hva han har gjort, har han lært noe nytt, har han spist godt etc.

- De svarer alltid godt og utfyllende på spørsmål fra foreldrene. Om noe ikke lar seg gjøre, forklarer de alltid hvorfor. Man sitter som regel alltid igjen med: ”ja, mhm, nå skjønner jeg hvorfor dere gjør som dere gjør”. De tar alle innspill med godt humør, og tar det alltid videre til diskusjon.

- De SER barnet mitt, de HØRER barnet mitt, de lytter til hans behov, men de lytter også til mine behov - som mamma.

- De finner på så mye koselig for barna, slik som når jeg leverte til frokost i dag. Da hadde de slukket taklyset, tent lys og hadde på julesanger mens de spiste. De har også hengt opp en ”lampe” ute med stearinlys i, den viser vei for nissen. Nettopp slike ting er fantastiske, og skaper både magi og legger til rette for fantasi for barna. :)

- De har full fokus på sikkerhet.

- De er tydelige med beskjeder.

- De er flinke med skryt, av både barn og foreldre. ☺️

- De er så tålmodige, rettferdige og gode. Og jeg, jeg har fortalt de mang en gang hvor glad jeg er blitt i de.

LES: jeg er en av de overivrige mamma’ne som alltid stiller masse spm., og som gjerne bruker 45 min. på å hente. Jeg følger med på årsplan og månedsplan hver eneste uke, jeg vil ha med meg så mye som jeg kan fra hverdagen til barna mine. :)

Last edited:
Jeg blir møtt av et personale i godt humør som ser mitt barn som et individ! Jeg føler at mine ønsker blir hørt, og dermed er det lett å tilby meg å hjelpe til der jeg kan!
Jeg setter pris på å kunne snakke med personalet og være en del av gruppa når jeg leverer og henter, for å se hvordan mitt barn er sammen med andre barn, men også for å bli litt kjent med årsgruppa mitt barn skal dele avdeling med hele bhg og senere klasse med.
Jeg setter pris på å høre hva dere har gjort sammen i løpet av dagen, og det er lurt å minne foreldre på at barna lærer ALT når de leker. Leken er blodig alvor og det er slik de lærer ALT vi voksne kan, som å være sammen med andre, hvordan vi skal behandle hverandre og hvordan sette grenser for seg selv!
Du er viktig i mitt barns liv!

Setter stor pris på at barnet mitt viser at han trives og at han liker de voksne. Jeg ser at de er gode til å kommunisere med barna, selv om vi som voksne gjerne skulle sett at de ikke snakket til oss på samme måte, men det viktigste er at barna trives.

Vi har voksne som:
-er engasjerte i jobben sin
-ser enkeltbarnet
-møter barnet der det er, på dets nivå og premisser
-er gode på å gi tilbakemeldinger til foreldre
-kan svare oss om vi spør om noe angående barnet vårt
-har en god tone seg imellom, noe som også smitter over på barnegruppen
-blir veldig glade for å få ros av oss foreldre [emoji4]

I vår barnehage kjenner personalet barna våre godt, og vet nøyaktig hva det enkelte barn trenger/liker/hvordan takle de osv. De er genuint interessert i hva slags personer barna våre er, og er glade i barna våre. Min gutt er så glad i ene voksne i barnehagen, at jeg er sikker på han hadde flyttet rett inn med henne hvis han kunne. Og det er gjensidig [emoji7] Vi har virkelig de mest fantastiske voksne i vår barnehage, og da spiller sånne småting som at de ikke fikk gjort sånn eller sånn, eller at de ikke har mer enn 1 varmmåltid i uken, liten rolle.

I vår barnehage (privat) så er det mange voksne og litt mindre barn ; og det passer perfekt for jeg føler at barna blir mer sett :happy: Nå skal jeg ikke snakke for alle , men har selv jobbet i barnehage hvor det var veldig mange barn og ikke såå mange voksne og det var da stadig litt kaos.. Men ivertfall, kan ramse opp det jeg liker med barnehagen:

-Mange voksne og litt mindre barn
-De er mye ute - uannsett vær eller grader.
-Mye god og sunn mat / middager
-Flinke til å gi tilbakemeldinger på hvordan ungene sin dag har vært
-Alltid noen som står klar i døra for å ønske barna og oss foreldre velkommen eller si hadet .
-Finner på ting med barna - strandturer, nissefester, trollfester, Lucia osv
- Har en god tone med di ansatte, og når jeg gir beskjeder til dem så følger di dem opp
- Er rettferdige og behandler alle likt ( men ser også at alle barn er forskjellige og har forskjellige behov)

-de lytter til barnet mitt og ser hva han interesserer seg for

-de prøver alltid å ta ham imot på den måten han har behov for akkurat den morgenen (vi sliter med søvn og noen morgener er vanskelige)

-de forteller alltid hvordan dagen har vært

-de er lette å snakke med

-de er interesserte i hva han leker hjemme, hva vi gjør sammen og så videre

-de inviterer til flere samtaler i året

-de finner på mye gøy med barna

-de hjelper barna med å leke sammen

Det viktigste for meg var når jeg virkelig så hvem barnet var og ets behov :D Ellers at de visste engasjement rundt barna og jobben sin :)

Jeg har erfaring med både positive og negative tilbakemeldinger.

Jeg tenker det er en grunn hvis man får mest klager. Det er lettere å klage når noe ikke er bra nok, enn å rose for noe som egentlig er en selvfølge og som man bør kunne forvente

Jeg setter veldig pris på disse tingene

- det er alltid faste vikarer og lite gjennomtrekk, noe som gjorde at min datter ble trygg der (hun er veldig redd nye folk).
- de (fleste) er genuint glade for å se barna når de kommer. Har tatt opp spesielt en person som viste null interesse og var overseende både mot oss foreldre og barnet når vi leverte eller hentet. Noe jenta mi merket godt. Hun trenger å bli sett på en positiv måte ellers rømte hun i våre armer.
- de sier ifra dersom hun trenger nye bleier, eller har litt lite av et plagg det går mye av.
- at de får god og sunn mat hver dag og er veldg flinke med å gi barna oppgaver de mestrer selv. De får hjelpe med hverdagens gjøremål (dekke på, rydde osv)
- de lar jenta mi bæres eller holdes i fanget når hun har behov for det. Dersom hun har blitt bitt f.eks (hatt endel episoder) tar de ekstra godt vare på henne og trøster. Som gjør at hun er 100% trygg på de.

Kan og legge ved ting jeg skulle ønske var mer av/litt mangelfullt i vår bhg.
- får sjelden svar på hva de har gjort dersom planen sier det er «turdag». Også bare helt generelt. Mange sier de skulle ønske foreldrene spurte mer hva barnet har gjort, men jeg har opplevd at de som er der enten ikke vet, eller ikke svarer.
- de er mye ute. Men flinke på å ikke være ute når det er under 10 minus.
- vært dårlig på å skifte bleie. Tatt opp mange ganger. Det må skiftes mer enn kun ved bæsj dersom bæsjen ikke skjer før hentingstid. Har opplevd å hente henne flere ganger hvor hun enten har gått med bæsj lenge og lukta er ille, eller at den er så tung at den er tissa litt gjennom. Også veldig dårlig på å smøre med salve. Har sagt hun blir fort sår om bleien ikke skiftes innen en viss tid etter bæsj, men det tok lang tid før det ble hørt. Fikk bare påpekninger om at vi foreldre måtte smøre for hun var jo så rød da hun ble skiftet rett før henting. Enda vi sjekker hver morgen og kveld om hun er det, og kunne være helt fin på morgen, men ildrød ved henting da de ikke skiftet nok eller smurte. Ved personalskiftet i nåværende bhg år har det heldigvis blitt bedre. Men det har vært mye masing til leder og ansatte på nettopp dette fra oss.
- savner at det snakkes litt mer mellom de ansatte (vet det er vanskelig). Men spesielt ved episoder. Jenta har blitt bitt flere ganger. Men det er oss foreldre som oppdager det og de aner ikke hva som har skjedd, eller ikke gitt beskjed til de som går sen at hun er bitt. Bedre kommunikasjon ved spesielle anledninger.
- opplevd å føle meg som en masete og overivrig forelder om jeg spør hva de har gjort. Så skulle ønske de var litt mer på å fortelle om barnet har vært med på noe spennende eller slikt.

Ved foreldresamtaler har jeg skrytt mye av hvordan de er mot mitt barn. Hun er blitt trygg der og trives. Hun har utviklet seg masse og er en drømmeunge der ifølge de. Selv med endel utfordringer med noen av personalene, har jeg vært fornøyd. Og bøyer med i støvet over de ansatte som spesielt genuint er glad for å se barnet mitt når hun kommer. For ser hvor hun lyser opp og blir glad når de sier «ååååh heiii xxx, så koselig å se deg. Vil du være med oss å leke/spise osv?»

Vår bhg har varmtmat hver dag og får all mat i bhg. Elsker det!

Dette året har de redusert antall barn uten å redusere antall ansatte. Det har vært fantastisk! Og det merkes både på de ansatte og barna spesielt. Det er ikke full kaos fra halv åtte til fire. Men en deilig ro på morgenen og mindre kaos rundt halv fire enn før. De ansatte virker mindre stresset og det smitter over på barna. De har skilt de elste førskoleungene og laget en egen klubb der de er hver dag. Slik at de mindre barna 0-4 er på hovedbasene. Og det merkes godt at de eldte er for seg selv. Det gir de små mer plass og annen ro, mens de eldste får mer tilpasset lek og læring for sin alder

De har og 20 minutters samlinger for hvert årskull hver dag. Det synes jeg er topp! Da har de sanger eller leker egnet for den aktuelle aldersgruppa og de jevngamle får litt tid sammen bare de. Pga de samlingene og den roa som er blitt på basen, har endelig jenta mi fått seg gode venner hun kan leke rolig sammen med. De eldste barna er mye «på» henne og hun hater det. Så er deilig når de er adskilte store deler av dagen, og de 0-3/4 får utforske i sitt eget tempo

Jeg føler barnet mitt blir sett! Det er det absolutt viktigste for meg :)

Personalet følger opp hvis det er noe :)

Vi får god informasjon når vi henter :)

Pr. i dag har jeg delte meninger om bhg. til barna (dvs avd. til storebror, kunne ikke vært mer fornøyd med lillebror sin), men jeg er aldri redd for å si hva jeg mener, hverken med ros eller ”ris”.

Jeg tar for meg avd. til lillebror:
- De tar oss alltid i mot med et smil, og navnet på barnet. De har full fokus på han, har han hatt en god natt, gjorde dere noe gøy i går da? De viser voldsomt interesse. :)

- Om han er litt trøtt/trist/lei en morgen tar de han på fanget, koser litt ekstra og finner på noe gøy. Og jeg, jeg får bestandig en mms med bilde av en glad gutt og oppmuntrende ord litt etter.

- De har bestandig tid til å fortelle om dagen hans, hva han har gjort, har han lært noe nytt, har han spist godt etc.

- De svarer alltid godt og utfyllende på spørsmål fra foreldrene. Om noe ikke lar seg gjøre, forklarer de alltid hvorfor. Man sitter som regel alltid igjen med: ”ja, mhm, nå skjønner jeg hvorfor dere gjør som dere gjør”. De tar alle innspill med godt humør, og tar det alltid videre til diskusjon.

- De SER barnet mitt, de HØRER barnet mitt, de lytter til hans behov, men de lytter også til mine behov - som mamma.

- De finner på så mye koselig for barna, slik som når jeg leverte til frokost i dag. Da hadde de slukket taklyset, tent lys og hadde på julesanger mens de spiste. De har også hengt opp en ”lampe” ute med stearinlys i, den viser vei for nissen. Nettopp slike ting er fantastiske, og skaper både magi og legger til rette for fantasi for barna. :)

- De har full fokus på sikkerhet.

- De er tydelige med beskjeder.

- De er flinke med skryt, av både barn og foreldre. ☺️

- De er så tålmodige, rettferdige og gode. Og jeg, jeg har fortalt de mang en gang hvor glad jeg er blitt i de.

LES: jeg er en av de overivrige mamma’ne som alltid stiller masse spm., og som gjerne bruker 45 min. på å hente. Jeg følger med på årsplan og månedsplan hver eneste uke, jeg vil ha med meg så mye som jeg kan fra hverdagen til barna mine. :)
Står du å snakker med 1 ansatt i 45 min når du henter??? Da tar du vekk en viktig voksenresurs fra resten av gruppen altså. ... en ting er å bli oppdatert om dagen osv altså, men ikke så lenge......

Jeg har jobbet i bhg selv, og utdanner meg nå til å bli barnehagelærer, så jeg er kanskje litt inhabil, men jeg har også en sønn som går i bhg, og kan jo fortelle hva jeg setter pris på. :)

-At personalet har erfaring og utdannelse.
-At de ser mitt barn, og legger til rette så godt det lar seg gjøre.
-... de gjør alt de kan for å sørge for kontinuitet og forutsigbarhet for barna.
-...har tid til å svare på det vi lurer på, og å fortelle om dagen, med alt fra aktiviteter til hvordan måltidene har gått, til hvem/hva han har lekt med.
-... ser lekens egenverdi.
-... Genuint bryr seg om barna, og utøver profesjonell omsorg.

Vi bryr oss katta om hvor mye de har vært ute/inne, eller om de har vært på tur når det stod på planen, eller om det ble laget julekort i stedet for å bake.
Vi vet at når sønnen vår "bare har lekt i dag," har han gjort uendelig mye mer enn å "bare" leke.

:)

Back
Topp